در ستاد ملی کرونا؛

روحانی: شاهد تشکیل یک «ائتلاف ملی برای زندگی» در کشور هستیم

رئیس‌جمهوری درخصوص رعایت نشدن دستورالعمل‌های مقابله با کرونا در آستان قدس رضوی ابراز نگرانی کرد

تهران (پانا) - رئیس‌جمهوری با بیان اینکه میزان مراعات مردم درباره بیماری کویید 19 در اردیبهشت تا 80 درصد بوده است خبر داد از اواسط خرداد این مراعات به 20 درصد کاهش یافته است.

کد مطلب: ۱۰۸۹۶۹۳
لینک کوتاه کپی شد
روحانی: شاهد تشکیل یک «ائتلاف ملی برای زندگی» در کشور هستیم

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه ستاد ملی کرونا گفت: «مواجه شدن با کرونا، یک موضوع بی‌سابقه در کشور ما در طول 150 سال گذشته است، در دنیا هم همینطور، از 100 سال گذشته چنین بحران بزرگی وجود نداشته است. ما چنین چیزی نداشته‌ایم و شاهد نبودیم که یک ویروسی از آسیا شروع شود و کل جهان را دربرگیرد. در درون همه کشورها هم مانند ایران، استان‌هایی به سرعت به سمت پیک رفتند. ما هنوز در داخل پیک اول هستیم. استان‌هایی هم مثل خوزستان هنوز در پیک اول هستند.»

وی ادامه داد: «این بیماری هنوز واکسن ندارد و هنوز یک داروی قطعی برای درمان وجود ندارد. در کشور هم به نقطه‌ای نرسیده‌ایم که مثلا حدود 65 درصد جمعیت با این ویروس یکبار مواجه شده و از آن عبور کرده باشند، پس نگرانی ما همچنان وجود دارد و باید همچنان مراقب باشیم.»

مراعات مردم در برابر کرونا از اواسط خرداد از 80 به 20 درصد کاهش یافته است

رئیس‌جمهوری اضافه کرد: «سفرها، رفت و آمدها و رعایت نکردن دستورالعمل‌ها، ما را دچار مشکل می‌کند. همه ما باید مراقبت کنیم. گزارشی که امروز در جلسه داده شد مقداری نگران کننده بود، آن هم اینکه در اردیبهشت، مردم 80 درصد مراقب بوده‌اند اما از اواسط خرداد مراعات‌ها از 80 درصد به 20 درصد کاهش یافته است، این جای نگرانی دارد. از مردم می‌خواهیم مراقبت کنند تا از این مرحله عبور کنیم.»

روحانی گفت: «دولت برای اینکه تخت‌های بیمارستانی بیشتر شود و همه تجهیزات مهیا باشد، تمام تلاش خود را خواهد کرد. امروز در این زمینه مشکل نداریم و حتی خود را برای مراحل سخت‌تر هم آماده کرده‌ایم. اما در کنار این‌ها مردم هم باید همراهی لازم را داشته و مراعات‌ها را انجام دهند. امروز به وزارت صمت توصیه شد که ماسک کافی با قیمت ارزان در اختیار مردم قرار گیرد تا از این مرحله به خوبی عبور کنیم.»

رئیس‌‌جمهوری افزود: «در ماه فروردین و اردیبهشت و خرداد هم تولیدات ما افزایش پیدا کرده و هم صادرات در نقطه خوبی قرار گرفته است، علی رغم اینکه سه ماه است به صورت جدی با کرونا درگیر هستیم، صادرات غیرنفتی افزایش پیدا کرده است. از این‌ها بهتر، نوع حکمرانی در کشور ما در شرایط امروز است. یک وحدت و انسجام و دست هم را گرفتن به جای مچ گرفتن، حکمفرماست. ما شاهدیم که همه نیروها همه در کنار هم هستند. اگر ما بتوانیم امسال را سال پیوند و پیروزی قرار دهیم، یعنی همه متحد شویم، می‌توانیم پیروز و موفق شویم. اکنون یک ائتلاف ملی برای سلامت و برای معیشت یا بهتر بگویم یک ائتلاف ملی برای زندگی در کشور را شاهد هستیم، این دستاورد بزرگی است و نباید آن را از دست بدهیم.»

رئیس دولت تدبیر و امید اظهار کرد: «وقتی وارد پیک می‌شویم بیشترین هشدار برای افراد مسن و کسانی است که بیماری زمینه‌ای دارند، البته بقیه هم باید خیلی مراقبت کنند. طبق گزارشی که امروز ارائه شد، در برخی از اماکن مقدس ما مراعات خیلی خوب یا عالی بوده است. اما در برخی از مکان‌ها، شرایط مناسب نبوده است و گزارش‌ها امیدوارکننده نیست، از جمله آستان قدس رضوی؛ که من خواهش می‌کنم همه رعایت کنند تا در استان خراسان رضوی وارد پیک نشویم. از استاندار خراسان، از تولیت آستان قدس رضوی می‌خواهم که حتما دستورالعمل‌ها رعایت شود.»

رئیس‌جمهوری با اشاره به مصوبات امروز جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: «در جلسه امروز چند مورد را به تصویب رساندیم؛ حقوق بیکاری به افرادی که به خاطر کرونا در سه ماه اخیر بیکار شدند از مصوبات مذکور بود. بعضی از کسب‌و‌کارها که بیمه نبودند هم مشمول کمک شدند. به نمایشگاه‌های تخصصی به شرط دعوت افراد خاص و نه عموم مردم اجازه داده شد، برگزار شوند. تالارهای پذیرایی در جایی که قرمز نیست در چهارچوب مصوب، کم‌تر از پنجاه درصد ظرفیت بازگشایی می‌شوند. کتابخانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها در چهارچوب فعالیت‌های مشخص شده می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند، اما برخی موارد مثل اردوهای تابستانی ممنوع است.»

وی گفت: «در مسئله زندانیانی که مرخصی‌شان خطری برای جامعه ایجاد نمی‌کند تصمیم گرفته شد و بر اساس آن می توانند تا آخر ماه در مرخصی باشند. چون مسئله، سلامت مردم است در این شرایط ویژه همه باید تلاش کنیم. امیدوارم همه ارکان ما مسیر پیروزی را دنبال کنند و ما برای همیشه ائتلاف ملی خود را حفظ کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار