اجرای برنامه‎های زیر نظام پژوهش و ارزشیابی؛

اقدامات پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برای اجرای برنامه‌های زیر نظام پژوهش و ارزشیابی

تهران (پانا) - گزارشی از اقدامات انجام گرفته از سوی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برای اجرایی کردن برنامه های زیر نظام پژوهش و ارزشیابی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش منتشر شد.

کد مطلب: ۱۰۷۴۰۵۵
لینک کوتاه کپی شد
اقدامات پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برای اجرای برنامه‌های زیر نظام پژوهش و ارزشیابی

به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش، فرهاد کریمی، رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گزارشی از اقدامات انجام گرفته از سوی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برای اجرایی کردن برنامه‌های زیر نظام پژوهش و ارزشیابی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را ارائه کرد که مشروح این گزارش در این خبر آمده است:

۱- اقدامات انجام گرفته توسط پژوهشگاه مطالعات پیش از واگذاری مسئولیت کارگروه اجرایی زیر نظام پژوهش و ارزشیابی به مسئول پژوهشگاه (از مهر ۱۳۹۷ لغایت آبان ۱۳۹۸)

۱-۱- شرکت فعال پژوهشگاه در ۷ جلسه کمیته اجرایی کردن برنامه های زیر نظام پژوهش و ارزشیابی -که در دفتر رییس محترم وقت مرکز سنجش و مسئول محترم وقت کارگروه اجرای برنامه های زیر نظام پژوهش برگزار می شد (حد فاصل مهر تا بهمن ۱۳۹۷) و پیگیری مصوبات

۱-۲- تشکیل شورای راهبری در پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش به منظور عملیاتی کردن برنامه های ۱۸ گانه از زیر نظام که به پژوهشگاه محول شده بود.

۱-۳-توزیع مسئولیت و صدور ابلاغ کارگروه های عملیاتی کردن راهکارهای ۱۸ گانه بین پژوهشکده ها و مراکز پژوهشی تابعه پژوهشگاه براساس ارتباط موضوعی با ماموریت ها و وظایف هریک از حوزه های مذکور و تشکیل کارگروههای عملیاتی در پژوهشکده ها / مراکز پژوهشی/ واحدهای تابعه پژوهشگاه

۱-۴- تدوین برنامه اجرایی مشتمل بر فعالیت های پژوهشی و فعالیت های اجرایی دارای اولویت مرتبط با هریک از راهکارهای ۱۸ گانه توسط کارگروه های عملیاتی

۱-۵- بررسی اولویت ها و فعالیت های اجرایی استخراج شده توسط کارگروه ها در شورای راهبری پژوهشگاه( طی ۶ جلسه مستمر)- حد فاصل اسفند ۱۳۹۷الی خرداد ۱۳۹۸

۱-۶-تجدید نظر و اصلاح اولویت های ارائه شده براساس مصوبات شورای راهبری توسط کارگروه های عملیاتی

۱-۷-اعلام اولویت های مصوب نهایی به پژوهشکده ها و مراکز پژوهشی جهت تدوین پیشنهاده پژوهشی درقالب برنامه سال۱۳۹۸ پژوهشگاه

۱-۸- تدوین برنامه های عملیاتی راهکارهای ۱۸ گانه جهت اجرا در سال ۱۳۹۸ و درج در برنامه سال ۱۳۹۸ وزارت آموزش و پرورش

۱-۹- ارائه گزارشی از اجرای برنامه­های زیر نظام پژوهش و ارزشیابی در نشست سالانه معاونین پژوهشی و برنامه­ریزی و رؤسای گروه های تحقیق و پژوهش ادارات کل آموزش و پرورش استان های سراسر کشور در دو گردهمایی سالانه( آذر ۱۳۹۷ در استان قم و نیز شهریور ۱۳۹۸در مجتمع آدینه تهران) جهت همراه سازی و اشاعه فعالیت های زیر نظام و نحوه ورود استان ها به برنامه های زیر نظام پژوهش

۲- اقدامات انجام گرفته از زمان واگذاری مسئولیت کارگروه اجرایی به مسئول پژوهشگاه(از آبان ۱۳۹۸ لغایت فروردین ۱۳۹۹)

۲-۱- شرکت فعال در بیش از ۱۵ جلسه ستاد راهبردی تحول بنیادین که در دفتر وزیر محترم آموزش و پرورش از آبان ۱۳۹۸ تا پایان سال ۱۳۹۸ تشکیل شده بود و اجرای مصوبات ستاد مذکور

۲-۲- ارائه برنامه های زیر نظام پژوهش در قالب بسته پیشنهادی پژوهشگاه طبق چارچوب مصوب ستاد راهبردی و دبیر خانه جلسه طی دو مرحله در اسفند ۱۳۹۸ با تمرکز بر مدیریت پژوهشی وزارت آموزش و پرورش و مدرسه پژوهنده

۲-۳- تشکیل جلسه هم اندیشی در دی ماه سال ۱۳۹۸ با حضور اعضای هیات علمی ، اساتید پژوهشگاه و اساتید صاحبنظر در حوزه ارزشیابی آموزشی و تحقیقات علوم تربیتی به منظور بحث و بررسی درباره ماهیت و دستاورد های زیر نظام پژوهش و پی گیری زمینه های جدید کاری

۲-۴- تشکیل جلسه کارگروه اجرایی برنامه های زیر نظام پژوهش و ارزشیابی با حضور نمایندگان تام الاختیار معاونت ها ، سازمان ها و مراکز تابعه حوزه ستادی بمنظور اخذ دیدگاه ها ونظرات ایشان در خصوص نحوه اجرایی کردن برنامه های زیرنظام پژوهش و ارزشیابی و ارائه گزارشی از فعالیت های انجام گرفته توسط هریک از حوزه ها در خصوص تکالیف وبرنامه های محوله زیرنظام به ایشان و تحلیل گزارش ها

۲-۵-تدوین جدول تطبیقی برنامه های مصوب وابلاغ شده به معاونت ها ، سازمان ها ومراکز تابعه حوزه ستادی بمنظور رصد وپایش اجرای برنامه های ابلاغی

۲-۶-برگزاری جلسه تخصصی با حضور صاحبنظران داخلی وبیرونی بمنظور پیش بینی زمینه لازم برای ایجاد گروه پژوهشی یا پژوهشکده مطالعات راهبردی در پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش و توسعه ساز و کارهای سنجش ملی در آموزش و پرورش

۲-۷- تداوم تشکیل جلسات شورای راهبری اجرای ۱۸ برنامه محوله زیرنظام به پژوهشگاه با هدف بررسی ومرور اقدامات وبازبینی فعالیت ها

۲-۸- تدوین جدول اولویت بندی اجرای برنامه های ابلاغی زیر نظام به تفکیک سال ۱۳۹۸ و۱۳۹۹ در هریک از حوزه ها

۲-۹- ارائه گزارش مفصل حضوری از اقدامات انجام گرفته برای اجرایی کردن برنامه های زیر نظام پژوهش و ارزشیابی به کمیته پایش برنامه های سند تحول - مستقر در دبیرخانه شورای عالی آموزش وپرورش طی دوجلسه ( دی و بهمن ۱۳۹۸)

۲-۱۰- ارائه دو گزارش از فرایند ها و نحوه اجرایی کردن برنامه های زیر نظام پژوهش به سازمان بازرسی کل کشور، طبق درخواست این نهاد در ۴ ماه آخرسال ۱۳۹۸ -با هماهنگی دبیر خانه شورای عالی آموزش و پرورش

۲-۱۱-تدوین برنامه عملیاتی پژوهشگاه برای اجرایی کردن ۱۸ مورد از برنامه های زیر نظام پژوهش - محول شده به پژوهشگاه- در برنامه سال ۱۳۹۹ و ارسال به مرکز هماهنگی حوزه وزارتی و هماهنگی به منظور گنجاندن برنامه های فوق در برنامه های سال ۱۳۹۹ وزارت آموزش و پرورش و ابلاغ برنامه ها به استانها طی نامه وزیر محترم آموزش و پرورش در اردیبهشت ۱۳۹۹

۳- ورود جدی به حوزه اجرایی کردن برخی محورهای کاری برنامه های زیر نظام و ادخال آنها در برنامه سالیانه پژوهشگاه در دوسال اخیر نظیر:

الف - پایش و رصد تحولات آموزش وپرورش در عرصه ملی ، منطقه ای وجهانی - شامل موارد زیر:

انجام مطالعه مروری درمورد تعریف مفهومی ونحوه رصد تحولات آموزش وپرورش

هدف گذاری رصد تحولات آموزش وپرورش در برنامه سالانه پژوهشگاه

برگزاری جلساتی به منظور رصد وتحلیل تحولات آموزش وپرورش در سطح ملی

تشکیل جلسه تعاملی با معاونت محترم آموزش ابتدایی وزارت متبوع به منظور رصد وتحلیل آیین نامه حذف تکلیف شب در دوره ابتدایی ،

تشکیل ۳ جلسه تعاملی با رئیس محترم مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت متبوع بمنظور رصد و تحلیل دستورالعمل اجرای هماهنگ آزمون ها در مدارس ، رصد وتحلیل نتایج آزمون سراسری دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ،

تحلیل طرح پیشنهادی مجلس شورای اسلامی درخصوص رفع انحصار از آموزش زبان انگلیسی در آموزش وپرورش ،

تشکیل جلسه تعاملی با دبیرخانه شورای عالی آموزش وپرورش در خصوص رصد وتحلیل پیش نویس آیین نامه رتبه بندی معلمان

ب- تدوین آیین نامه مستندسازی ، انتشار، اشاعه وکاربست یافته های پژوهشی ونوآوری های بومی -تربیتی در نظام آموزش وپرورش

در زمینه آیین نامه فوق ،اقدامات زیر انجام شده است:

- انجام مطالعه زمینه ای ،مروری و تحلیلی با عنوان تاملاتی درباره کاربست تحقیقات در آموزش و پرورش

- طراحی چرخه کار پژوهش در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش(مستند سازی)

- تدوین شیوه نامه جامع انتشارات پژوهشگاه شامل تالیف و ترجمه کتاب و انتشار مقالات فصلنامه­ های پژوهشگاه ( اشاعه)

- تدوین شیوه نامه تشکیل کمیته سیاستگذاری اشاعه یافته های پژوهشی

- اقدام برای تدوین نظام جامع مدیریت پژوهشی در آموزش و پرورش به عنوان یک کلان پروژه،با لحاظ همه عناصر مدیریت پژوهشی در آموزش و پرورش (از مسئله شناسی تا ارزشیابی فرایندکاربست )با همکاری کارگروه منتخب متشکل از رووسای گروه های تحقیق و پژوهش ادارات کل آموزش و پرورش استان­ها و کارشناسان پژوهشگاه)

ج- طراحی و ایجاد سامانه ملی شبکه اطلاعات وارتباطات پژوهشی:

- بررسی نتایج حاصل از فاز اول اجرای سامانه طرح های پژوهشی پژوهشگاه" پژوهان" بمنظور توسعه آن به کمیته­ های پژوهشی حوزه ستادی وشوراهای تحقیقات ادارات کل آموزش وپرورش استان ها در فاز های بعدی.

د-در زمینه ارزشیابی از عملکرد نظام تربیت رسمی عمومی در زیر نظام ها و ساحت های شش گانه تربیت، جلسات مشترکی بین مرکز سنجش و پژوهشگاه مطالعات برگزار شده و قرار بر طراحی و اجرای دوکلان پروژه ،منوط به تامین اعتبار می باشد و این موضوع در دستور کار مشترک قرار گرفته است. ضمنا پژوهشگاه در زمینه ارزشیابی از کیفیت آموزشی اقدامات زیر را انجام داده است:

- مطالعه به منظور تدوین الگوی ارزشیابی و تضمین کیفیت در نظام آموزش و پرورش در قالب طرح مطالعات مروری

- ارائه پیشنهاد تاسیس پژوهشکده سنجش و ارشیابی آموزشی با جزییات آن شامل ضرورت، اهداف، شرح وظایف، چارت تشکیلاتی به وزارت آموزش و پرورش

۱- تدوین و ارائه طرح راه اندازی و تأسیس مرکز سنجش ملی آموزش و پرورش به وزارت آموزش و پرورش.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار