مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان البرز:

ساخت نخستین مدرسه ویژه اوتیسم در البرز آغاز شد

کرج (پانا) - مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان البرز از آغاز روند ساخت مدرسه‌ای ویژه برای دانش‌آموزان طیف اوتیسم خبر داد و گفت: مدرسه در حال ساخت با رعایت کامل استانداردهای فنی و اصول معماری انسان‌محور طراحی شده است.

کد مطلب: ۱۵۶۰۷۹۶
لینک کوتاه کپی شد
ساخت نخستین مدرسه ویژه اوتیسم در البرز آغاز شد

حمید مسعودی در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد:« نقشه‌های طراحی‌شده برای این مدرسه ویژه به‌گونه‌ای تدوین شده‌اند که تمامی ضوابط و دستورالعمل‌های مرتبط با آموزش دانش‌آموزان دارای طیف اوتیسم را در بر می‌گیرند. در این طرح، محیطی آرام و متناسب با شرایط ویژه این دانش‌آموزان پیش‌بینی شده است.»

وی افزود: طراحی این فضای آموزشی بر مبنای اصول همه‌فراگیری صورت گرفته و تلاش شده نیازهای شناختی، حسی و روانی دانش‌آموزان طیف اوتیسم به‌طور کامل در نظر گرفته شود تا مدرسه‌ای امن، آرام و مؤثر در فرآیند تربیت این گروه ساخته شود.»

مسعودی در پاسخ به پرسشی درباره اولویت‌بندی پروژه‌های نوسازی مدارس استان و رعایت عدالت آموزشی بیان کرد: «در روند اجرا، اگرچه برای ما تفاوتی میان مدارس عادی و استثنایی نیست، اما به طور طبیعی اولویت را به مدارس استثنایی می‌دهیم. این رویکرد به ویژه در مناطقی که کمبود بیشتری وجود دارد، پررنگ‌تر است.»

وی درباره منابع مالی این پروژه گفت:« اعتبار مناسبی برای ساخت مدرسه ویژه اوتیسم در نظر گرفته شده و بخشی از آن نیز به تهیه تجهیزات آموزشی و کمک‌آموزشی اختصاص یافته است. این تجهیزات کاربردی با مشورت و هماهنگی سازمان آموزش و پرورش استثنایی تهیه خواهند شد.»

مسعودی ادامه داد: «رایزنی‌هایی با معاونت آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی هم انجام شد تا پس از اعلام لیست تجهیزات مورد نیاز آن‌ها را خریداری و هم‌زمان با افتتاح مدرسه نصب کنیم، مدرسه‌ای بدون تجهیزات کامل، ناقص محسوب می‌شود.»

مدیرکل نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس استان با اشاره به مناسب‌سازی فضای این مدرسه جدید برای دانش‌آموزان دارای اوتیسم بیان کرد: «تمامی الزامات استاندارد در این پروژه لحاظ شده و طراحی فضا بر پایه ایجاد آرامش روانی، کنترل محرک‌های محیطی و کاهش تنش‌های حسی برای دانش‌آموزان طیف اوتیسم انجام شده است.»

وی در خصوص مدرسه باغچه‌بان کرج نیز اظهار داشت: «این مدرسه تاکنون چندین مرحله تعمیر و بازسازی محدود را پشت سر گذاشته است. در صورت همکاری آموزش و پرورش برای تعیین مکان موقت دانش‌آموزان، آمادگی داریم در صورت تخصیص اعتبار، این مدرسه را به‌طور کامل بازسازی یا مقاوم‌سازی کنیم.»

مدیرکل نوسازی مدارس استان البرز در پایان خاطرنشان کرد:« مهم‌ترین مانع توسعه در فضاهای آموزشی و عدم رسیدن به نرم میانگین سرانه آموزشی در استان، کمبود زمین است. این مشکل تنها شامل مدارس استثنایی نمی‌شود و همه فضاهای آموزشی را درگیر کرده است. امیدواریم که با حمایت‌های دستگاه‌های مرتبط و استمرار نهضت ملی توسعه عدالت در فضاهای آموزشی برای رفع این معضل همکاری لازم را داشته باشند.»

خبرنگار : دانش‌آموز: محمدحسین صوفی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار