جهش ایران در نانوفناوری: از خودکفایی تا فتح بازارهای جهانی
تهران (پانا) - ایران با تکیه بر دانش بومی و برنامهریزی دقیق، گامهای بلندی در عرصه نانوفناوری برداشته و امروز با صادرات محصولات نانویی به ۴۸ کشور جهان، جایگاه خود را به عنوان یک بازیگر کلیدی در این حوزه تثبیت کرده است.

محمد محمدی، مدیر برنامه ترویج دانشجویی ستاد توسعه فناوری نانو، با اشاره به دستاوردهای چشمگیر ایران در حوزه نانوفناوری، از پیشرفتهای دو دهه اخیر، نقشآفرینی مؤثر نوجوانان و جوانان ایرانی در این عرصه و همچنین صادرات محصولات نانویی به بازارهای جهانی خبر داد.
محمدی با تأکید بر جایگاه رفیع ایران در عرصه نانوفناوری، اظهار داشت: «در حال حاضر، ایران از منظر تولیدات علمی و مقالات پژوهشی، رتبه ششم جهان را در اختیار دارد. در بخش استانداردهای علمی، جایگاه سوم و در استانداردهای بینالمللی کمیته نانو ایزو، جایگاه مشترک چهارم را کسب کردهایم.»
وی در خصوص عوامل موفقیت ایران در نانوفناوری، به سه عامل کلیدی اشاره کرد که مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته است: «برنامهریزی دقیق، ثبات مدیریتی در طول دو دهه گذشته و فرهنگسازی گسترده در میان دانشآموزان، دانشجویان و صنعتگران.»
محمدی با اشاره به صادرات محصولات نانویی، افزود: «محصولات متنوعی در حوزه نانو به خارج از کشور صادر میشود. حدود ۵ تا ۱۰ درصد از فروش ۶۰ هزار میلیارد تومانی محصولات نانویی کشور به صادرات اختصاص دارد و این محصولات به ۴۸ کشور جهان صادر شدهاند. عمده صادرات شامل تجهیزات و مواد اولیه نانویی است.»
وی در ادامه به میزان نفوذ فناوری نانو در صنایع داخلی اشاره کرد و گفت: «میزان رسوخ فناوری نانو در حوزههای مختلف متفاوت است. در صنعت ساختوساز، نفوذ چشمگیری داشتهایم و حدود نیمی از اندازه بازار نانو به این بخش اختصاص یافته است. در حوزههایی مانند خودروسازی و سلامت نیز اقدامات خوبی انجام شده است. به عنوان نمونه، چراغ خودرو، آینه جلو، باتری و رادیاتور با فناوری نانو بهبود یافتهاند.»
مدیر برنامه ترویج دانشجویی ستاد نانو در پاسخ به تأثیر تحریمها بر این حوزه، بیان داشت: «تحریمها واردات برخی تجهیزات را با دشواری و هزینههای بالاتر مواجه کرد، اما متوقف نشدیم. امروز تجهیزات پیشرفتهای مانند دستگاههای فناوری نانوپوشش، نانو الیاف و نانوحباب توسط شرکتهای داخلی ساخته و تجاریسازی شدهاند.»
محمدی در خصوص دلایل عدم تولید انبوه برخی اختراعات نانویی، توضیح داد: «اختراعاتی که با نیاز صنایع همخوانی نداشته یا قابلیت ارتقاء مقیاس و تولید صنعتی نداشته باشند، معمولاً تجاریسازی نمیشوند.»
وی با اشاره به رقابتهای منطقهای در حوزه نانوفناوری، افزود: «کشورهای منطقه از جمله ترکیه و عربستان تلاشهای خوبی در این حوزه انجام دادهاند. به طور مثال، عربستان موفق شده جایگاه چهارم جهانی در تولید مقالات نانویی را کسب کند.»
محمدی در پایان، با تأکید بر نقش دانشآموزان در پیشبرد اهداف نانوفناوری، اظهار داشت: «دانشآموزان میتوانند از طریق پژوهشسراهای دانشآموزی و باشگاه دانشآموزی نانو، توانمندیهای علمی و عملی خود را تقویت کنند. نمونههای موفقی از ثبت اختراع و دستاوردهای پژوهشی دانشآموزان در این مسیر دیدهایم.»
وی در پایان، خطاب به دانشآموزان علاقهمند به نانو توصیه کرد: «اگر جای یک دانشآموز بودم، ابتدا با مطالعه مختصر درباره چیستی نانو شروع میکردم، سپس در رقابتها و برنامههای مرتبط شرکت میکردم تا شبکه ارتباطی خود را توسعه دهم و علایقم را دقیقتر کشف کنم. همچنین از همان دوران دانشآموزی به انجام فعالیتهای پژوهشی میپرداختم تا در آینده، با ورود به دانشگاه، دستاوردهای بزرگتری کسب کنم.»
ارسال دیدگاه