معاون سازمان محیطزیست:
سازمان لیگ فوتبال پیوست محیطزیستی ندارد
تهران (پانا) - معاون آموزش و مشارکتهای مردمی سازمان محیط زیست گفت با توجه به اینکه هر هفته بازیهای پرتماشاگر دهها هزار نفری در استادیومهای ورزشی اقصی نقاط کشور برگزار میشود، گفت سازمان لیگ برنامهای برای پوشش مسائل محیط زیستی ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاعرسانی سازمان حفاظت محیط زیست، نورالله مرادی، معاون آموزش و مشارکتهای مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، با اشاره به اهمیت مقوله فوتبال و نقشی که فوتبال در جامعه دارد، خواستار رعایت مسائل محیط زیستی در استادیومهای ورزشی فوتبال شد.
مرادی تصریح کرد: با توجه به اینکه هر هفته شاهد بازیهای پرتماشاگر دهها هزار نفری در استادیومهای ورزشی اقصی نقاط کشور هستیم، متاسفانه سازمان لیگ برنامهای برای پوشش مسائل محیط زیستی ندارد.
وی بیتوجهی به مسائل محیط زیستی در استادیومهای ورزشی را موجب ایجاد مشکلات زیادی مانند اتلاف انرژی، ایجاد و انباشت انواع پسماند، هدر رفت آب، مشکلات ناشی از عدم مدیریت صحیح حمل و نقل عمومی و ...، باعث ایجاد آلودگیهای زیست محیطی، افزایش هزینهها و کاهش کارایی دانست و گفت: برگزاری مسابقات ورزشی پرتماشاگر فوتبال باید پیوست محیط زیستی داشته باشد.
مرادی با اشاره به ضرورت پرداختن رسانهها به موضوع رعایت مسائل محیط زیستی در اجتماعات بزرگ ورزشی کشور، گفت: برنامههای فوتبال برتر، ورزش و مردم، نشریات و تارنماهای ورزشی و به خصوص رسانه ملی باید این موضوع را به عنوان مطالبه عمومی مطرح کنند.
وی ورزش و محیط زیست را به عنوان لازم و ملزوم یکدیگر دانست و گفت: به سبب ارتباط تنگاتنگی که ورزش و محیط زیست باهم دارند، انتظار میرود تا سازمانها و نهادهای ورزشی رشتههای پرطرفدار، خصوصأ سازمان لیگ فوتبال کشور، برای انجام مسئولیت اجتماعی خود در قبال محیط زیست پیشقدم شوند.
مرادی، رشته پرطرفدار فوتبال را به دلیل برگزاری لیگ حرفهای در طول سال که گاهی در مجموع بیش از نیم میلیون نفر تماشاگر را در ورزشگاههای سراسر کشور در یک روز به خود جلب میکند به عنوان محفلی برای ظهور بروز پدیدههای اجتماعی و فرهنگی ارزیابی کرد و افزود: بسیاری از مسابقات سطح اول فوتبال کشور، از رسانههای بینالمللی پخش میشود و رفتار ورزشکاران، تماشاچیان، مربیان و ... زیر ذرهبین قرار میگیرد.
وی اضافه کرد: بایستی علاوه بر فوتبالیستها، مربیان، تماشاگران، لیدرها، مخاطبان تلویزیونی، رادیویی و دیگر عناصر رویداد ورزشی فوتبال از روشهای مختلف مانند: تبلیغات دور زمین، تبلیغات رسانهای تلویزیونی و رادیویی و ... آموزشهای محیط زیستی را دریافت کنند.
مرادی اهرمهای تشویقی را برای فرهنگسازی بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: بنا داریم هر فوتبالیستی که در حوزه محیط زیست چه در زمین بازی و چه در فضاهای عمومی جامعه یا حتی فضای مجازی فعالیت در خور توجهی انجام دهد به نحو مطلوبی مورد تقدیر سازمان حفاظت محیط زیست قرار گیرد.
ارسال دیدگاه