صادقزاده، مدرس دانشگاه: خانوادهها باید تربیت کامل فرزندانشان را از مدرسه مطالبه کنند
صادقزاده: خانوادههای ما باید تربیت کامل در ساحتهای ششگانه را از مدرسه مطالبه کنند
تهران (پانا) - یک مدرس دانشگاه معتقد است فضای تربیت دینی تنها منحصر به مدرسه نیست و عوامل اجتماعی مختلف از جمله جامعه، خانواده و رسانه در آن نقش دارند.

حجتالاسلام علیرضا صادقزاده در برنامه تلویزیونی پرسشگر شبکه آموزش به شاخصهای تربیت دینی اشاره کرد و گفت: «فضای تربیت دینی تنها منحصر به مدرسه نیست و عوامل اجتماعی مختلف از جمله جامعه، خانواده و رسانه در آن نقش دارند.»
او افزود: «حیات طیبه یعنی آمادگی برای نوعی زندگی که مطلوب دین است. حیات طیبه ابعاد و شئون مختلفی دارد که با حیات غربی و سکولار متفاوت است. ما معتقدیم کل زندگی باید بر اساس معیارهای دینی باشد.»
این مدرس دانشگاه گفت: «متربیان باید آگاهانه و اختیاری این نوع زندگی دینی را انتخاب کنند که شرط دینمداری است. برای تحقق این امر لازم است نظام تعلیم و تربیت بسترهای لازم را برای زمینهسازی این انتخاب فراهم کند.»
صادقزاده افزود: «تعامل و زمینهسازی در تربیت دینی باید صورت گیرد؛ این دو مولفه تربیت دینی هستند. باید به مخاطب اجازه تعامل با مربی را بدهیم که به نتیجه برسیم. تمام ابعاد هویت آدمی تنها با علم تکوین پیدا نمیکند.»
او ادامه داد: «در جامعه همه خانوادهها و بسیاری افراد تصور میکنند ما باید روی دانش کار کنیم تا به نگرش برسد و بعد رفتار؛ اما واقعیت این نیست. تربیت دینی فقط منحصرا روی دانش و نگرش دینی کار کردن نیست، در این صورت بچهها دیندان میشوند اما دیندار نمیشوند.»
این مدرس دانشگاه افزود: «تحول اقتضا میکند آموزش و پرورش از مدخلی برای ورود به دانشگاه دانشآموزان را برای ورود به زندگی آماده کند. خانوادهها نگاهی ابزاری به مدرسه دارند و آن را راه ورود به دانشگاه میدانند. این نگاه غلط است و باید برای تغییر آن فرهنگسازی کرد.»
صادقزاده تاکید کرد: «خانوادههای ما باید تربیت کامل در ساحتهای ششگانه را از مدرسه مطالبه کنند. آموزش و پرورش ما باید از دستگاهی صرف برای ورود به دانشگاه به نهادی فرهنگی اجتماعی برای کسب آمادگی به زندگی اجتماعی و خانوادگی باشد.»
او در پاسخ به اینکه آیا تربیت دینی به قدر مطلوب در کتب درسی وجود دارد یا خیر گفت: «در نظام تعلیم و تربیت و در فضای مبانی نظری، تفکیک برنامههای آموزشی و پرورشی را داریم و فعالیتهای پرورشی را در حد فوقبرنامه نگه داشتهایم.»
این مدرس دانشگاه افزود: «اگر قرار است شایستگی رخ دهد باید برنامه درسی موسع شود. خانواده نگوید فقط روی آموزش کار شود و معلم نگوید من وظیفهام فقط آموزش است. در سند تحول معلم به مثابه مربی دیده شده است. وضع مطلوب ترسیم شده در سند تحول با وضع مطلوب حتی در کتب درسی فاصله بسیاری دارد.»
صادقزاده افزود: «میخواهیم منحصرا تربیت کودک را آموزش و پرورش انجام دهد نهادهای دیگر مانند خانواده و رسانه باید بپذیرند در بخشی از تعلیم و تربیت دینی دخیلاند. اگر فرزندی دروغ را در خانواده ببیند در او تاثیر میگذارد.»
ارسال دیدگاه