حسینی خبر داد
تصویب بسته تحولی مناسب سازی، مدرسه انطباقی و مداخلات بهنگام و طلایی در جلسه شورای راهبردی سند تحول بنیادین
تهران (پانا) -در جلسه امروز شورای راهبردی سند تحول بنیادین که با حضور مقام عالی وزارت برگزار شد بسته تحولی مناسب سازی، مدرسه انطباقی و مداخلات بهنگام طلایی به عنوان یکی از بستههای تحولی وزات آموزش و پرورش و در راستای اجرا سازی سند تحول بنیادین مورد تصویب قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش استثنایی کشور، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در این نشست ضمن تشریح این سند گفت: این سند تحولی با اصل تطابق سازی به عنوان اصول ۷ گانه سازمان و با ۴ هدف از اهداف سازمان و همچنین با هفت استراتژی از استراتژیهای ۱۲ گانه سازمان منطبق است.
حسینی در ادامه به ضرورت و بیان مساله پرداخت و افزود: جامعه دوستدار انسان، نظریه امتداد، نظریه توسعه انسان بنیاد و نظریه دارایی محور از جمله نظریاتی است که طرح با نگاه به آنها طراحی شده است.
او افزود: از جمله مبانی طراحی بسته تحولی، مستندات سند تحول در زیر نظام رهبری و اهداف ۴، ۵ و۶ ، اهداف ۱ و ۵ برنامههای درسی، هدف عملیاتی ۱۶ تربیت معلم و تامین نیروی انسانی و هدف عملیاتی ۱۴ تامین فضا، تجیهزات و فناوری است.
حسینی در ادامه گفت: در این بسته تحولی همچنین بر چرخشهای تحول آفرین از روشهای نظری به روشهای کاربردی و مهارتی، جدا سازی به فراگیر سازی، معلمان تک مهارتی به چند مهارتی و استفاده از ابزارها و فناوریهای نوین به جای فناوریهای سنتی تاکید شده است.
او اشاره کرد: در کنار این مستندات اهداف دورههای تحصیلی براساس ساحتهای ۶ گانه در تمامی بخشهای آن پشتیبان این سند تحولی خواهد بود.
معاون وزیر در ادامه با اشاره به مبحث مناسب سازی افزود: مناسب سازی شامل ۷ مولفه معلمان، محتوا، والدین، دانش آموزان ویژه و عادی، فضا و جامعه است.
حسینی با بیان اینکه بسته تحولی مناسب سازی، مدرسه انطباقی و مداخلات طلایی و بهنگام دارای چهار برنامه و ۱۱ فعالیت است افزود: برنامه اول ایجاد شبکه جامع آموزش و اطلاع رسانی دیجیتالی شامل۳ فعالیت طراحی و تولید اپلیکیشن جامع آموزش و پرورش استثنایی، سامانه ندای همراه سوم و ایجاد پایگاه آموزش مجازی است.
او افزود: برنامه دوم مناسب سازی مبتنی بر توانمند سازی مدیران، معلمان و جامعه است که سه فعالیت نهضت زبان اشاره، نهضت بریل آموزی و آموزش معلمان مبتنی بر مهارتهای چندگانه را شامل میشود.
معاون وزیر در ادامه گفت: برنامه سوم مدرسه انطباقی است که مشتمل بر ۴ فعالیت الگوسازی مدرسه انطباقی دانشآموزان با اختلال طیف اتیسم، الگوسازی مدرسه انطباقی پذیرا ویژه دانشآموزان تلفیقی -فراگیر، نهضت مشارکتی توان افزایی و راه اندازی و ایجاد سیستم رادیویی FM است.
حسینی با بیان اینکه چهارمین برنامه ارائه شده در شبکه تحولی آموزش و پرورش استثنایی کشور به مداخلات بهنگام طلایی در بعد تشخیص، آموزش توانبخشی و حمایتی مربوط میشود گفت: در این برنامه در خصوص تشخیص جامع و به موقع، مداخلات بهنگام در گروه های ۷ گانه دانشآموزان با نیازهای ویژه تاکید شده است و در این راستا سند جامع مداخلات بهنگام و طلایی با همکاری معاونت آموزشی و خصوصا وزارت بهداشت و درمان و بهزیستی به اجرا گذاشته خواهد شد.
ارسال دیدگاه