در برنامه مدرسه ایران شبکه چهار سیما؛
سناریوهای بازگشایی مدارس در مهرماه
حکیمزاده: برای اولین بار از طریق اینترنت ملی و شبکه داخلی بستر امن آموزش را مهیا کردیم
تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با حضور در برنامه مدرسه ایران شبکه چهار درباره بازگشایی مدارس در مهرماه توضیحاتی داد.

رضوان حکیمزاده در بیست و یکمین شماره از برنامه مدرسه ایران که امشب از شبکه چهار سیما پخش شد، حضور یافت گفت: امسال یکی از نقاط بسیار افتخارآمیز نظام جمهوری ایران رقم خورد با توجه به شرایط خاص و بحران کرونا نظام آموزشی بسیار سربلند از این آزمون بیرون آمد و عملکرد قابل قبولی داشت. خداراشاکریم معلمان، جامعه فرهنگی و والدین با روحیه مشارکت پذیری و مسئولیت پذیری وارد میدان شدند و اجازه ندادند جریان آموزش تعطیل شود و محتوای آموزشی به طور کامل تدریس شد.
وی ادامه داد: ما با تعطیلی مدارس به طور ناگهانی مواجه شدیم و بیش از ۱۵ میلیون دانشآموز که هر روز به مدرسه میرفتند، در خانه ماندند و چالشی برای ما ایجاد شد اما در فاصله کوتاهی با مذاکره با سازمان صدا و سیما، مدرسه تلویزیونی راهاندازی شد.
روحیه معلمان را ستایش میکنم
حکیمزاده ضمن ستایش روحیه معلمان که به موقع پای کار آمدند افزود: با توجه به رویکردهای تربیتی نمیتوانستیم این کار را بدون سازماندهی جلو ببریم. استقبال خوبی از این موضوع شد و این استقبال در مناطق دورافتاده و عشایری بیشتر بود.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه توانستیم بهترین معلمان را به چادرهای عشایری و خانههای روستایی ببریم گفت: این بدین معنا نیست که ما نیاز به بهبود برنامهها و عملکردها نداریم. برای اولین بار از طریق اینترنت ملی و شبکه داخلی بستر امن و اختصاص کاربرد آموزشی را مهیا کردیم.
هیچ چیز جای آموزش حضوری و مدرسه را نمیگیرد
وی افزود: هیچ چیز جای آموزش حضوری و مدرسه را نمیگیرد، تربیت در فرایند تعامل مستقیم مربی و متربی شکل میگیرد و فضای عاطفی یادگیری در فضای مجازی بازسازی نمیشود.
حکیمزاده تاکید کرد: ما در شرایطی بودیم که باید آموزش را تداوم میدادیم اگر تمام زیرساختهای فناوری هم فراهم باشد و سرعت و پهنای باند ما بسیار زیاد باشد معتقدیم تربیت از راه تعامل حضوری اتفاق میافتد.
سناریوهای بازگشایی مدارس
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در ادامه درباره بازگشایی مدارس در مهرماه گفت: در آموزش و پرورش با توجه به دغدغهها برروی چند سناریو کار کردیم در اولین سناریو فرض را براین میگیریم که امکان بازگشایی مدارس را نداریم اکنون در حال بررسی چالشها هستیم تا با آمادگی کامل به سمت این موضوع برویم. وجه دیگر قضیه این است که شرایط کرونایی را نداشته باشیم در این شرایط ما به قبل برنمیگردیم چون فضای آنلاین فرصتهایی را ایجاد کرد که کمک کننده بود.
وی با بیان اینکه در فضای شبکه شاد فراخوانی گذاشتیم تا معلمان نواوری و خلاقیتهای خود را در معرض استفاده قرار دهند گفت: سلامت دانشآموزان برای ما مهم است لذا بر روی مدلهای ترکیبی کار میکنیم که نقشها در آن فرق میکند. ممکن است در روزهایی از هفته بچهها در مهر به مدرسه بروند در حقیقت مدل آموزش و حضور بچهها تغییر خواهد کرد.
حکیمزاده با بیان اینکه در مناطقی که بستر اینترنت نبود، با تولید بسته و اعزام راهبران آموزشی جریان آموزش را تداوم دادیم گفت: در این شرایط سخت بودجه خوبی برای ضدعفونی شدن مدارس از سوی دولت اختصاص یافت و بعد از بازگشایی مدارس و برگزاری امتحانات موردی از نظر حفظ سلامتی نداشتیم.
ارسال دیدگاه