نگاهی به ۳۸ دوره جشنواره فیلم فجر(۳۷)

در سی‌وهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر چه گذشت

تهران (پانا) - در سی‌وهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر «شبی که ماه کامل شد» با دریافت 6 سیمرغ بیشترین جوایز این دوره را از آن خود کرد. مراسم افتتاحیه و اختتامیه این دوره نیز با حواشی بسیاری توام بود که شرح آن را می‌خوانید.

کد مطلب: ۱۰۰۸۹۸۴
لینک کوتاه کپی شد
در سی‌وهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر چه گذشت

سی‌وهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر به دبیری ابراهیم داروغه‌زاده در بهمن‌ماه ۱۳۹۷ در تهران برگزار شد.

فیلم‌ها

فیلم‌های بخش سودای سیمرغ جشنواره سی و هفتم از این قرار بودند:

آشفته‌گی (فریدون جیرانی)

ایده اصلی (آزیتا موگویی)

بنفشه آفریقایی (مونا زندی حقیقی)

۲۳ نفر (مهدی جعفری)

پالتو شتری (مهدی علی‌میرزایی)

تیغ و ترمه (کیومرث پوراحمد)

جمشیدیه (یلدا جبلی)

خون خدا (مرتضی‌علی عباس میرزایی)

درخونگاه (سیاوش اسعدی)

سال دوم دانشکده من (رسول صدرعاملی)

سرخ‌پوست (نیما جاویدی)

سمفونی نهم (محمدرضا هنرمند)

شبی که ماه کامل شد (نرگس آبیار)

طلا (پرویز شهبازی)

غلامرضا تختی (بهرام توکلی)

قسم (محسن تنابنده)

قصر شیرین (رضا میرکریمی)

ماجرای نیمروز: رد خون (محمدحسین مهدویان)

متری شیش و نیم (سعید روستایی)

مردی بدون سایه (علیرضا رئیسیان)

مسخره‌باز (همایون غنی‌زاده)

ناگهان درخت (صفی یزدانیان)

برگزیدگان

در این دوره سیمرغ بلورین بهترین فیلم به « شبی که ماه کامل شد» ساختهٔ نرگس آبیار رسید و سیمرغ بهترین کارگردانی هم به نرگس آبیار اهدا شد. فیلم « متری شیش و نیم » ساخته سعید روستایی برنده جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران نیز شد.

سه سیمرغ بخش بازیگری هم به هوتن شکیبا (نقش اول مرد)، الناز شاکردوست (نقش اول زن) و فرشته صدر عرفایی (نقش مکمل زن) بازیگران فیلم « شبی که ماه کامل شد» رسید. علی نصیریان بازیگر فیلم «مسخره باز» نیز برنده سیمرغ‌ نقش مکمل شد.

پرکارترین‌ها

در میان بازیگران این دوره مهرداد صدیقیان با۴ فیلم و فرهاد اصلانی، علی مصفا، بهرام رادان، سعید آقاخانی، بابک حمیدیان، پانته آ پناهی ها، مهناز افشار، ستاره پسیانی و نسیم ادبی هر یک با ۳ فیلم پرکارترین‌های جشنواره ۳۸ فجر بودند.

حواشی

در مراسم افتتاحیه این دوره، فیلم تئاتری با کارگردانی محمد رحمانیان با موضوع مرور فیلم‌های مشهور و مطرح سینمای ایران به روی صحنه رفت در حالیکه بر صحنه نمایشگر پشت صحنه تصاویری از چهره‌های سینمایی هم به نمایش در می‌آمد. عده ای از بازیگران این نمایش از روی برگه هایی اقدام به همخوانی با یک خواننده زن کرده بودند اما صدا برداری به نحوی بود که صدای یک خواننده بیش از سایرین به گوش می رسید و تقریبا یک تکخوانی زنانه را تداعی می کرد. این موضوع باعث بحث‌های بسیاری در فضای رسانه‌ای شد.

کارگردانی که جایزه‌اش را دوست نداشت

موضوعی که در مراسم اختتامیه خبرساز شده بود نپذیرفتن جایزه بخش «نگاه نو» جشنواره از سوی کارگردان فیلم «مسخره‌باز» بود. هنگامی که نام همایون غنی‌زاده، کارگردان جوان، به عنوان برنده اعلام شد، او یکی از شهروندان افغانی مقیم ایران را به جای خود روی سن فرستاد. شهروند افغانستانی نامه همایون غنی‌زاده را خواند که گفته بود فکر می‌کند فیلمش در بخش نگاه نو حرف زیادی برای گفتن ندارد و او مستحق دریافت سیمرغ آن نیست.

همایون غنی‌زاده برنده جایزه بهترین فیلم هنر و تجربه در بخش سوادی سیمرغ هم شد. البته این بار جایزه را پذیرفت و برای دریافتش به روی سن آمد. او با کنایه به هیئت داواران گفت علی نصیریان بعد از ۶۰ سال هیچ سیمرغی تا به حال دریافت نکرده بود اما امشب به من ۲ سیمرغ می‌دهند.

در پی این اتفاق، مهرزاد دانش، عضو هیأت داوران جشنواره در کانال شخصی‌اش نوشت: «به دبیرخانه جشنواره فیلم فجر پیشنهاد می‌کنم قوانینی تدوین شود که بر اساس آن، افرادی که از گرفتن جوایزشان، بدون دلیل، امتناع می‌کنند، در دوره‌های بعد حق شرکت در این مناسبت را نداشته باشند...منتقدان، چهره‌ها و رسانه‌های دیگری نیز نسبت به این حرکت کارگردان فیلم «مسخره‌باز» واکنش نشان داده‌اند. پوریا ذوالفقاری در این باره گفته است: «این حرکت نامش اعتراض نیست و مسخره‌بازی است.»

داستان پول‌های کثیف در فیلم‌ها و واکنش مهناز افشار و حامدبهداد

یکی از حاشیه‌های مهم در جشنواره فجر ۳۷ و نشست‌های خبری بعضی فیلم‌ها به موضوع بودجه هنگفت برخی فیلم‌ها و منبع نامشخص آن‌ها اختصاص داشت. خبرنگاران از شبهه ورود برخی پول‌های کثیف در سینما حرف زدند و خواستار پاسخگویی تهیه کنندگان و سازندگان فیلم‌هایی مانند سمفونی نهم، قصر شیرین، رد خون و جاندار شدند.

در یکی از نشست‌ها خبرنگاری از حامد بهداد درباره این شبهه‌ها درباره منبع مالی فیلم جاندار پرسید. بهداد در پاسخ گفت که او چیز زیادی درباره مسائل اقتصادی و این اتهامات نمی‌داند و او به عنوان هنرمند فقط فیلمنامه را می‌خواند و تصمیم می‌گیرد یک بازی خوب ارائه کند. البته نحوه سخن گفتن مبهم، مکث‌ها و تعداد زیاد کلمات انگلیسی حامد بهداد در حرف‌هایش طی این نشست هم باعث انتقادات زیادی به او شد.

مهناز افشار هم که طی آن روزها با پست‌هایش در شبکه‌های اجتماعی خبرساز شده بود، در توییترش گفته بود خبرنگاران در نشست فیلم فقط باید در مورد محتوا و فرم و مسائل زیباشناختی آن پرسش بکنند نه منابع مالی فیلم و این مسائل. این اظهار نظر مهناز افشار موجی از حملات اهالی رسانه را علیه او به راه انداخت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار