حسینی خبر داد: رشد کمی ۲۴۰ درصدی برنامههای سال ۹۹
۸۳ درصد برنامههای تحولی و ۶۲ درصد سایر برنامهها نوآورانه و تاسیسی
تهران (پانا) - با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ، اعضای شورای برنامه ریزی سازمان و روسای ادارات آموزش و پرورش استثنایی سیزدهمین نشست ویدئو کنفرانس با محوریت ارائه برنامههای سال ۱۳۹۹ سازمان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش استثنایی کشور، سیدجواد حسینی دراین نشست با بیان اینکه سند تحول بنیادین شامل انواع برنامههای تاسیسی، تعطیلی، تعدیلی، استمراری و تکمیلی است گفت: در سند تحول بنیادین کمتر به برنامههای تاسیسی، نوآورانه و تعطیلی پرداخته شده است و این در حالی است که باید تمرکز بیشتر بر این نوع برنامهها باشد.
وی افزود: ۱۳ برنامه با ۵۲ فعالیت برای سال ۱۳۹۹ در سازمان آموزش و پرورش استثنایی تدوین شده است که ۶۲ درصد این فعالیتها شامل ۳۲ فعالیت تاسیسی و نوآورانه است و ۸۳ درصد فعالیتها و برنامههای بستههای تحولی نیز تاسیسی و نوآورانه است. به لحاظ کمی نیز برنامههای سال ۹۹ در مقایسه با سال گذشته ۲۴۰ درصد رشد داشته است.
معاون وزیر با بیان اینکه مهمترین سنجه ارزیابی مدیریت در نظام تعلیم و تربیت پروژه مهر است و یکی از اجزای پروژه مهر نظام برنامه ریزی است افزود: طراحی، اجرا، نظارت و بهبود عملکرد چهار جز اصلی هر نظام برنامه ریزی است و برای رسیدن به نظام جامع برنامه ریزی مطلوب، شناسایی وضع موجود، جمع آوری و به روز آوری دادهها و ترسیم وضع مطلوب و آرمانی باید مد نظر قرار بگیرد.
وی با اشاره به سیر نظام برنامه ریزی در ایران افزود: برنامه ریزی برای توسعه در هر کشوری با توجه به نیازها و شرایط و متقضیات آن کشور صورت میگیرد و در نظام جمهوری اسلامی نیز برنامههای کوتاه مدت بودجهای سالانه، برنامههای میان مدت ۵ ساله، برنامه بلند مدت و چشم انداز ۲۰ ساله تهیه و اجرایی شده است.
وی افزود: با پایان جنگ و ضرورتهای موجود برای بازسازی هر چه سریعتر کشور در سال ۶۸ اولین برنامه میان مدت پنج ساله تدوین شد و اکنون با پایان یافتن ششمین برنامه میان مدت توسعه وارد هفتمین برنامه میان مدت خواهیم شد. با توجه ضرورت تبیین یک چشم انداز برای آینده کشور سند چشم انداز بیست ساله کشور در سال ۸۲ تدوین شد و با توجه به اینکه آغاز این سند از سال ۱۳۸۴ مد نظر قرار گرفته بود، اهداف تعریف شده در آن باید تا سال ۱۴۰۴ به عنوان افق این چشم انداز محقق شود.
معاون وزیر با اشاره به ضرورت تدوین برنامهها در سازمان گفت: نظام جامع برنامه ریزی، سازمان غاری شکل را تبدیل به سازمان شفاف و شیشهای میکند و ایدههای خوب را میتواند به نتایج خوب تبدیل کند.
حسینی با اشاره به جزئیات برنامههای تدوینی سال ۱۳۹۹ سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: برنامههای تدوینی شامل دو بخش است اولی بستههای تحولی که جدید و نوآورانه است و بخش بعدی نیز برنامههای معمولی است که از قبل وجود داشته و استمرار مییابد.
وی با بیان اینکه سه بسته تحولی «مدرسه انطباقی»، «مداخلات بهنگام طلایی» و «توسعه مشارکت، کاهش تمرکز و اجتماعی شدن » شامل ۹ شاخص است افزود: بسته های تحولی نوآورانه، تحقق پذیر، دارای نتایج کوتاه مدت یکساله ملموس، شوق انگیز، مشارکت پذیر، مدرسه محور، فراگیر، مبتنی بر آموزههای سند تحول بنیادین و مبتی بر چرخشهای تحول آفرین تدوین شدهاند.
وی افزود: بسته مدرسه انطباقی شامل ۳ برنامه و ۹ فعالیت است که ۶ فعالیت آن جدید است، بسته مداخلات بهنگام طلایی شامل یک برنامه و یک فعالیت جدید است و بسته توسعه مشارکتها نیز شامل ۴ برنامه و ۲۶ فعالیت است که ۲۳ فعالیت آن جدید و تاسیسی است. در مجموع ۸۳ درصد فعالیتهای ترسیم در بستههای تحولی نوآورانه و تاسیسی است و فقط ۱۷ درصد فعالیتها استمراری است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه از حیث کیفی برنامههای سازمان ۹ نگاه را هدف گذاری کرده است افزود: توسعه آموزشهای دیجیتالی و الکترونیکی، آموزشهای مهارتی چندگانه، گسترش و توسعه نهضت زبان اشاره و خط بریل، مداخلات طلایی و بهنگام، توسعه مشارکتها، توسعه مدارس انطباقی، توسعه آموزشهای فنی و حرفهای، توسعه مراکز اختلالات یادگیری و مراکز مشاوره و مدارس و افزایش سطح پوشش تحصیلی به ویژه در پیش دبستانی ۹ نگاه کیفی برنامههای سازمان است.
وی با بیان اینکه بخشی از برنامههای سال ۹۹ الزامی، بخشی از آنها تشویقی و بخشی نیز اختیاری است افزود: برنامههای تدوینی کوتاه مدت یکساله استانها باید تا پایان خرداد ماه به وزارت ارسال شود. از ۱۸ فعالیت سال گذشته ۱۳ فعالیت اجرایی شده است و در بین برنامههای استانی نیز از ۱۲ فعالیت ۱۰ فعالیت اجرایی شده است.
معاون وزیر با بیان اینکه با اجرای این برنامهها دنبال رقم زدن چرخشهای کیفی هستیم افزود: با اجرای برنامه مدرسه انطباقی پذیرا دانشآموزان تلفیقی و فراگیر و طیف اتیسم ۶۴ مدرسه مناسب سازی و ۱۴ مدرسه ویژه دانشآموزان طیف اتیسم ساخته خواهد شد و با اجرای نهضت مشارکتی توان افزایی ۸۳ هزار تجهیزات آموزشی، پرورشی و توان بخشی برای حداقل ۱۰ هزار دانشآموز تامین خواهد شد.
وی گفت: با برنامه نهضت آموزش زبان اشاره و بریل آموزی ۵۰۰۰ معلم، والدین و کارکنان دستگاههای مرتبط آموزش خواهند دید وبا طراحی اپلیکیشن جامع آموزش و پرورش استثنایی به میزان ۵۰ درصد نگرش مخاطبان نسبت به کودکان با نیازهای ویژه تغییر یافته و ۳۲ پایگاه آموزش مجازی ایجاد میشود.
وی افزود: با تالیف، مناسب سازی و طراحی درس افزارهای آموزشی ۱۲۸عنوان کتاب درسی و درس افزار تدوین و تولید خواهد شد و با اجرای برنامه تشخیصی، آموزشی، توان بخشی و حمایتی مداخلات به هنگام طلایی ۸ درصد پوشش تحصیلی دوره پیش دبستان نوآموزان با نیازهای ویژه افزایش و ۱۵ درصد کودکان پیش دبستان خدمات توان بخشی و حمایتی دریافت خواهند کرد.
حسینی افزود: با اجرای برنامه معلمان مهارتهای چندگانه ۱۰درصد معلمان گروه دانشآموزان با کم توانی ذهنی آموزش خواهند دید، ۱۶ مرکز مشاوره و راهنمایی خانواده دانشآموزان با نیازهای ویژه فعال خواهد شد و ساخت ۲۱۰ مدرسه ویژه مورد نیاز آغاز و استمرار مییابد.
وی با بیان اینکه با برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی بدو ورود به دبستان ۹۹ درصد پوشش برنامه سنجش و ۶۰ درصد سنجش پیش دبستان محقق خواهد شد افزود: با طراحی سامانه ندای همراه مدیریت پاسخگو در زمینه رفع مشکلات دانشآموزان آموزش تلفیقی و فراگیر صورت خواهد گرفت. پوشش تحصیلی دانشآموزان تلفیقی و فراگیر ۵ درصد افزایش خواهد یافت و مشارکت اولیا در پارلمان مشورتی ۲۰ درصد و مشارکت معلمان در پارلمان مجازی فرهنگیان استثنایی ۳۰ درصد افزایش مییابد.
معاون وزیر در ادامه با بیان آمار حضور آموزش و پرورش استثنایی در شبکه شاد گفت: ۵۱ درصد دانشآموزان، ۷۶ معلمان و ۱۰۰ درصد مدارس آموزش و پرورش استثنایی به این شبکه متصل شدهاند.
وی با بیان اینکه دستور العمل برنامه سنجش آمادگی جسمانی بهزودی به استانها ارسال خواهد شد بیان کرد: باید علاوه بر رعایت پروتکلهای بهداشتی مراقب بود پوشش طرح سنجش نوآموزان بدو دبستان کاهش نیابد و به پوشش ۹۹ درصدی برسد.
ارسال دیدگاه