معاون پرورشی و تربیتبدنی آموزش و پرورش ناحیه یک شهرری:
هدایت تحصیلی فرآیندی که موجب عملکرد تحصیلی بهتر دانشآموزان میشود
شهرری (پانا) - معاون پرورشی و تربیتبدنی آموزش و پرورش ناحیه یک شهرری، هدایت تحصیلی را فرآیندی مؤثر در عملکرد تحصیلی دانشآموزان دانست.

رحمتاله قاسمیپور، معاون پرورشی و تربیتبدنی آموزش و پرورش ناحیه یک شهرری در گفتوگو با پانا اظهار کرد: «شناسایی استعدادها، تواناییها، علایق و ویژگیهای شخصیتی دانشآموزان، راهنمایی و کمک به آنان در انتخاب آگاهانه رشته تحصیلی، متناسب با استعدادها و همچنین تقویت روحیه دستیابی به اهداف آینده شغلی در آنها، راهنمایی و هدایت دانشآموزان در زمینه انتخاب رشته و دنبال کردن علایق، طبق سیاستهای آموزشی کشور باید در دستور کار مدارس ورودی متوسطه دوم قرار گیرد.»
قاسمیپور اذعان کرد:«هدایت تحصیلی یا همان آزمون رغبت و توانایی دانشآموزی، فرآیندی است که دانشآموزان را در بهبود عملکرد تحصیلی و اولویتبندی رشتههای مورد نظر بر اساس استعداد و علاقه آنها، هدایت و راهنمایی میکند؛ در واقع طبق تعریفی که در آئیننامه هدایت تحصیلی نیز عنوان شده است این طور میتوان بیان کرد که هدایت تحصیلی فرآیندی است که طی آن با ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به دانشآموز کمک میشود تا استعدادها، تواناییها، علایق و ویژگیهای شخصیتی خویش، شاخهها و رشتههای تحصیلی، حرفهها و مشاغل مورد نیاز جامعه را شناخته تا بر اساس آن اقدام به انتخاب و اولویتبندی رشتههای تحصیلی کند.»
وی ادامه داد:« بنابراین از اجرای هدایت تحصیلی پایه نهم این طور میتوان برداشت کرد که، آموزش و پرورش این فرآیند را به عنوان راهکاری برای آشنایی بیشتر دانشآموزان با استعدادها و ضعفهای خود و همچنین سازماندهی رشتههای انتخاب شده دانشآموزان بر اساس ظرفیت بازارهای شغلی در نظر گرفته است.»
این مقام مسئول خاطرنشان کرد:«با توجه به این که هدایت تحصیلی مرتبط با اولویتبندیها و استعدادهای دانشآموزان و انتخاب رشتهتحصیلی آنهاست علاوه بر این عوامل درونی، میبایست مجموعه دیگری از عوامل بیرونی را نیز موثر دانست که بیشترین تاثیر را بر اولویتبندیها میگذارد.»
دانشآموز خبرنگار: زهرا هاشمزاده
ارسال دیدگاه