دبیر ادبیات آموزشگاه شهید نظرلی ناحیه یک بهارستان:

ادبیات فارسی در شکل‌گیری فرهنگ و جامعه امروزی تاثیر به‌سزایی دارد

بهارستان (پانا) - دبیر ادبیات آموزشگاه شهید نظرلی ناحیه یک بهارستان گفت: ادبیات فارسی در شکل‌گیری فرهنگ و جامعه امروزی تاثیر به‌سزایی دارد.

کد مطلب: ۱۵۴۴۷۵۲
لینک کوتاه کپی شد
ادبیات فارسی در شکل‌گیری فرهنگ و جامعه امروزی تاثیر به‌سزایی دارد

سولماز شیری، دبیر ادبیات آموزشگاه شهید نظرلی ناحیه یک بهارستان در گفت‌وگو با پانا درباره جایگاه ادبیات فارسی در جهان اظهار کرد: «ادبیات فارسی یکی از بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین ادبیات‌های جهان است که از گذشته تا امروز توانسته جایگاهی ویژه در فرهنگ ایران‌زمین به‌دست آورد.»

وی با اشاره به پیشینه ادبیات فارسی افزود: «این ادبیات با تاریخچه‌ای کهن، از جمله شاهنامه فردوسی که سرشار از داستان‌های پرمفهوم و ارزشمند است، آغاز می‌شود. فردوسی با سرودن این اثر جاودان، هویت ملی ایران را در قالب شعر و داستان حفظ کرد و به فرهنگ ایرانی روح تازه‌ای بخشید.»

شیری تأثیر ادبیات فارسی در جامعه را قابل‌توجه دانست و تصریح کرد: «ادبیات فارسی در شکل‌گیری فرهنگ جامعه امروز تأثیر بسزایی دارد و نقش عمیقی در تقویت روحیه فکری و اجتماعی مردم ایران‌زمین ایفا می‌کند. این ادبیات نه‌تنها به تعلیم نسل جوان کمک می‌کند، بلکه در ارتباط مؤثر با جامعه نیز حائز اهمیت است. مباحث فلسفی و اجتماعی در آثار ادبی می‌توانند نقش مؤثری در ارتقای تفکر و فرهنگ جامعه داشته باشند.»

وی در خصوص ویژگی‌های بارز دانش‌آموزان موفق بیان کرد: «دانش‌آموزان موفق از زمان کلاس‌های درسی خود حداکثر بهره را می‌برند و به آنچه معلم تدریس می‌کند، توجه و دقت دارند. آن‌ها باید برنامه‌ریزی دقیق و منظم داشته باشند، زیرا توانایی مدیریت زمان یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک دانش‌آموز موفق است.»

شیری همچنین در رابطه با ویژگی‌های معلمان خوب تصریح کرد: «دبیران ادبیات فارسی نقش مهمی در مسیر موفقیت دانش‌آموزان دارند. یک معلم خوب باید فضایی شاداب و امن برای دانش‌آموزان ایجاد کند تا آن‌ها بتوانند با ذهنی خلاق، تحلیل کنند و بنویسند. معلمی که بیان مناسبی برای انتقال اطلاعات داشته باشد و بتواند با نسل جدید ارتباطی مطلوب برقرار کند، در شناخت استعدادهای آن‌ها موفق‌تر خواهد بود و می‌تواند در جهت رشد فردی و اجتماعی دانش‌آموزان گام بردارد.»

وی درباره نحوه برخورد صحیح با دانش‌آموزان بی‌انگیزه، اظهار کرد: «ما دانش‌آموز تنبل نداریم، بلکه دانش‌آموزانی داریم که دچار بی‌انگیزگی شده‌اند. برای رفع این مشکل، باید با آن‌ها صحبت کرد و دلیل بی‌اعتنایی‌شان نسبت به رشته تحصیلی‌شان را جویا شد. همچنین، تشویق یکی از روش‌های مؤثر در ایجاد انگیزه است، چراکه به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا استعدادهای خود را باور کنند و به کارشان ایمان بیاورند.»

دبیر ادبیات آموزشگاه شهید نظرلی ناحیه یک بهارستان، با تأکید بر نقش والدین در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان، خاطرنشان کرد: «برخی دانش‌آموزان ممکن است بی‌انگیزه باشند یا هدف مشخصی برای آینده خود نداشته باشند. از سوی دیگر، برخی ممکن است احساس کنند که محتوای آموزشی با استعدادهایشان همخوانی ندارد. والدین باید در این مسیر فرزندان خود را راهنمایی کنند، چراکه علاقه، عاملی اساسی در رسیدن به اهداف تحصیلی است.»

شیری در توصیه‌ای به همکاران خود، اظهار کرد: «دبیران ادبیات فارسی می‌توانند با ایجاد محیطی صمیمی و امن، دانش‌آموزان را به تحلیل عمیق‌تر و نوشتن خلاقانه تشویق کنند. همچنین، برگزاری بحث‌های گروهی، فرصتی برای بیان احساسات و نظرات دانش‌آموزان فراهم می‌آورد.»

وی در پایان، با اشاره به ارزش ادبیات فارسی، گفت: «مطالعه ادبیات فارسی بدون شک لذت‌بخش است، چراکه علاوه بر آموزش هویت ملی، ما را در برقراری ارتباط صحیح یاری می‌کند و مسیر تفکر و اندیشه را روشن می‌سازد.»

خبرنگار : دانش‌آموز، نازنین نرگس احمدی‌

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار