وزیر آموزشوپرورش: بهتدریج بخشی از محتوا را به بستر مجازی منتقل میکنیم
باید امکان اختصاصی کردن آموزش متناسب باذوق و توانمندی دانشآموزان را در بستر دیجیتال فراهم کنیم
تهران (پانا) - وزیر آموزشوپرورش از انتقالتدریجی محتوای آموزشی به بستر مجازی خبرداد تا از این طریق آموزشها اثربخشتر و بهرهوری نیروی انسانی بیشتر شود.
محسن حاجی میرزایی در حاشیه نشست مشترک با معاون علمی فناوری رئیسجمهور و مدیران استارتآپهای آموزشی با ذکر این مطلب که حرکت آموزش و پرورش به سمت آموزشهای الکترونیکی از چندسال پیش به آرامی آغاز شده بود بیان کرد: «شرایط کرونا اجباراً ما را به سمت آموزش الکترونیکی سوق داد و اکنون این فرصت فراهم شده که این بستر را تقویت کنیم و برنامهریزی دقیقتری داشته باشیم.»
وی در مورد آموزشها در سال تحصیلی آینده در کشور گفت: «با این وضعیت دو سناریو پیش روی ما است؛ نخست استمرار وضع موجود و تداوم ارائه محتوا با همین روش در بستر مجازی و دوم استفاده از فرصتهای جدید و بازنگری در روش، محتوا و کیفیت دستیابی به اهداف است؛ اما تأکید ما این است که روی ظرفیت جدید برنامهریزی کنیم.»
وزیرآموزشوپرورش با تأکید براینکه جهتگیریهای آینده ما به سمت تحقق اهداف سند تحول خواهد بود، عنوان کرد: «تربیت در ساحتهای مختلف در سند مورد تأکید است. یک وجه مهم برنامهها در سند تحول، فایدهمندی آن است. قرار است هر دانشآموز بعد از فارغ التحصیلی یک مهارت برای زندگی فراگرفته باشد و در سالهای گذشته برنامههایی اجرا شده اما همچنان این هدف محقق نشده است لذا تاکید بر به نتیجه رساندن برنامهها امر مهمی است.»
وی بابیان اینکه در شرایط کرونا به بستر مجازی نیاز داریم و این سیاست را ادامه میدهیم، اشاره کرد: «اکنون نهتنها ما بلکه هیچکس تصویر روشنی از آینده ندارد و نمیدانیم مهرماه وضعیت چگونه است. ناگزیریم رویکرد ترکیبی را مدنظر داشته باشیم. اینیک سناریو است که بتوانیم بهراحتی از زیست بومی به زیستبوم دیگر منتقل شویم. فرض دیگر منتفی بودن کرونا است. در این صورت کلاسها دایر است، اما در این موقعیت میخواهیم بهتدریج بخشی از محتوا را به بستر مجازی منتقل کنیم و مجموعه را اثربخشتر کرده و بهرهوری نیروی انسانی را بالاتر ببریم.»
مهمترین ابزار زیستبوم جدید افزایش ظرفیت سیاستگذاریها و تنظیمگری است
عضو کابینه تدبیر و امید گفت: «مهمترین ابزار زیستبوم جدید افزایش ظرفیت سیاستگذاریها و تنظیمگری است لذا این موضوع به ما این امکان را میدهد جریان تعلیم و تربیت را تحت کنترل دقیقتری قرار داده و آزمونهای مشترک و آنلاین را در همه سطوح داشته باشیم و عدالت آموزشی را برقرار کنیم همچنین باید امکان اختصاصی کردن آموزش متناسب باذوق و توانمندی دانشآموزان را در این بستر فراهم کنیم.»
آیا میتوان فرایند جامعهپذیری را در بستر فضای مجازی تقویت کرد
وی به فضای مجازی بهعنوان دستیار معلم و دستیار دانشآموز اشاره کرد و گفت: «مدرسه کارکردهای متنوعی دارد و یکی از کارکردهای آن آموزش است بنابراین باید دید چگونه میتوان فرایند جامعهپذیری را در این بستر تقویت کرد.»
وزیر آموزشوپرورش، تنظیم گران، کاربران و ارائهدهندگان را سه ضلع فضای مجازی دانست و افزود: «باید قواعد و پروتکلها رعایت شوند. برای هرکدام از اضلاع فایدهمندی مؤثری را تعریف کنیم تا نتایج پایدار باشند.»
وی در پایان بابیان اینکه آموزش از مهمترین مأموریتهای آموزشوپرورش است و در این بخش با چالشهای جدی مواجه هستیم، گفت: «در بحث آموزش همه معلمان از درجه استاندارد یکسانی در همه مناطق برخوردار نیستند اینکه چه طور میتوان این وجه را توسعه داد میتواند زمینههای انجام کار مشترک ما با استارتآپها باشد.»
ارسال دیدگاه