رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست در گفتوگو با پانا خبرداد
مهلت دولت به موتورسازان برای تولید گسترده موتورسیکلتهای یورو ۴
تهران (پانا) - رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه هیچ موتورسیکلت کاربراتوری در کشور تولید و شمارهگذاری نمیشود، گفت تولید موتورهای یورو ۴ در دستور کار قرار دارد اما با توجه به فرصتی که موتورسازان از دولت خواستار شدند، تولید این موتورها تا پایان سال جاری چندان زیاد نخواهد بود.

مسعود زندی در گفتوگو با پانا درخصوص اجرای مصوبه جایگزینی موتورهای کاربراتوری با انژکتوری گفت: اکنون تولید موتورسیکلتهای کاربراتوری متوقف شده و به هیچ وجه شمارهگذاری نمیشود.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بر اساس مصوبات دولت موتورسیکلتسازان از ابتدای سال ۹۶ اقدام به تولید موتورسیکلتهای انژکتوری کردند و به دنبال آن قرار شد از فروردین ۹۷ تولید موتورسیکلتهای یورو ۴ را در دستورکار قرار دهند اما چون فاصله زمانی اجرای این دو مصوبه کوتاه بود، موتورسازان خواستار فرصتی برای تولید موتورهای یورو ۴ شدند و دولت این فرصت را در اختیار آنها قرار داد.
وی اضافه کرد: طبق آمار، سالانه ۴۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری به چرخه حمل و نقل اضافه میشد که اکنون این موتورسیکلتها شمارهگذاری نمیشود. هماکنون هر موتورسیکلت انژکتوری که تستهای استاندارد را با موفقیت پاس کند مجوز شمارهگذاری می گیرد.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص تأثیر اجرای مصوبه جایگزینی موتورهای کاربراتوری با انژکتوری بر کاهش آلودگی هوا توضیح داد: آثار اجرای این مصوبه در آینده مشخص میشود چرا که اکنون میزان تولید موتورسیکلتهای انژکتوری با استاندارد بالا، آنقدر زیاد نیست که تأثیر آن در کاهش آلودگی هوا محسوس باشد اما در بلندمدت که موتورهای کاربراتوری حذف شوند سهم موتورسیکلتها در کاهش آلودگی هوا چشمگیر است.
زندی یادآور شد: زمانی بود که آلاینده مونوکسید کربن همواره در هوای کلانشهرها بیش از حد مجاز وجود داشت اما وقتی استانداردسازی سوخت و وسایل نقلیه انجام شد، میزان مونوکسید کربن کاهش چشمگیری پیدا کرد و این موضوع در دراز مدت انجام شد.
ارسال دیدگاه