معاون برنامهریزی و توسعه منابع در نشست دبیران و مسئولان دبیرخانه های ستادهای استانی بزرگداشت مقام معلم؛
معلم اصلیترین مولفه نظام آموزشی است
تهران (پانا) - معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزیرآموزشوپرورش تاکید کرد معلم اصلیترین مولفه نظام آموزشی است .
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، علی الهیار ترکمن صبح امروز در نشست دبیران و مسئولان دبیرخانههای ستادهای استانی بزرگداشت مقام معلم که در باشگاه فرهنگیان شهر تهران برگزار شد، با گرامیداشت ایام مبارک دهه فجر، گفت: «امیدوارم در سایه همدلی و تلاش و رهنمودهای مقام معظم رهبری در جایگاههای خود برای آینده ایران مفید و موثری باشیم و در گام دوم انقلاب اسلامی اثرات ارزشمندی را برای جامعه خود و جامعه جهانی داشته باشیم .»
او افزود: «باید با جامعیت به مسائل نگاه کنیم و شما همکاران در استانها مسائل آموزش و پرورش را بهتر درک میکنید و مشکلات عمده را براحتی تحلیل و در چارچوب علمی مشخص و دسته بندی میکنید .»
معاون برنامهریزی و توسعه منابع اشاره کرد: «شما تاثیرگذارترین افراد در برنامهریزی برای حل مشکلات هستید چرا که سابقه کار پژوهشی نیز دارید و قطعا تائید میکنید مسائلی که امروز آموزشوپرورش به آن مبتلا است، محصول دیروز است .»
وی با اشاره به دستهبندی مسائل آموزشوپرورش، گفت: «اولین آنها مسائل اقتصادی و معیشتی است هرچند همه مشکلات ما این نیست اما مسائل مالی معلول مسائل دیگر خواهند شد .»
معاون برنامهریزی و توسعه منابع افزود: «متاسفانه غلبه توسعه کمی بر توسعه کیفی باعث شده تا هنوز به توسعه کیفی دست پیدا نکنیم و کیفیت آموزشی یکی از چالشهای اصلی ما شده است .»
او با بیان اینکه نباید کیفیت طبقاتی شود و فقط در مدارس خاص ارائه شود، گفت: «در محیطی کاملا پیچیده باید برنامهریزی و اقدام کنیم و البته آموزشوپرورش امروز ما ویژگیهایی پیدا کرده است و محصول خود را ارائه میدهد .»
الهیار در ادامه اضافه کرد: «با توزیع نامتوازن نیروی انسانی مواجه هستیم که باعث کسری بودجه و توزیع نامتوازن منابع دیگر میشود.»
الهیار اشاره کرد: «در بودجه سال ٩٩ از لحاظ رشد دومین بخش کشور هستیم و از لحاظ درصد،١٣درصد از منابع عمومی کشور به آموزشوپرورش اختصاص داده شده است با این وجود بازهم کسری بودجه داریم.»
او با تاکید بر اجرای سیاستها و راهکارهای سند تحول بنیادین، افزود: «نظام برنامهریزی کشور از نیمه دوم سال ٩٩ برای برنامه توسعه هفتم تشکیل کارگروه خواهد داد و آموزشوپرورش باید برای این برنامه نگاه آیندهنگرانه داشته باشد تا سیاستهای تدوین کنیم که برنامه هفتم را به یک برنامه چابک تبدیل کند.»
الهیار با اشاره به مثلث دانش آموز، معلم و محتوا گفت: «معلم اصلیترین مولفه نظام آموزشی است و باید متناسب با جایگاه معلمی سیاستهای تحولی را برنامهریزی کنیم .»
معاون برنامهریزی و توسعه منابع اذعان کرد: «معتقدیم که باید منزلت و معیشت معلم ارتقا پیدا کند اما صرفا نگاه مالی نمیتواند شرایط لازم را برای جایگاه معلمی ایجاد کند هرچندکه باید برای رفع مسائل مالی برنامههای خاصی داشته باشیم.»
او تاکید کرد: «حل مسائل مالی نیاز به یک چشم انداز کلی و حرکت تدریجی در راستای آن چشم انداز است .»
معاون برنامهریزی و توسعه منابع با بیان اینکه مادامی که تحت قانون مدیریت خدمات کشوری هستیم باید از آن ظرفیتها استفاده کنیم،گفت: «عدم توجه به جایگاه و نظم حقوقی پیامدهای نامطلوب دارد و نگاه تدریجی و منطبق بر قانون یکی از اصلیترین رویکردها برای حل مسائل مالی آموزشوپرورش است.»
الهیار با اشاره به رتبه بندی معلمان، افزود: «رتبهبندی برای افزایش حقوق نیست چراکه از تعریف و احراز صلاحیتها آغاز و به کیفیت ختم میشود و افزایش حقوق یکی از کارکردهای رتبه بندی است.»
او در ادامه اضافه کرد: «به جد معتقدم که غیر از حرکات تدریجی مبتنی بر قانون نمیتوانیم کاری انجام دهیم و البته درکنارآن باید پیامدها را برای جامعه تبیین کنیم .»
معاون برنامهریزی و توسعه منابع با اشاره به بزرگداشت مقام معلم، گفت: «باید تلاش کنیم تا برای بزرگداشت مقام معلم چارچوب اصلاح شده و ارتقا یافته در سال٩٩داشته باشیم و زمینه حضور و نفوذ معلمان را در حل مسأله افزایش دهیم و با ارتقای حوزه نفوذ معلمان در تحلیل مسائل و تصمیمگیریها به گرامیداشت مقام معلم توجه شود .»
او با بیان اینکه فعالیت ستادهای مقام معلم باید دائمی باشد و در طول سال انجام بگیرد، گفت: «ستادهای بزرگداشت مقام معلم باید نگاه آسیبشناسانه داشته باشند و به تصویرسازی جایگاه معلم در جامعه و افزایش جایگاه اجتماعی وی بپردازد .»
معاون برنامهریزی و توسعه منابع با اشاره به اینکه از مشارکت معلمان استفاده شود، افزود: «تقدیر از معلمان باید در راستای سیاستهای آموزشوپرورش شکل بگیرد.»
الهیار ادامه داد: «باید پژوهش کاربردی صورت بگیرد تا مدل مفهومی تکریم مقام معلم را برای ما به همراه داشته باشد .»
معاون برنامهریزی و توسعه منابع اشاره کرد: «برای اینکه بتوانیم تجربه و نقش معلمان را در تصمیم سازیها و تحلیل مسائل افزایش دهیم باید اتاق فکرهای منطقهای تشکیل شود و سامانهای برای دریافت نظرات و ایدههای معلمان طراحی شود .»
ارسال دیدگاه