اداره تعلیم و تربیت کودک ذیل ادارات‌ کل آموزش و پرورش استان‌‎ها فعال شد

تهران (پانا) - رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک ایجاد اداره تعلیم و تربیت کودک ذیل دارات‌کل آموزش و پرورش استان‌ها را یکی از مهمترین دستاوردهای سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در دور جدید توصیف و تصریح کرد: با توجه به اینکه وجود چارت استانی به عنوان بازوی اجرایی و نظارتی، نقش بسزایی در مدیریت یکپارچه امور دارد، ایجاد چارت استانی در اولویت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک قرار گرفت که این امر با افق دید بلند و کارشناسانه شخص وزیر محترم آموزش و پرورش که همواره بر موضوع تعلیم و تربیت کودک نگاه ویژه‌ای داشته و دارد، محقق شد و از این به بعد ادارۀ سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک ذیل ادارات‌کل آموزش و پرورش استانی فعال خواهد شد.

کد مطلب: ۱۵۵۹۶۵۵
لینک کوتاه کپی شد
اداره تعلیم و تربیت کودک ذیل ادارات‌ کل آموزش و پرورش استان‌‎ها فعال شد

‌نشست معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با مدیران‌کل آموزش و پرورش استان‌ها با حضور جمعی از مسئولان این سازمان برگزار شد.

مهمترین سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری در عرصه تربیت نیروی انسانی است

در این نشست، حمیدرضا شیخ‌الاسلام با اشاره به شعار سال، گفت: مهمترین سرمایه‌گذاری در هر جامعه‌ای، سرمایه‌گذاری در عرصه تربیت نیروی انسانی است. از این رو، شعار سال فرصت مغتنمی برای توسعه و پیشرفت حکمرانی در عرصه تعلیم و تربیت کشور است. موضوعی که می‌تواند در بلندمدت تعالی جامعه را تضمین کند.

وی در ادامه با اشاره به پیشینه تأسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، افزود: این سازمان با تاکیدات مقام معظم رهبری و توجه ایشان به امر تعلیم و تربیت کودک، در سال ۱۳۹۹ ایجاد شد تا زمینه را برای ارتقای تعلیم و تربیت اوان کودکی در یک مدیریت یکپارچه مبتنی بر آموزه‌های دینی فراهم کند.

اوان کودکی پایه و اساس تعلیم و تربیت کشور است

 شیخ‌الاسلام با بیان اینکه اوان کودکی به عنوان پایه و اساس تعلیم و تربیت باید مورد توجه همه حوزه‌های مدیریتی قرار بگیرد، ادامه داد: نه‌تنها مبانی دینی که حتی پژوهش‌ها و تحقیقات علمی نیز بر اهمیت این دوره تاکید بسیار دارند. به همین دلیل است که کشورهای توسعه‌یافته و اقتصادهای بزرگ جهان سرمایه‌گذاری بالایی در امر تعلیم و تربیت کودک انجام داده و می‌دهند. 

معاون وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: گرچه کشور در مدیریت یکپارچه تعلیم و تربیت کودک به نسبت جوامع پیشرفته، برنامه‌ها و فعالیت‌های خود را دیرتر آغاز کرد، اما خوشبختانه امروزه باور به اهمیت این دوره در مدل ذهنی و رفتاری مدیران آموزش و پرورش دیده می‌شود.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با اشاره به برخی از اقدامات انجام شده در دورۀ مدیریتی جدید، تاکید کرد: خوشبختانه در زمان کوتاهی، بسیاری از اقدامات و برنامه‌های مغفول مانند شهریه و ساماندهی سامانه‌ها انجام شد و علاوه بر آن زیرساخت‌های مناسبی نیز برای بهبود فعالیت‌های سازمان در سال‌های آینده فراهم شده است.

‌شیخ‌الاسلام ایجاد اداره تعلیم و تربیت کودک ذیل دارات‌کل آموزش و پرورش استان‌ها را یکی از مهمترین دستاوردهای سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در دور جدید توصیف و تصریح کرد: با توجه به اینکه وجود چارت استانی به عنوان بازوی اجرایی و نظارتی، نقش بسزایی در مدیریت یکپارچه امور دارد، ایجاد چارت استانی در اولویت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک قرار گرفت که این امر با افق دید بلند و کارشناسانه شخص وزیر محترم آموزش و پرورش که همواره بر موضوع تعلیم و تربیت کودک نگاه ویژه‌ای داشته و دارد، محقق شد و از این به بعد ادارۀ سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک ذیل ادارات‌کل آموزش و پرورش استانی فعال خواهد شد.

آموزش باید منجر به تغییر در مدل ذهنی شود

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش منجر به تغییر در مدل رفتاری و مدل ذهنی می‌شود، خاطرنشان کرد: آموزش و تربیت ارتباط دوسویه با یکدیگر دارند. از این رو، فعالیت در حوزه تعلیم و تربیت کودک امری بنیادین و منحصربه‌فرد است که به طور خاص باید در استان‌ها به صورت جدی پیگیری شود.

مدیریت، هنر دگرگون کردن عامل‌های در اختیار به سمت هدف است

شیخ‌الاسلام مدیریت را هنر دگرگون کردن عامل‌های در اختیار تعریف کرد و یادآور شد: امید است در این دوره که ریاست محترم جمهور نگاه ویژه‌ای به امر آموزش و پرورش دارد، سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با ۷ میلیون مخاطب بتواند به تعالی و شکوفایی برسد. این امر محقق نمی‌شود مگر اینکه مدیران‌کل آموزش و پرورش استان‌ها به اهمیت دوره اوان کودکی اعتقاد و باور راسخ داشته باشند.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، اطلاعات و آمار دقیق، برنامه‌ریزی کارشناسانه و نظارت را سه شاخص اصلی مدیریت دانست و تأکید کرد: نظارت امری مهم و ضروری برای افزایش نرخ پوشش و ارتقای کیفیت آموزش است که جز با بهره‌مندی از اطلاعات دقیق و برنامه‌ریزی کارشناسانه مبتنی بر آن اطلاعات، محقق نخواهد شد.

کودکستان بنگاه اقتصادی نیست

شیخ‌الاسلام با تاکید بر ضرورت پرهیز از ارائه گزارش عملکرد به جای گزارش وضعیت، اظهار داشت: عرصه اوان کودکی نیازمند گزارش وضعیت است و نه گزارش عملکرد. گزارشی مبتنی بر واقعیت‌های موجود از فضاهای مازاد گرفته تا نرخ پوشش و کیفیت آموزش و غیره.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه کودکستان بنگاه اقتصادی نیست، خاطرنشان کرد: ادارات تعلیم و تربیت کودک در استان‌ها تنها زمانی می‌توانند کارکرد مطلوب داشته باشند که علاوه بر بهره‌مندی از ویژگی‌های تخصصی و حرفه‌ای، از تسلط کافی بر قوانین و مقررات نیز بهره‌مند باشند و نگاه دقیق و موشکافانه‌ای به این امر داشته باشند. 

سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک رسالت بزرگی بر عهده دارد

در این نشست، حامد صبوری معاون نظارت بر مراکز سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک نیز با بیان اینکه این سازمان رسالت بزرگی بر عهده دارد، گفت: در اهمیت عرصه تعلیم و تربیت کودک همین بس که مقام معظم رهبری همواره بر این امر تاکید داشته‌اند و این سازمان نیز بر مبنای همین تاکیدات ایجاد شده است.

وی با اشاره به گستره اثرگذاری سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، افزود: به تعبیری این سازمان خزانه آموزش و پرورش کشور است؛ بنابراین فعالیت در آن تاثیری عمیق در کشور خواهد داشت.

نخستین دوره جشنواره ملی طعم کتاب آغاز به کار کرد

لازم به ذکر است، در پایان این نشست با قرائت پیام حمیدرضا شیخ الاسلام معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک نخستین دوره جشنواره ملی طعم کتاب به طور رسمی آغاز به کار کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار