سرپرست معاونت برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشوری:

باید نگاه جدید به آموزش و توانبخشی دانش‌آموزان طیف اوتیسم داشته باشیم

کرج(پانا) -سرپرست معاونت برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشوری به تشریح تلاش‌های جدید در راستای بهبود وضعیت دانش‌آموزان طیف اوتیسم و چالش‌های موجود در این زمینه پرداخت و گفت: باید نگاه جدید به آموزش و توانبخشی دانش‌آموزان طیف اوتیسم داشته باشیم .

کد مطلب: ۱۵۶۰۴۸۰
لینک کوتاه کپی شد
باید نگاه جدید به آموزش و توانبخشی دانش‌آموزان طیف اوتیسم داشته باشیم

اسماعیل برقی در مراسم روز جهانی اوتیسم که در مدرسه باغچه بان کرج برگزار شد با اشاره به سختی‌های روزمره همکاران آموزش و پرورش در حوزه اختلالات طیف اوتیسم درگفت و گو با پانا عنوان کرد:« «کار بسیار سخت و طاقت‌فرسایی در آموزش، سازماندهی و انجام فعالیت‌های آموزشی برای این دانش‌آموزان انجام می‌دهیم، اما این عزیزان فرصت کمی برای پیاده‌سازی برنامه‌ها دارند.»

وی به نگرش‌های جامعه نسبت به این گروه از دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: « نیاز داریم که توانمندی‌های این عزیزان را به جامعه معرفی کنیم و اصلاح نگرش‌ها را در سطح عمومی ایجاد کنیم. حق این دانش‌آموزان، هم مانند سایرین است و باید برای آن‌ها فرصت‌های برابر فراهم شود.»

برقی تأکید کرد:«یکی از مسائل اساسی در این زمینه، نگرش‌ها و چگونگی شناسایی دانش‌آموزان مبتلا به اوتیسم است. باید جامعه نسبت به این گروه حساس‌تر شود و این عزیزان را با ویژگی‌های خاص‌شان بشناسند.»

وی در ادامه به اقدامات جدید در راستای آموزش و توانبخشی دانش‌آموزان طیف اوتیسم اشاره و بیان کرد :«در حال حاضر، برنامه‌ریزی آموزشی ویژه‌ای برای این دانش‌آموزان در دست اقدام است. محتوای آموزشی خاصی برای آن‌ها طراحی شده و همکاران ما به صورت ویژه در این زمینه فعالیت می‌کنند.»

برقی با بیان اینکه اقدامات نوپایی در این زمینه در حال انجام است، اظهارکرد:«ما به ویژه در حوزه نیروی انسانی نیاز داریم که از توانمندی‌های متخصصان بهره‌برداری کنیم و نیروی انسانی مناسب و آموزش‌دیده در این زمینه داشته باشیم.»

وی به موضوع اهمیت خانواده‌ها در توانبخشی و آموزش دانش‌آموزان استثنایی اشاره کرد و گفت: «اگر خانواده‌ها در این فرآیند همکاری نکنند، بسیاری از تلاش‌های ما در راستای توانمندسازی این عزیزان به نتیجه مطلوب نمی‌رسد. زیرا خانواده‌ها از ارکان اساسی این فرآیند هستند.»

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشوری به اهمیت فراهم کردن تجهیزات و امکانات ویژه برای مدارس و مراکز آموزشی مربوط به دانش‌آموزان اوتیسم تأکید کرد و گفت:« در تلاش هستیم تا تجهیزات خاصی برای مدارس اوتیسم فراهم کنیم و براساس نیازهای این عزیزان، کلاس‌ها و اتاق‌های ویژه تجهیز شوند. علاوه بر این، برنامه‌ریزی‌های جدیدی برای مدارس خاص این دانش‌آموزان در سراسر کشور در حال پیگیری است.»

برقی همچنین از تلاش‌های سازمان‌های مختلف و همکاران خود در این زمینه تقدیر کرد و اظهار امیدواری کرد که با همکاری بیشتر جامعه، این روند به سمت بهبود و پیشرفت هرچه بیشتر پیش برود.

در پایان، وی از همه خانواده‌ها و همکاران خود که در این مسیر تلاش می‌کنند، تقدیر کرد و افزود: «هر قدمی که برای این عزیزان برداریم، باعث رشد و شکوفایی آن‌ها و در نتیجه غرور و خوشحالی ما خواهد بود.»

 

خبرنگار : دانش‌آموز: محمدحسین صوفی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار