آیا بیماری طاعون نشخوارکنندگان به انسان منتقل می‌شود

تهران (پانا) - به‌گفته مدیرکل حفاطت محیط زیست خراسان جنوبی بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک قابل انتقال به انسان نیست، اما امکان انتقال به دام‌های اهلی وجود دارد که نیاز است در این خصوص تعامل و هم‌افزایی صورت گیرد.

کد مطلب: ۱۰۲۳۷۱۵
لینک کوتاه کپی شد
آیا بیماری طاعون نشخوارکنندگان به انسان منتقل می‌شود

به‌گزارش ایسنا، حسن اکبری، اظهار کرد: حیات‌وحش مناطق آزاد شهرستان فردوس و سرایان در معرض بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک قرار گرفتند.

او با بیان اینکه مدتی پیش گزارش تلفات پراکنده حیات وحش (قوچ و میش) در مرز شمالی استان (مرز فردوس، بجستان و گناباد) توسط همکاران اجرایی محیط زیست شهرستان فردوس به اداره کل واصل شد که در همان بررسی‌های اولیه به این نتیجه رسیدیم که احتمالا عامل بیماری از منطقه حفاظت شده هلالی واقع در خراسان رضوی به داخل استان گسترش پیدا کرده است، افزود: در حیات وحش درمان ممکن و یا سخت بوده و پیشگیری بسیار مهم است.

مدیرکل حفاطت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: متاسفانه بیماری‌های ویروسی در حیات وحش هیچ درمانی ندارند و راهکاری برای واکسیناسیون حیات وحش نیز وجود ندارد و تنها باید از طریق امحاء بهداشتی لاشه‌ها، ضدعفونی آبشخورها، کاهش چراگاه مشترک دام‌های اهلی و حیات وحش و راهکارهای مشابه از انتشار بیشتر بیماری جلوگیری کرد.

او خاطرنشان کرد: براساس توصیه دامپزشکی، اقداماتی انجام شد و زیستگاه‌هایی که درگیر بیماری بودند، رصد شدند.

اکبری با بیان اینکه در حیات وحش واکسینه کردن امکان‌پذیر نیست، افزود: تعداد آبشخور حیات وحش زیاد است و سرما و رطوبت موجب ماندگاری بیشتر ویروس می‌شود.

او با بیان اینکه آموزش‌ها به با دامداران و عشایر داده شده است، تصریح کرد: کارهای لازم را با جدیت دنبال می‌کنیم، اما چون با این بیماری بار اضافه‌ای بر دوش سازمان گذاشته شده است، تامین هزینه‌ها و تجهیزات مورد نیاز برای پایش دشوار است که امیدواریم دستگاه‌های متولی در حوزه اعتباری کمک کنند تا از انتشار بیماری جلوگیری شود.

مدیرکل حفاطت محیط زیست خراسان جنوبی ادامه داد: این بیماری می‌تواند حاصل سال‌ها تلاش محیط‌بانان را به نابودی بکشاند و ضمن نابودی گنجینه‌های ژنی، برای صنعت دامپروری استان نیز مضر است.

اکبری ادامه داد: جلساتی با دستگاه‌های مسئول برگزار کردیم و مکاتبات لازم با استانداری و سازمان مرکزی انجام شده است و برای اینکه این بیماری ضرر زیادی به محیط‌زیست وارد نکند، نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌ها هستیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار