وزیر آموزش و پرورش: هر کاری که سلامت دانشآموزان را در معرض خطر قرار دهد انجام نمیدهیم
فضای شبکه شاد منحصرا برای انتقال درس از سوی معلم به دانشآموز و انتقال ایرادات و تکالیف دانشآموزان به معلم و انجام آزمونها و تستهای لازم پیشبینی شده است
تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش به همه سوالات این روزها درباره کرونا و تعطیلی مدارس، امتحانات و پایان سال تحصیلی، کنکور، جبران خسارات مدارس آسیبدیده از کرونا و فعالیت شبکه اجتماعی دانشآموزان پاسخ داد.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، محسن حاجیمیرزایی، وزیر آموزش و پرورش پس از پایان نشست مشترک با کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در محل این وزارتخانه در جمع خبرنگاران، گفت: «طی روزهای اخیر در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیم گرفتیم که تعطیلی تمامی مراکز آموزشی تا دو هفته آینده استمرار پیدا کند و در این دو هفته مجددا شرایط را ارزیابی کنیم و متناسب با وضعیت پس از پایان این دو هفته تصمیمگیری در مورد نحوه ادامه سال تحصیلی انجام خواهد شد. در این مدت همکاران بنده در آموزش و پرورش سناریوهای مختلف را بررسی میکنند که متناسب با زمان پایان سال تحصیلی، کیفیت آزمونها در شرایط مختلف چگونه باشد و محتوای آموزشی، باقی مانده محتوا و ارزیابی محتوای آموزش داده شده به چه صورتی انجام شود.»
او ادامه داد: «خوشبختانه معلمان در سراسر کشور به روشهای متنوعی برای حفظ ارتباط با دانشآموزان تلاش کردند تا جریان آموزش استمرار یابد البته دفاتر ما در سراسر کشور ارزیابی میکنند و متناسب با وضعیت تحصیل دانشآموزان برای آینده پیشنهادات مختلف را به ما میدهند و تصمیمگیری خواهد شد.»
حاجی میرزایی در مورد تصمیمات گرفته شده در نشست مشترک با کمیسیون آموزش مجلس، گفت: «در این نشست گزارشی را در مورد اقدامات و تدابیر انجام شده در حادثه کرونا را ارائه کردیم و نمایندگان هم دیدگاهها، نگرانیها و دغدغههایشان را تشریح کردند و ما هم نکات و توضیحات را ارائه و از نظرات آنها استفاده کردیم و برای تصمیمگیری در مرحله بعدی که مرجع صلاحیتدار ستاد ملی مبارزه با کرونا است، تصمیمگیری نهایی انجام خواهد شد.»
متناسب با تصمیمگیری راجع به نحوه ادامه سال تحصیلی درباره امتحانات هم تصمیمگیری میشود
او با یادآوری اینکه متناسب با تصمیمگیری راجع به نحوه ادامه سال تحصیلی درباره امتحانات هم تصمیمگیری خواهد شد، ادامه داد: «در حال حاضر گروهی مشغول برنامهریزی هستند که آیا ما پس از این دو هفته جریان آموزشیمان چگونه خواهد بود و اینکه آیا به صورت حضوری یا غیرحضوری باید جریان آموزش همچنان ادامه پیدا کند؟ اگر حضوری باشد چه مدت و کیفیت آزمون به چه صورتی انجام میشود و اگر به صورت غیرحضوری باشد آیا میتوانیم آزمونها را به صورت حضوری برگزار کنیم یا باید با روشهای دیگری را برای آزمون در نظر گیریم.»
نگران سال تحصیلی و کنکور نباشید
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «به خانوادهها اطمینان و آرامش میدهیم که نگران سال تحصیلی فرزندانشان نباشند، زیرا قطعا متناسب با محتوای آموزش داده شده هماهنگیهای لازم به عمل خواهد آمد و نباید نگران از دست رفتن سال تحصیلی فرزندانشان باشند و به کسانی هم که دغدغه کنکور دارند اطمینان میدهم که انشاء الله پس از اینکه پایان سال تحصیلی را اعلام کنیم سه هفته فرصت دارند که خودشان را برای کنکور آماده کنند تا با آرامش بتوانند در کنکور شرکت کنند.»
تعطیلی مدارس تا پایان فروردین
حاجی میرزایی در مورد تداوم سال تحصیلی، گفت: «تاکنون بنا بر ادامه سال تحصیلی است و براساس آخرین اطلاعاتی که از وزارت بهداشت و آموزش پزشکی گرفتیم ما تا پایان فروردین ماه اجازه دایر کردن مدارس را نداریم اما اگر پس از پایان فروردین اجازه داده شد متناسب با آن میتوانیم وضعیتهای مختلف را بررسی و تصمیمگیری کنیم.»
هر کاری که سلامت دانشآموزان را در معرض خطر قرار دهد انجام نمیدهیم
او با تاکید بر اینکه به خانوادهها اطمینان میدهم که سلامت فرزندانشان برای ما فوقالعاده اهمیت دارد، افزود: «هر کاری که سلامت آنها را در معرض مخاطره قرار دهد، به طور حتم انجام نخواهیم داد و ستاد ملی مبارزه با کرونا این اختیار را به ما تفویض کرده که در مناطقی که از طریق وزارت بهداشت اجازه پیدا میکنیم مدارس دایر شود و ما میتوانیم مدارس را نوبتی کنیم، یعنی عدهای یک در میان بیایند و تعداد دانشآموزانی که در کلاس شرکت میکنند تعداد کمتری باشد البته اگر در مناطقی اجازه داده شود تمهیداتی اندیشیده شده که مثلا برخی از دروس میتواند همچنان به صورت غیرحضوری ادامه پیدا کند و بخشی از دروس هم از طریق واگذاری کارهای تحقیقاتی از سوی معلمان به وسیله دانشآموزان در منزل انجام شود و بخشی که باید الزاما حضوری انجام شود منحصرا آن بخش به صورت حضوری برگزار شود.»
تلاش میکنیم کوچکترین آسیب و خللی به سال تحصیلی آینده وارد نشود
حاجی میرزایی با بیان اینکه همه تلاش ما این است که کوچکترین آسیب و خللی به سال تحصیلی آینده وارد نشود، گفت: «تقویم زمانی را رعایت خواهیم کرد و تلاش میکنیم که اگر به زمان اجازه بازگشایی مدارس نزدیک شود به گونهای که سال تحصیلی آینده را تحت تأثیر قرار دهد ما ناگزیر هستم که زودتر سال تحصیلی را به پایان ببریم.»
امکان استفاده مدارس غیردولتی آسیبدیده از کرونا از تسهیلات دولت
وزیر آموزش و پرورش با یادآوری اینکه در مورد مدارس غیردولتی اختیاراتی را به خود شورای مدارس واگذار کردیم که متناسب با وضعیتها اقدام کنند، ادامه داد: «فعلا هزینههایی که بابت غذا و برنامههای فوق برنامه دریافت میکردند چون انجام نمیشود میتوانند این هزینهها را مطالبه کنند اما در مورد آموزش چون جریان آموزش تداوم دارد و میتواند تا پایان سال تحصیلی هم ادامه یابد، اقدام خاصی انجام نمیشود و موسسان هم نیازمند حمایتهایی هستند و طرح موضوع کردند و ما هم این موضوع را با کمیته اقتصادی ستاد ملی مبارزه با کرونا مطرح کردیم که در صورتی که بررسی شود و مشکلات آنها مورد تأیید قرار گیرد از تسهیلاتی که دولت پیشبینی کرده برای واحدهایی که تحت تأثیر کرونا آسیب دیدهاند و و مشکلی برای نیروی انسانی خود به وجود نیاوردهاند، از تسهیلاتی که دولت پیشبینی کرده استفاده کنند.»
او در مورد برخی اظهارنظرها مبنی بر فوت ۶۶ معلم بر اثر کرونا، گفت: «به هر حال ما یک میلیون معلم و نیروی انسانی داریم و متناسب با همین وضعیت که در جامعه است قطعا در میان فرهنگیان به خصوص فرهنگیان بازنشسته که عمدتا اطلاعاتی که داریم مربوط به برخی از همکاران فرهنگی بازنشسته که سن بالا داشتند بر اثر کرونا آسیب دیدند و قطعا اگر معلمان به این دلیل از چرخه آموزش خارج بشنوند ضمن طلب رحمت و مغفرت برای آنها و عرض تسلیت به خانوادهها، در مورد جایگزینی آنها تدبیر خواهد شد.»
مابقی معوقات معلمان حقالتدریس هم پرداخت میشود
حاجی میرزایی در مورد وضعیت معلمان حقالتدریسی که وضعیت پرداختیشان مشخص نیست، یادآور شد: «تمام پرداختها انجام شده و تنها کسانی که خرید خدمت آموزشی هستند بخشی از مطالبات آنها باقی مانده که پرداخت میشود. تقریبا سالی که گذشت از حیث پرداخت معوق مطالبات فرهنگیان جزو سالهای کمنظیر پرداخت مطالبات بوده و خوشبختانه بخش عمده مطالبات فرهنگیان، همه حقالتدریسان شاغل و معوقات کارکنان اداری پرداخت شده و در مورد خرید خدمت هم حدود ۶۵ درصد پرداخت شده و باقی هم پرداخت میشود.»
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «شبکه اجتماعی دانشآموزان کار بزرگی است که قرار است در سطح وسیع و گستردهای از طریق غیرحضوری و بر بستر اینترنت خدمات آموزشی را به دانشآموزان ارائه کند البته ما نیازمند کار آزمایشی هستیم و باید ضعفها و کاستیها آشکار شود و متناسب با وضعیتهای مختلفی که در آن قرار میگیریم تدبیر کنیم بنابراین در این مرحله در حال اجرای آزمایشی هستیم و نگرانی و درخواست ما از مجموعه پیامرسانهایی که به ما اعلام آمادگی کردند این بود که محیطی که در اختیار دانشآموزان قرار میگیرد باید به طور کامل مستقل از پیامرسان باشد تا امکان ارتباط سایر محتوای برخی از این پیام رسانها با دانشآموزان نباشد زیرا ممکن است محتوای برخی پیامرسانها متناسب با سن دانشآموزان و شرایط آنها نباشد.»
او افزود: «از این رو تأکید ما این بوده که محیطی که در اختیار آموزش و پرورش قرار میگیرد کاملا مستقل باشد، پیامرسانها پیشنهادات خود را ارائه کردند و این هفته در حال تست هستند و اگر از تست موفق بیرون بیایند به تدریج عملیات ثبتنام مرحله به مرحله و دوره به دوره انجام خواهد شد البته بخشی قبول کردند و بخشی گفتند برای ما در شرایط کنونی امکان ندارد و نیازمند سرمایهگذاریهای جدید است که زمان میبرد.»
حاجی میرزایی ادامه داد: «یکی از تستهایی که انجام میشود این است که مجموعه ظرفیت داخلی کشور ما چه تعداد دانشآموز را میتواند تحت پوشش قرار دهد و برخی اعلام کردند که این ظرفیت وجود دارد و میتواند جوابگوی همه دانشآموزان باشد.»
شبکه شاد فعال خواهد بود و به شبکه رشد متصل میشود
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه شبکه رشد کماکان به فعالیت خود ادامه میدهد و ما در آنجا تولید محتوای آموزشی داریم، یادآور شد: «پیشبینی کردیم که شبکه شاد فعال و از نظر محتوایی به شبکه رشد متصل شود زیرا شبکه رشد میتواند اطلاعات متنوعی را در اختیار معلمان و دانشآموزان قرار دهد.»
او ادامه داد: «شبکه سینا در زمانی که من در آموزش و پرورش مشغول شدم به دلیل نقدهای موجود متوقف شده بود و هنوز تصمیمی به راهاندازی نیست؛ امیدوار هستیم در شرایطی که ما ناگزیر هستیم یک کاری را برای جایگزین آموزش دانشآموزان در این شرایط که از حضور در مدرسه محروم هستند پیشبینی کنیم بنابراین ناگزیر هستیم ظرفیتی متناسب با این شرایط فراهم کنیم.»
حاجی میرزایی افزود: «باید این ظرفیت تعاملی باشد زیرا در ظرفیت تعاملی امکان ارتباط دانشآموزان و معلم باید برقرار باشد و اکنون ارتباطهایی که یکسویه است هدف ما را تحقق نمیدهد و ما نیازمند ارتباط دو سویه هستیم که شبکه شاد درصدد ارائه چنین فرصتی به ما است.»
وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: «از معلمان تشکر میکنیم که در فرصتی که ما درگیر این کار بودیم با استفاده از ظرفیتهای متنوعی کار آموزش را انجام دادند اما اشکال این روش این است که کاملا موردی بوده و هیچ نوع اشراف نظارتی از سوی آموزش و پرورش وجود ندارد و همچنین امکان ارزیابی موثری بر آن وجود ندارد و اطمینان از اینکه چه میزان محتوا از این طریق عرضه شد وجود ندارد و روشهای کاملا متنوعی است و اطلاعات معلمان و دانشآموزان امن است و به هیچ کس دیگری داده نخواهد شد.»
او افزود: «تمامی تعاملات منحصرا میتواند در بستر آموزش و مبادلات آموزش باشد و هیچ امکان دیگر برای کارهای دیگر که در فضای مجازی انجام میدهیم وجود ندارد؛ این فضا منحصرا برای انتقال درس از سوی معلم به دانشآموز و انتقال ایرادات و تکالیف دانشآموزان به معلم و انجام آزمونها و تستهای لازم پیشبینی شده است.»
ارسال دیدگاه