در صحن علنی قرائت شد
گزارش کمیسیون اصل ۹۰ درباره مشکلات و چالشهای صنعت خودرو
محصولات تولیدی ایران خودرو و سایپا از کیفیت مطلوب برخوردار نبوده و مشکلاتی را برای مشتریان به وجود آورده است
تهران (پانا)- سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، گزارش این کمیسیون درباره بررسی اجمالی مشکلات، آسیبها و چالشهای مرتبط با صنعت خودرو (اعم از تولید و واردات) و طرز کار وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکتهای خودروساز داخلی را قرائت کرد.
به گزارش خانه ملت، بهرام پارسایی در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹) مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی در مورد بررسی اجمالی مشکلات، آسیب ها و چالش های مرتبط با صنعت خودرو (اعم از تولید و واردات) و طرز کار وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت های خودروساز داخلی را به منظور اجرای ماده ۱۰۱ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به شرح ذیل قرائت کرد.
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی گفت: اعضای این کمیسیون به طور قاطعانه از تولیدات داخلی حمایت می کنند، اما تولیداتی که حقوق مصرف کننده و شهروندان را رعایت کرده، حتی اگر خودروسازی باشد.
وی متن گزارش را بدین گونه قرائت کرد:
«هیات محترم رئیسه مجلس
سلام علیکم
با احترام در اجرای نحوه کمیسیون اصل ۹۰ مصوب ۳ آذرماه ۱۳۶۶ مجلس و ماده ۱۱۰ آیین نامه به پیوست گزارش بررسی مشکلات، آُسیب ها، چالش های مرتبط با صنعت خودرو اعم از تولید و واردات توسط وزارت صمت و شرکت های خودروساز داخلی که در جلسه عمومی مورخ اول بهمن ماه ۱۳۹۸ کمیسیون اصل ۹۰ برای قرائت از تریبون مجلس تصویب شد، تقدیم می گردد.
داوود محمدی
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی
مقدمه:
در کشور ما صنعت خودروسازی به ویژه پس از انقلاب اسلامی همیشه در زمره صنایع مادر و استراتژیک بوده و صنعت خودروسازی به عنوان مهمترین شاخص اقتصادی پس از صنعت نفت و گاز همواره مورد توجه و حمایت سیاستگذاران قرار گرفته است، اما نگاه های غیرکارشناسی، کوتاه مدت باعث شده در حال حاضر این صنعت استراتژیک با مشکلات جدی روبرو شود و خودروهای تولیدی از جهات مختلف مانند کیفیت، تنوع، ایمنی و قیمت از شرایط مطلوبی برخوردار نبوده و نتوانسته رضایت مشتریان داخلی خود را کسب کند.
رشد فزاینده قیمت خودروهای تولیدی و وارداتی طی سالیان گذشته به ویژه در روزهای اخیر و برخی سیاستگذاری های اشتباه در این حوزه و همچنین شکایت های متعدد واصله به کمیسیون اصل ۹۰ ، این کمیسیون را بر آن داشت تا این موضوع را به طور ویژه در دستور کار خود قرار داده و با برگزاری جلساتی با مسئولان مرتبط و دریافت گزارش از دستگاه های مربوطه این مسائل را مورد بررسی قرار دهد.
در این گزارش تلاش شده تا مشکلات و چالش های صنعت خودروسازی کشور به ویژه علل نامتعارف افزایش قیمت خودروهای وارداتی و تولید داخل تبیین و پیشنهاداتی ارائه شود.
الف) آسیبها و مشکلات صنعت خودروسازی، تولید داخل
۱- کیفیت، ایمنی و آلایندگی خودروهای تولید داخل و خسارات ناشی از آن
مقام معظم رهبری در بازدید از شرکت ایرانخودرو در سال ۱۳۸۹ بخش اصلی توصیه های حکیمانه خود را به بحث کیفیت خودرو اختصاص داد که متاسفانه این رهنمود در عمل اجرایی نشد.
مجلس شورای اسلامی در راستای ارتقای کیفیت خودرو و کاهش مصرف سوخت در مورخ ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۳۸۹ قانون ارتقای کیفیت خودرو و سایر تولیدات صنعتی را تصویب و مطابق این قانون وزارت صمت مکلف شد ظرف مدت ۳ ماه از این تاریخ، برنامه و سیاست های خود را برای ارتقای کیفیت خودرو و کاهش مصرف سوخت و اجرای سیاست های ۵۱ گانه ون قطعات مورد نیاز قطعه سازان و استانداردهای ایمنی و آلایندگی را تهیه و پس از تصویب هیات وزیران به مراجع ذی ربط ابلاغ کند.
پایین بودن کیفیت خودر و قطعات، آلایندگی بالا از مسائل و مشکلات خودروسازان بوده و گزارشهای واصله گویای این واقعت است که محصولات تولیدی ایران خودرو و سایپا از کیفیت مطلوب برخوردار نبوده و مشکلاتی را برای مشتریان به وجود آورده است.»
ارسال دیدگاه