برنامههای وزارت آموزش و پرورش در سال 1399 ابلاغ شد
مدارس حداکثر باید تا ۱۵ شهریور براساس ساحتهای شش گانه تربیت و اهداف دورههای تحصیلی و برنامه درسی، برنامه عملیاتی تهیه کنند
تهران (پانا) - برنامههای وزارت آموزش و پرورش در سال 1399 برای اجرا به واحدهای ستادی و ادارات کل استانها ابلاغ شد.
![برنامههای وزارت آموزش و پرورش در سال 1399 ابلاغ شد](https://cdn.pana.ir/thumbnail/MTAwNTNiSc5q/gjzVaZ-S_20YtK6_oleWnZi7LTjceVfkf-tEjQhhSgVYJkTSbMZ4IZicyAcgRMj-WWFHy9iIp1lNx8-qtxRZcN02dEbH-ZTHtpj3QCPvd_0sAIKXaKdntA,,/MTAwNTNiSc5q.jpg)
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محسن حاجی میرزایی برنامه وزارت آموزش و پرورش در سال 1399 را با توجه به تصویب برنامههای زیر نظامهای ششگانه سند تحول در افق 1404 در شورای عالی آموزش و پرورش و ابلاغ آن از سوی رئیس جمهوری برای اجرا به واحدهای ستادی و ادارات کل استانها ابلاغ کرد؛ این برنامهها مبنای تدوین برنامههای سنواتی وزارت آموزش و پرورش در طول برنامههای ششم و هفتم توسعه هستند.
برنامه وزارت آموزش و پرورش در سال 1399 با بهرهگیری از تجربه برنامه سال 98 و درامتداد آن بهعنوان دومین برنامه این وزارتخانه مبتنی بر زیرنظامها و با تأکید بر ویژگیهایی چون نو بودن، تحولپذیر، تحققپذیر و فراگیر بودن تهیه و تنظیم شده است. سیاست های سال 99، رویکردها و ویژگی های این برنامه به شرح زیر است:
سیاستهای برنامه سال 99:
اجرای جامع، کامل و متوازن سند تحول بنیادین آموزشوپرورش و برنامههای زیر نظامهای ششگانه، توجه ویژه به «بیانیه گام دوم انقلاب» بهویژه بخشهای مرتبط با حوزه تعلیم و تربیت، توجه به سیاستهای اقتصاد مقاومتی و پیگیری منویات مقام معظم رهبری مدظلهالعالی درتحقق شعار «جهش تولید»، بهرهگیری از فناوری اطلاعات و فضای مجازی در تکمیل و تعمیق بخشی به جریان تعلیم و تربیت و ارتقای کیفیت و جایگاه مدارس بهعنوان کانون اصلی تعلیم و تربیت رسمی عمومی سیاستهای برنامه سال 99 است.
رویکرد برنامه شامل:
فراهم آوردن زمینه تربیت پذیری دانش آموزان متناسب با اقتضائات فرهنگی اسلامی- ایرانی،
کاهش تمرکز و تصدیگریهای غیر ضرور با واگذاری اختیارات و مسئولیتها به مدیران صف ( استان و منطقه)،
توسعه مشارکت ارکان سهیم و مؤثر درآموزش و پرورش و ارتقای نقش مردم و خانوادهها در تعلیم و تربیت،
حاکمیت رویکرد فطرت گرای توحیدی و اخلاق مداری ومدرسه محوری و فراهم آوردن زمینه شوق انگیز برنامههای تحولی در مدرسه تأکید دارد.
ویژگیهای دیگر این برنامه:
تهیه بستههای تحولی بهعنوان مجموعهای از برنامهها، فعالیتها و اقدامات منسجم و یکپارچه منبعث از راهکارهای سند تحول و برنامه زیر نظامهای ششگانه که قابلیت تحقق اهداف عملیاتی و چرخشهای تحول آفرین را دارد و زمینه ساز تربیت متوازن تمام ساحتی دانشآموزان برای پاسخگویی به نیازها و مسائل اساسی نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی در مدت زمان معین میباشد و بستر جلب مشارکت جامعه و عوامل سهیم و مؤثر را فراهم میآورد.
براساس بخشنامه ابلاغی وزیر آموزش وپرورش حوزههای ستادی موظفند دستورالعملهای مورد نیاز اجرای فعالیتهای برنامهها تاپایان تیرماه تهیه و به استانها ابلاغ کنند و ادارات کل آموزش وپرورش استانها براساس برنامه ابلاغی برنامهها استانی را مطابق با سیاستهای ابلاغی ومقتضیات استانی تنظیم و تا پایان خرداد ماه سال جاری به مناطق ابلاغ ومناطق وشهرستانها نیز تا پایان تیرماه 99 برنامهها و سیاستها را متناسب با مقتضیات محلی به مدارس ابلاغ کنند.
مدارس نیز حداکثر باید تا تاریخ 15 شهریورماه 99 براساس ساحتهای شش گانه تربیت و اهداف دورههای تحصیلی و برنامه درسی برنامه عملیاتی را تهیه کنند.
ارسال دیدگاه