یک روانشناس در گفت‌‌وگو با پانا

ایمانی: بحران کرونا در افزایش «خشونت‌ خانگی» تاثیرگذار است

تهران (پانا) - یک روانشناس اجتماعی با بیان اینکه بحران کرونا در افزایش خشونت‌ خانگی تاثیرگذار است، گفت شناخت صحیح از یکدیگر می‌تواند در جلوگیری از خشونت خانگی موثر باشد.

کد مطلب: ۱۰۴۸۶۴۲
لینک کوتاه کپی شد
ایمانی: بحران کرونا در افزایش «خشونت‌ خانگی» تاثیرگذار است

محمدرضا ایمانی در گفت‌وگو با در پاسخ به این سوال که چقدر بحران کرونا و مشکلات اقتصادی ناشی از این بیماری در خشونت خانگی تاثیر دارد، بیان کرد: قطعا بحران کرونا بر این مساله تاثیرگذار است. اکنون در ایام کرونا در نزاع و درگیری‌هایی که درون خانواده صورت می‌گیرد، دو مساله ناسازگاری زوجین و همچنین مسایل اقتصادی ناشی از کرونا مطرح است.

این روانشناس اجتماعی گفت: کرونا باعث شده است یک اتفاق مثبت که ما در روانشناسی آن را موهبت می‌دانیم، اتفاق بیفتد. تاکنون خانواده‌ها فرصت زیاد نشستن کنار همدیگر، حرف زدن، بحث کردن، حل موضوعات جدی خانواده و شنیدن درد و دل فرزندان را نداشتند به این دلیل که والدین سر کار بودند و دیر وقت به منزل می‌آمدند و طبیعی است که فرصت کمی را در کنار هم بودند اما حالا به واسطه ویروس کرونا دو ماه است که افراد مجبور هستند ساعت‌های متمادی و زیادی را در کنار یکدیگر باشند و اغلب حرف و گفتمان جدیدی با یکدیگر ندارند.

وی ادامه داد: از آنجا که به واسطه ساعت‌های زیادی که خانواده‌ها در کنار یکدیگر هستند، بنابراین بهانه‌جویی‌ها و موضوعات مختلفی که باعث خشم و عصبانیت می‌شود نیز افزایش یافته است به این خاطر که ما شناخت درستی از رفتارهایمان نداریم. اگر بپذیریم الگوی رفتاری و ساختار فکری ما با یکدیگر متفاوت است، بهتر می‌توانیم شرایط را درک کنیم. بنابراین با توجه به اینکه شناخت و آگاهی لازم را نداریم و به مشاوره هم مراجعه نمی‌کنیم، این موضوع به ناسازگاری تبدیل می‌شود.

ایمانی در ادامه خاطرنشان کرد: باید بپذیریم وقتی در بحران قرار می‌گیریم، فضا را ترک کنیم. از طرفی باید بپذیریم وقتی کنار یکدیگر هستیم و فضای گفت‌وگو در خانواده ایجاد شده است، این فضا بسیار مفرح خواهد بود چون متوجه می‌شویم چه چیزهایی ما را ناراحت می‌کند و چه چیزهایی ما را خوشحال می‌کند.

این روانشناس اجتماعی ادامه داد: نکته‌ای که در ناسازگاری بین افراد در خانواده باید مورد توجه قرار بگیرد این است که بسیاری از افراد تا امروز درآمد داشتند و امروز به واسطه ویروس کرونا درآمدی ندارند و این موضوع روی افراد خانواده به ویژه مرد به عنوان مسئول خانواده اثرگذار است و میزان اضطراب، نگرانی و تاحدودی ترس نسبت به آینده و شرایط موجود را در افراد بالا می‌برد. همچنین خانواده‌‌ها مدام اخبار کرونا را دنبال می‌کنند یا خواب و استراحت لازم را ندارند که این مساله بر پر تنش شدن فضا اثرگذار است.

وی افزود: باید درک کنیم روی یکسری مسایل دست نگذاریم چون دست گذاشتن روی برخی موضوعات باعث می‌شود افراد زود برانگیخته شوند و در نتیجه عصبانیت و ناراحتی، نزاع و خشونت را به همراه دارد. نزاع‌هایی که امروز با آنها مواجه هستیم از بحث و گفت‌وگو عبور کرده است و ممکن است منجر به برخوردهای خشونت‌آمیز شود، بنابراین هر قدر که افراد پخته‌تر و آشناتر به روابط خانواده باشند، می‌توانند بهتر عمل کنند. بهتر است در این شرایط همدیگر را درک کنیم و از کلمات بهتری برای گفت‌وگو استفاده کنیم تا از این بحران عبور کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار