بزرگترین جایزه ادبیات کودک و نوجوان برندگان خود را شناخت

تهران (پانا) - جایزه بهترین نویسنده و بهترین تصویرگر «هانس کریستین اندرسن» به نویسنده‌ای از آمریکا و تصویرگری از سوییس تعلق گرفت.

کد مطلب: ۱۰۶۱۲۰۷
لینک کوتاه کپی شد
بزرگترین جایزه ادبیات کودک و نوجوان برندگان خود را شناخت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (International Board on Books for Young People) به اختصار IBBY که وظیفه انتخاب نامزدهای اولیه، نهایی و برنده جایزه جهانی کریستین آندرسن را برعهده دارد، جایزه بهترین نویسنده هانس کریستین اندرسن ۲۰۲۰ به خاطر آثار فراوان از حوزه کتاب‌های تصویری گرفته تا ادبیات نوجوانان که همگی از زبان موزون، شخصیت‌های قدرتمند و حس امید برخوردارند، به ژاکلین وودسون (Jacqueline Woodson) نویسنده آمریکایی اهدا شد.

عنوان بهترین تصویرگر این جایزه ادبی نیز به خاطر خلق کتاب‌هایی با تفسیرهای چندگانه و تصویرگری‌هایی سرزنده و طناز که با دقت بی‌اندازه پرداخته شده‌اند، به آلبرتین (Albertine) از سوییس تعلق گرفت.

جایزه بهترین نویسنده هانس کریستین آندرسن از سال ۱۹۵۶ و بهترین تصویرگر از سال ۱۹۶۶ اهدا شده است؛ این جایزه شامل مدال طلا و دیپلم افتخار است و در همایش دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان اهدا می شود. هیات داوران برای تعیین برنده همه آثار نویسنده و هنرمند را بررسی می کنند و همه نامزدهای جایزه در صحنه ادبیات کودک در کشورهای خود حضور موثری داشته اند و توسط نماینده های دولتی دفتر در هر کشور انتخاب می شوند که در ایران شورای کتاب کودک وظیفه انتخاب و معرفی نامزد را به دفتر برعهده دارد.

هیات داوران ده نفره این جایزه ادبی اواخر دی ماه سال گذشته، از بین ۳۴ نویسنده و ۳۶ تصویرگر فهرست نامزدهای نهایی سال ۲۰۲۰ خود را اعلام کردند. فرهاد حسن‌زاده از ایران، ماریا کریستینا راموس از آرژانتین، بارت مویرت از بلژیک، ماری اودِ-موغای از فرانسه، پیتر اسوتینا از اسلوونی و ژاکین وودسون از آمریکا برای دریافت جایزه بهترین نویسنده با هم رقابت می‌کردند.

رقابت در بخش بهترین تصویرگری آثار ادبی کودک و نوجوان نیز بین ایزابل آرسنو از کانادا، سیزو تاشیما از ژاپن، سیلویا ویو از هلند، ایونا شیلوسکا از لهستان، النا اودریوزولا از اسپانیا و آلبرتین از سوئیس بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار