حسینی مطرح کرد: هفت کارکرد بازی برای جامعه، خانواده و دانشآموزان
تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در همایش جشنواره بازیهای بومی – محلی در جمع خانوادهها و دانشآموزان شرکت کرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، سیدجواد حسینی در این همایش در ۵ محور، نقش و کارکردهای بازی را مورد توجه و تأکید قرار داد.
او اشاره کرد: «کار کرد اول بازی، به اجتماعی کردن مربوط میشود کودکان و دانشآموزان با بازی به ویژه بازیهای دسته جمعی و گروهی، اجتماعی میشوند و روند جامعه پذیری آنها به شکل مطلوب محقق میشود.»
حسینی افزود: «بر اساس نظریه جورج هربرت مید، بازیها در سه مرحله یعنی دوره تقلید کورکورانه، دوره بازیهای فردی و دوره بازیهای جمعی نقش اصلی در فرآیند تربیت اجتماعی کودکان را ایفاء میکنند.»
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: «کارکرد دوم بازی، هویت بخشی و هویت آفرینی است، بازی خصوصا بازیهای بومی - محلی و آئینی و بازیهای گروهی و جمعی موجب هویت آفرینی فرهنگ برای نسل جدید و کودکان و نوجوانان میشود، یکی از اهداف مهم سند تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت هویت بخشی و هویت آفرینی است که بازیهای بومی - محلی به خوبی در این راستا میتوانند ایفای نقش کنند، به عبارتی ما نیازمند آن هستیم که بازیهای هویت بخش، هنر هویت بخش، ورزش هویت بخش و فعالیتهای هویت بخش را در نظام تعلیم و تربیت گسترش دهیم تا هویت آفرینی و هویت بخشی، خصوصا هویتهای دینی - ملی و محلی را در کودکان و نوجوانان تقویت کنیم.»
حسینی با بیان اینکه نقش مهم و اساسی دیگر بازی به تأثیر آن در یادگیری مربوط میشود بیان کرد: «هدف اصلی نظام و تعلیم و تربیت، سازمان دهی مطلوب یادگیری به ویژه در دوره ابتدایی است.»
او افزود: «نظام تعلیم و تربیت در دوره ابتدایی، آموزش همراه با یادگیری را در برنامههای درسی خود وارد نموده است امروز بیش از ۱۰ هزار مدرسه در سطح کشور، به اتاقهای بازی مجهز شده اند و این روند باید ادامه یابد و اصولا بازی نه فقط در اتاق بازی بلکه در برنامه ریزی و کلاس درس همراهی تلفیقی و همیشگی با آموزش یابند.»
حسینی در ادامه بیان کرد: «کارکرد مهم دیگر یادگیری جنبه تفریحی و سرگرم کنندگی یادگیری است تفریح و سرگرمی نیاز همیشگی این دوره است و خواهد بود و همواره بازیهای فردی، گروهی و اجتماعی یکی از مهمترین محورهای سرگرمی و تفریح بشر را به خود اختصاص داده و میدهد.»
او افزود: «رشد کمی و کیفی بازیها به ویژه بازی های گروهی و جمعی به این نیاز اساسی بشر و خصوصا در دوره دبستان و کودکی به نحوه بسیار مطلوبی پاسخ میدهد.»
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با تأکید بر اینکه اثر عمده دیگر بازی ایجاد فضا و افزایش سرمایه گذاری در جامعه است عنوان کرد: «هر جامعه ای نیازمند حفظ و افزایش سرمایه اجتماعی است و مولفه عمده سرمایه اجتماعی ایجاد ارتباطات کلامی با تشکیلات و اتحاد است که بازی خصوصا بازیهای جمعی زمینههای افزایش ارتباط به ویژه ارتباطات کلامی با نقشهای ملیت و نگاه تشکیلات و نظم پذیری را فراهم میسازد و از این منظر نیز نقش قدرتمند و افزاینده ای را در افزایش و حفظ سرمایه اجتماعی ایفاء میکنند.»
او همچنین ادامه داد: «نشاط و شادابی جمعی و فردی نیاز دیگر دانش آموزان و جامعه است که بازی این نیاز اساسی را به بهترین و سالمترین وجه پاسخ میدهد.»
حسینی اضافه کرد: «نشاط اجتماعی و فردی نیاز دیگر مردمان و جامعه است، که باید نظام تعلیم و تربیت و نیز نهادهای فرهنگی - اجتماعی و ورزش و خانواده ها باید به شکل مطلوب به آن پاسخ گویند، که بازیهای جمعی و بومی و محلی این نیاز را خصوصا به شکل سالم و در محیطهای مفرح پاسخ میگویند.»
او عنوان کرد: «امروزه در جامعه گاه نشاط جمعی دچار آسیب ساختار شکنی از یک سو و قالب نگری از دیگر سو میشود که بازیهای جمعی، بومی و محلی می تواند از این جهت نقش بی بدیلی را در سالم سازی فرد و جامعه ایفاء کند.»
ارسال دیدگاه