داروخانههای کشور امکان نسخهپیچی غیرحضوری را ندارند
تهران (پانا) - بهدنبال طرح مباحثی مبنی بر استفاده از تله مدیسین در بحران کرونا، بهگفته نایب رییس انجمن داروسازان ایران با بیان اینکه امکان نسخهخوانی الکترونیک در داروخانهها فراهم است اما نسخه پیچی الکترونیک برای بیماران در داروخانهها فعلا فراهم نیست، طبق مقررات کشور دارو باید بهصورت حضوری و با توصیه و مشاوره داروساز به بیمار ارائه شود.
بهگزارش ایسنا، علی فاطمی، درباره وضعیت و امکانات داروخانهها در حوزه نسخه پیچی الکترونیک، گفت: سازمان غذا و دارو برای فروش و عرضه دارو بهصورت اینترنتی و غیرحضوری، ضوابطی را تدوین کرده است. بر اساس این ضوابط از پنج گروه کالایی که در داروخانهها وجود دارد که شامل دارو، مکملهای غذایی، محصولات آرایشی و بهداشتی و فرآوردههای طبیعی و ملزومات پزشکی مصرفی است، چهار محصول بهجز دارو را میتوانیم به صورت اینترنتی یا غیرحضوری به فروش رسانیم، اما فعلا نمیتوان دارو را به صورت غیرحضوری و اینترنتی فروخت.
زیرساخت فنی و قانونی نسخه پیچی الکترونیک برای بیمار فراهم نیست
او افزود: البته این امکان در برخی کشورهای خارجی وجود دارد. بهطوری که مراکزی به صورت خودکار دارو را در اختیار مردم قرار میدهند. البته در این شرایط بیمار حتما مشاوره و دستورات لازم را از پزشک داروساز دریافت میکند. در کشورهای دیگر زیرساخت آن وجود دارد، اما بهنظر میآید که در ایران هنوز زیرساخت فنی نسخه پیچی غیرحضوری و الکترونیک فراهم نباشد.
فاطمی ادامه داد: حتما برای ارائه دارو به بیمار حضور پزشک داروساز نیاز است. در برخی کشورهای دنیا امکانات تله مدیسین برای نسخه پیچی الکترونیک را فراهم کردهاند؛ به گونهای که هم داروسازها میتوانند مشاوره لازم را بهصورت غیرحضوری به بیماران ارائه کنند و هم دارو به دست بیمار میرسد، اما در ایران هم ضوابط فعلی این اجازه را نمیدهد و از نظر سخت افزاری هم به نظر میرسد که هنوز این فرصت ایجاد نشده که امیدواریم در آینده ایجاد شود.
نسخه خوانی الکترونیک در داروخانهها
او با بیان اینکه در حالحاضر داروخانهها نسخه خوانی الکترونیکی را انجام میدهند، اما هنوز نمیتوانند به صورت الکترونیک نسخه پیچی کنند، گفت: در حالحاضر در قالب پرونده الکترونیک سلامت امکان اتصال داروخانهها با مراکز درمانی و مطبها ایجاد شده و همه داروخانهها و مطبها امکان اتصال با یکدیگر را دارند. این اقدام بهصورت آزمایشی هم در برخی استانها جواب داد؛ به طوری که هیچ نسخه کاغذی از دست بیمار به داروخانه نمیرود، بلکه از طریق شبکه به دست داروخانه میرسد، اما داروخانه در حضور بیمار نسخه را پیچیده و توضیحات لازم را نوشته و به بیمار ارائه میدهد.
فاطمی تاکید کرد: حال اگر بخواهیم نسخه پیچی را هم به صورت تله فارماسی (کاربرد ابزار ارتباط از راه دور برای ارائه خدمات دارویی توسط متخصصین) انجام دهیم، باید این امکان وجود داشته باشد که گفتوگوی تلفنی یا تصویری بین بیمار و پزشک داروساز اتفاق افتاده و بعد دارو در اختیار بیمار قرار گیرد. بنابراین نکته مهم این است که دستورات دارویی به بیمار ارائه شود. بر همین اساس در دنیا تله فارماسی را به صورت موفق اجرا کرده اند، اما حتما نقش داروساز در آن دیده شده است. اینطور نیست که پزشک دارو را نسخه کند و داروخانه هم دارو را برای بیمار ارسال کند، بلکه حتما باید پزشک داروساز مشاوره لازم را به بیمار به صورت تلفنی یا ویدیویی ارائه دهد.
او همچنین گفت: در حالحاضر در کشور از نظر دانش داروسازی و مشاوره دارویی مشکلی وجود ندارد و خوشبختانه در کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات هم خدمات دارویی که به صورت تلفنی یا ویدیویی ارائه شود، ارزشگذاری شدهاند و بستر تعرفهای آن فراهم است، اما باید ضوابط سازمان غذا و دارو هم تغییر کند تا بتوانند تله فارماسی یا تله مدیسین را بین بیمار و پزشک داروساز و داروخانه هم فراهم کنند.
فاطمی با بیان اینکه بنابراین اکنون بر اساس ضوابط و زیرساختها امکان نسخه پیچی الکترونیکی دارو را نداریم، گفت: اکنون طبق مقررات دارو باید به صورت حضوری و با توصیه و مشاوره داروساز ارائه شود، باید حتما راهکارهای قانونی برای تله مدیسین یا تله فارماسی در حوزه نسخه پیچی و تحویل دارو به صورت الکترونیک و آنلاین دیده شود. مشاوره تلفنی یا ویدیویی از سوی پزشک داروساز به بیمار امکانپذیر است، اما ارائه دارو به بیمار بهصورت غیرحضوری نیازمند بررسیهای حقوقی است. در عینحال داروساز باید مطمئن شود که بیمار دستورات دارویی را بهطور کامل متوجه شده است. در حالحاضر این اقدام به صورت حضوری است و اینکه در آینده بخواهد به صورت غیرحضوری انجام شود، بحثی قانونی و حقوقی است.
ارسال دیدگاه