کلاس رنگی و معجزه رنگها در تلفیق هنر و ریاضی
تهران (پانا) - معلم سمنانی، مفاهیم ریاضی را با تلفیق هنر در طرح کلاس رنگی و معجزه رنگها به دانشآموزان خود انتقال داد.

به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش؛ مریم بابایی، معلم آموزشگاه ابتدایی پسرانه گلستان شهرستان سمنان به بیان تجربهای از انتقال مفاهیم ریاضی با تلفیق هنر و دنیای رنگها پرداخت.
تجربهنگاشت
تدریس، تنها انتقال اطلاعات نیست بلکه پلی به دنیای تجربه و احساس است و در کلاس درس، گاهی باید از چارچوبهای معمول فراتر رفت و یادگیری را با لمس، حس و تجربه در هم آمیخت.
شیوه اجرا
یکی از روزهای هفته که طبیعت در رنگهای شاداب و دلانگیز خود غرق شده بود، تصمیم گرفتم یک تجربه خلاقانه و خاص برای دانشآموزان کلاس سوم ایجاد کنم و این ایده به ذهنم رسید که از علم روانشناسی رنگها برای آموزش احساسات و ارتباطات استفاده کرده و در عین حال ریاضی و هنر را بهصورت تلفیقی به آنها بیاموزم. پس از ورود به کلاس، روی تخته نوشتم: هر رنگ یک احساس دارد... و یک عدد!
سپس چند رنگ مختلف را بههمراه معانی آنها و یک عدد مرتبط با آن به دانشآموزان معرفی کردم:
رنگ زرد نشان شادی و عدد مرتبط آن به نشانه بالاترین نمره شادی، ۱۰ است.
رنگ آبی نشان آرامش و عدد مرتبط آن به نشانه تعادل ومیانه، ۵ است.
رنگ قرمز نشان عشق و انرژی و عدد مرتبط آن به نشانه قدرت و شدت، ۸ است.
رنگ سبز نشان امید و طبیعت و عدد مرتبط آن به نشانه رشد و تعادل، ۷ است.
دانشآموزان با هیجان درباره رنگها، احساسات و اعداد، بحث و گفتوگو و ارتباط بین آنها را کشف میکردند.
به آنها گفتم: امروز قرار است هنرمند و ریاضیدان شویم و عواطف خود را با رنگها و اعداد بیان کنیم.
دانشآموزان را به دو گروه تقسیم کردم و از گروه اول خواستم با استفاده از اعداد و احساسات مختلف، نقاشی بکشند و گروه دوم هم مسئول طراحی و ساخت بازیهای ساده شوند که در آن از رنگها و محاسبات ریاضی استفاده کنند.
در مرحله اول که نقاشی احساسات با اعداد بود هر گروه یک دیوار بزرگ از کاغذ رنگی درست کرد و به هر رنگ یک احساس و یک عدد ویژه نسبت داد و با استفاده از رنگها، تصاویر و اعداد، داستانی را از احساسات خود روایت کرد مثلاً یکی از دانشآموزان، نقاشی شادی را با رنگ زرد و ۱۰ خورشید کوچک کشید که نشاندهنده عدد مرتبط با شادی بود یا دانشآموز دیگری، نقاشی آرامش را با رنگ آبی و ۵ قطره باران کشید.
در مرحله دوم با عنوان بازیهای رنگی و ریاضی، گروه دوم بازیهایی طراحی کرد که مبنای آن بر اساس رنگها، احساسات و محاسبات ریاضی بود بهعنوان مثال برای بیان جمع و تفریق احساسات، معلم یک معادله ریاضی مانند = ۷-۸+۵ نوشت و دانشآموزان با توجه به اعداد و رنگهای مرتبط، احساسات مربوطه با نتیجه را بیان کردند که ۸ = قرمز(عشق و انرژی)، ۵ = آبی(آرامش)، ۷ = سبز(امید و طبیعت) و نتیجه معادله، عدد ۶ و احساس مرتبط آن، ترکیبی از امید و آرامش شد.
در بخش رنگآمیزی با اعداد نیز معلم، یک شکل هندسی مثل مربع یا مثلث را روی تخته کشید و آن را به قسمتهای مختلف تقسیم کرد که هر قسمت آن، یک عدد داشت و دانشآموزان بایست با توجه به رنگ مرتبط با هر عدد، آن قسمت را رنگ میکردند.
در بخش پیدا کردن گنج احساس هم معلم، تعدادی کارت رنگی را در کلاس پنهان میکند که روی هر کارت یک معادله ریاضی نوشته شده و دانشآموزان باید معادلات را حل کنند و با توجه به رنگ مرتبط با نتیجه، احساس مرتبط با آن را حدس بزنند و کسیکه درست حدس بزند، کارت را برمیدارد و در نهایت کسیکه بیشترین کارت را جمع کند، برنده میشود.
در پایان این فعالیت، زمان آن رسیده بود که دانشآموزان آثار هنری و بازیهای خود را به نمایش بگذارند. همه دور هم نشسته و هر گروه، داستان و احساسات خود را توضیح و چگونگی استفاده از اعداد در نقاشیها و بازیها را شرح داد.
تحلیل تجربه
دانشآموزان نهتنها احساسات خود را بهتر شناختند و ارتباط آنها با اعداد را درک کردند؛ بلکه با همکلاسیهای خود پیرامون احساسات دیگران و محاسبات ریاضی بحث و گفتوگو کردند.
نتیجهگیری
اینروز خاص نهتنها به آموزش رنگها، احساسات و ارتباط آنها با اعداد کمک کرد؛ بلکه دوستی و همکاری را در کلاس به ارمغان آورد و مهارتهای ریاضی آنها را تقویت کرد و دانشآموزان با شور و شوق از این تجربه یاد کرده و خواستار برگزاری کارگاههای مشابه شدند.
اینروز برای من بهعنوان معلم روز یادآوری این نکته بود که تلفیق هنر، ریاضی و روانشناسی میتواند به طرق مختلف به یادگیری و رشد عاطفی و شناختی کمک کند و یادگیری را جذابتر و معنادارتر سازد.
ارسال دیدگاه