پانا از روز پایانی گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها گزارش می‌دهد؛

هم‌افزایی ملی برای تحول در آموزش و پرورش؛ از عدالت آموزشی تا توانمندسازی نسل آینده

تهران (پانا) - در گردهمایی ملی اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش کشور، مسئولان بلندپایه دولت، مجلس و نهادهای مرتبط با نظام تعلیم و تربیت بر ضرورت تحول بنیادین، تحقق عدالت آموزشی، بهبود کیفیت مدارس، صیانت از معلمان و ارتقای مهارت‌های دانش‌آموزان تاکید کردند.

کد مطلب: ۱۵۶۱۴۸۲
لینک کوتاه کپی شد
هم‌افزایی ملی برای تحول در آموزش و پرورش؛ از عدالت آموزشی تا توانمندسازی نسل آینده

گروه آموزش و پرورش، پرویز پیکری: ‌گردهمایی شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌های سراسر کشور به میزبانی اردوگاه شهید باهنر، با حضور مقامات بلندپایه کشوری برگزار شد. در این جلسه، وزیر کشور، رئیس سازمان امور اجتماعی و رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی به عنوان میهمان به ایراد سخنرانی پرداختند و در ادامه معاونان، مدیران کل و مشاوران وزیر آموزش و پرورش ضمن مرور اقدامات انجام‌شده، برنامه‌های مهم سال جاری حوزه خود را تشریح کردند.  

در این گردهمایی مهم که به‌منظور بررسی و تبادل نظر درخصوص مسائل آموزشی کشور برگزار شد، مسئولان آموزش و پرورش استان‌های مختلف با هدف بهبود وضعیت آموزشی و اجتماعی در کشور گرد هم آمدند. این نشست فضای مناسبی برای گفت‌وگو و هم‌فکری درباره چالش‌ها و راه‌کارهای پیش‌رو در حوزه آموزش و پرورش فراهم ساخت. آن‌چه در زیر می‌خوانید مرور بخشی از مهمترین تاکیدات، اقدامات، دستاوردها و برنامه‌های است که معاونان، مدیران کل، مشاوران و مهمانان حاضر در این گردهمایی بیان کردند.

وزیر کشور

‌آموزش و پرورش، نقطه آغاز عدالت و توسعه فرهنگی کشور است

‌اسکندر مومنی در این گردهمایی از آمادگی کامل وزارت کشور برای همکاری بی‌منت با آموزش و پرورش خبر داد و این همکاری را افتخارآمیز دانست. او تاکید کرد که اقدامات فرهنگی، به‌ویژه با تمرکز بر خانواده فرهنگیان، تاثیر عمیقی در کاهش بی‌قانونی دارد. وی آموزش و پرورش را آئینه شرایط فرهنگی جامعه معرفی کرد و گفت هر سرمایه‌گذاری در این بخش، تضمین آینده کشور است. مومنی عدالت آموزشی را مهم‌ترین جنبه عدالت اجتماعی دانست و خواستار همکاری همه نهادها برای ایجاد فرصت‌های برابر برای دانش‌آموزان شد. او به حمایت ویژه دولت چهاردهم از آموزش و پرورش اشاره کرد و از پیگیری‌های جدی دکتر کاظمی وزیر آموزش و پرورش در هیات دولت تمجید کرد. مومنی همچنین خواستار تدوین آئین‌نامه‌ای مشترک با هدف مقابله با آسیب‌های اجتماعی شد و تاکید کرد که باید از بروز بحران در جامعه پیشگیری کرد.

رئیس سازمان امور اجتماعی

خانواده، محور اصلی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است

محمد بطحایی نیز در این گردهمایی با اشاره به جهانی بودن چالش‌های اجتماعی، گفت: آسیب‌های اجتماعی تنها مختص ایران نیستند و ریشه‌هایی چون نابه‌سامانی خانوادگی، تاثیر گروه همسالان، فقر، مشکلات روانی، کمبود مهارت‌های اجتماعی، نبود نشاط و فضای مجازی دارند. وی خانواده را مهم‌ترین عامل پیشگیری از آسیب‌ها معرفی و تاکید کرد آموزش مهارت‌های زندگی به خانواده‌ها می‌تواند در کاهش این آسیب‌ها نقش موثری داشته باشد.

بطحایی پیشنهاد داد که طرحی مشترک با آموزش و پرورش و سایر نهادها نظیر وزارت بهداشت، بهزیستی و سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن‌ها) تدوین شود. او خواستار تنظیم آئین‌نامه‌ای اجرایی با تمرکز بر شرح وظایف، منابع و اقدامات شد و اعلام کرد وزارت کشور آماده عملیاتی‌کردن این تفاهم‌نامه است.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی

دولت و مجلس همواره حامی آموزش و پرورش خواهند بود

علیرضا منادی هم در ادامه با تاکید بر لزوم افزایش کیفیت و کمیت در نظام آموزشی کشور گفت: هدف ما این است که هیچ دانش‌آموزی بدون مدرسه و کلاس درس نماند و برای تحقق این هدف، دولت، مجلس و وزارت آموزش و پرورش همکاری ویژه‌ای دارند. منادی ضمن دفاع از مواضع دکتر پزشکیان، رئیس‌جمهور، گفت: دکتر پزشکیان همواره پیگیر مسائل آموزش و پرورش بوده‌اند و این تلاش‌ها برای نظام تعلیم و تربیت ارزشمند است. وی همچنین به نمادین بودن پوشیدن لباس کارگری توسط رئیس‌جمهور اشاره کرد و گفت که این حرکت نشان‌دهنده عزم و اراده برای بهبود نظام آموزشی کشور است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به اهمیت یکپارچه‌سازی زنجیره تامین آموزش اشاره کرد و گفت: از کودکانی که در سنین صفر تا شش سال هستند، تا دانش‌آموزان ۶ تا ۱۸ ساله و نهایتا دانشگاهیان، همه باید در یک زنجیره آموزش و پرورش متحد و هم‌راستا عمل کنند. وی با تاکید بر این‌که بسیاری از مشکلات اجتماعی و فرهنگی ریشه در آموزش معیوب دارند، از اهتمام مجلس و دولت برای اصلاح و بهبود سیستم آموزشی خبر داد و اعلام کرد که مجلس از هیچ کمکی برای پیشبرد اهداف آموزش و پرورش دریغ نخواهد کرد. منادی در پایان گفت: به عنوان یک سرباز در خدمت آموزش و پرورش هستم و تمام تلاش خود را برای ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت انجام خواهیم داد.

هم‌افزایی سه‌جانبه برای نجات انرژی؛ آموزش به‌مثابه‌ کلید اصلاح الگوی مصرف

در حاشیه این گردهمایی، تفاهم‌نامه‌ای میان سه وزارتخانه آموزش و پرورش، نیرو و تعاون، کار و رفاه اجتماعی امضا شد. این تفاهم‌نامه با هدف اجرای پروژه‌های مدیریت و بهینه‌سازی مصرف انرژی، در راستای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به امضا رسید. براساس این توافق، آموزش فرهنگ مصرف صحیح آب و انرژی به دانش‌آموزان، اولیاء و معلمان در مقاطع مختلف تحصیلی در دستورکار قرار گرفته است. هدف نهایی، ایجاد تغییرات رفتاری پایدار، افزایش حس مسئولیت‌پذیری و مشارکت‌جویی در نسل آینده در مواجهه با بحران انرژی است.

‌وزیر آموزش و پرورش

آموزش و پرورش، پیش‌قراول فرهنگ‌سازی در مدیریت انرژی و توسعه پایدار

‌علیرضا کاظمی در حاشیه امضای این تفاهم‌نامه سه‌جانبه، آموزش و پرورش را زیربنای توسعه کشور و کلید حل بسیاری از مسائل دانست. او با تاکید بر نقش فرهنگ‌ساز این نهاد، اعلام کرد که آموزش و پرورش آماده است در حوزه‌هایی همچون مدیریت مصرف انرژی و هنجارسازی اجتماعی نقش‌آفرینی کند. کاظمی با اشاره به ظرفیت مهارتی وزارت تعاون و فنی و حرفه‌ای، از برنامه‌ریزی برای همکاری‌های مشترک خبر داد. همچنین او پیشنهاد نصب پنل‌های خورشیدی در مدارس، به‌روزرسانی شبکه آب و برق‌ و ایجاد کارگروه اجرایی برای تحقق این تفاهم‌نامه را مطرح کرد.

معاون پرورشی و فرهنگی

تحول در پرورش؛ تمرکز بر آینده‌نگری، فراگیرسازی و بازتعریف نقش دانش‌آموزان در مدرسه

‌صادق حسین‌زاده ملکی در این گردهمایی از ضرورت تحول جدی در الگوی پرورشی کشور سخن گفت و تاکید کرد که این تحول باید با همراهی مدیران، مشاوران و مربیان محقق شود. او رویکرد آینده‌نگر و ایران ۱۴۲۰ را محور طراحی برنامه‌های پرورشی دانست و افزود: برنامه‌ها باید دغدغه‌های نوجوانان را به‌سوی ساخت آینده‌ای مطلوب سوق دهند. ملکی همچنین بر عمومی‌سازی فعالیت‌های پرورشی، تمرکز بر درون مدرسه و استفاده از ۵ عنصر کلیدی شامل نیروی انسانی، تشکل‌ها، فناوری، محتوای هدفمند و برنامه درسی پرورشی تاکید کرد.

او خواستار مشارکت فعال دانش‌آموزان در طراحی و اجرای برنامه‌ها شد و اعلام کرد که یکی از شاخص‌های ارزیابی مدیران، میزان مشارکت دانش‌آموزان در فعالیت‌های پرورشی خواهد بود. در پایان، او از بهره‌مندی از فناوری‌های نوین، تجربه‌های چهل‌ساله و نوآوری‌های جهانی به‌عنوان مسیرهای تحول یاد کرد.

‌معاون تربیت‌بدنی و سلامت

افتخارآفرینی کاروان ورزشی دانش‌آموزان ایران در صربستان؛ گام بزرگ در مسیر عدالت تربیتی و سلامت

محمد جعفری هم از اعزام موفق کاروان ۱۸۱ نفره دانش‌آموزان زیر ۱۵ سال به ژیمنازیاد صربستان خبر داد و گفت: با حمایت وزارت آموزش و پرورش و وزارت ورزش، برای نخستین‌بار ایران در این رقابت‌ها شرکت کرد و با کسب ۸۶ مدال (۲۹ طلا، ۲۸ نقره، ۲۹ برنز) از ۵۶ کشور حاضر، از نظر درصد مدال‌آوری پس از چین در جایگاه دوم ایستاد. وی با اشاره به حضور ۲۹ استان در این کاروان، مشارکت فراگیر و همکاری گسترده فدراسیون‌ها را ستود و از همراهی ۳۳ هزار معلم تربیت‌بدنی با این افتخار ملی یاد کرد. او افزود: در کنار رشته‌های اصلی، پارادوومیدانی نیز برای نخستین‌بار در این کاروان حضور داشت.

الگوی پیشرفت ورزش و سلامت مدارس در دست تدوین است

جعفری تاکید کرد که سیاست‌های معاونت تربیت‌بدنی و سلامت براساس اسناد بالادستی شامل محرومیت‌زدایی، عدالت تربیتی، مدرسه‌محور بودن و مهارت‌محوری است. وی از تدوین الگوی پیشرفت ورزش و سلامت مدارس خبر داد که با محوریت دوره ابتدایی در حال طراحی است.

اجرای برنامه‌های مکمل «نماد» و «نشان» برای کاهش آسیب‌های اجتماعی

او همچنین به تفاهم‌نامه‌ها با استان‌ها، ارتقای فضاهای ورزشی از طریق طرح شهید سلیمانی، المپیادهای ورزشی درون‌مدرسه‌ای و برنامه‌های مکمل نظیر «نماد» و «نشان» برای کاهش آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: کانون‌های ورزشی درون و برون مدرسه‌ای بستری برای شناسایی و پرورش استعدادها خواهند بود.

معاون حقوقی و امور مجلس

تعامل موثر با مجلس و اولویت‌های حقوقی در آموزش و پرورش

‌سیدحمایت میرزاده هم به تشریح نحوه تعامل با مجلس شورای اسلامی و پیگیری مسائل حقوقی، املاک و قضایی پرداخت. وی بر اهمیت پاسخگویی مثبت و اقناعی به درخواست‌های مجلس و مراجع نظارتی تاکید کرد و بر لزوم تعیین فردی توانمند برای پیگیری امور مجلس در استان‌ها و ارائه پیشنهادهای تقنینی به نمایندگان به‌منظور بهبود برنامه‌های آموزش و پرورش اشاره کرد. میرزاده همچنین به ۱۷ توصیه مهم در تعامل با مجلس و ضرورت توجه به جزئیات حقوقی‌ به‌ویژه در زمینه واگذاری املاک و مولدسازی اموال آموزش و پرورش، اشاره کرد.

رئیس مرکز حراست

حراست، خانه امن معلمان؛ تاکید بر رویکرد تعاملی و صیانت از منافع ملی

سیدمجتبی هاشمی هم در ادامه این گردهمایی صیانت از ماموریت‌های سازمانی، آسیب‌شناسی محیطی و جلب رضایت ذی‌نفعان را سه دغدغه اصلی مرکز حراست عنوان کرد. وی با تاکید بر ضرورت تصمیم‌گیری‌های سازنده و اثربخش، خواستار ارتقای فرهنگ سازمانی حراست با حمایت و برنامه‌ریزی مدیران استان‌ها شد. وی هدف نهایی مرکز حراست را تبدیل این نهاد به «خانه امن معلمان» دانست و تاکید کرد که رویکرد تعاملی، ارتباط نزدیک با فرهنگیان و تلاش برای رفع مشکلات آنان باید در اولویت باشد. هاشمی بر صیانت از منافع ملی و حقوق افراد در تمامی سطوح وزارتخانه تاکید کرد و خواستار آن شد که مدیران کل و منطقه‌ای، در رفتار و عملکرد، الگوی سایر کارکنان باشند.

وی همچنین بر ضرورت به‌روز بودن دانش، اطلاعات و ابزارهای حراست برای افزایش اشراف و اثربخشی عملکرد تاکید کرد.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی

تحول راهبردی در آموزش و پرورش استثنایی؛ از پرونده رشدی تا اشتغال دانش‌آموزان

سالار قاسمی نیز با تاکید بر مفاهیم «تفکر راهبردی»، «عمل راهبردی»، «تفکر برنامه‌ای»، «فهم مشترک» و «عزم مشترک» خواستار تحول دائمی، هدفمند و به‌روزرسانی مستمر در نظام آموزشی شد. او گفت فلسفه چنین گردهمایی‌هایی، رسیدن به درک و اراده‌ای مشترک برای اجرای برنامه‌هاست. وی با اشاره به نقش محوری مدیران استانی در تحول نظام تعلیم و تربیت، گفت که اگر عملکرد امروز ما تفاوتی با دیروز نداشته باشد، زیان‌کار خواهیم بود. به گفته قاسمی، ۱۷ سیاست اجرایی تازه برای آموزش و پرورش استثنایی تدوین شده که پس از تایید وزیر به استان‌ها ارسال می‌شود تا با مشارکت مدیران، زمینه اجرای بهینه آن‌ها فراهم شود.

ایجاد شورای اشتغال ویژه دانش‌آموزان با نیازهای ویژه

وی دو اولویت اساسی این سازمان را معرفی کرد:

۱. پرونده رشدی-تربیتی دانش‌آموزان استثنایی: این پرونده قرار است به‌عنوان شناسنامه جامع رشدی و تربیتی دانش‌آموزان، در سطح ملی مورد استفاده قرار گیرد. مدل مفهومی و اجرایی آن نیز طراحی شده است.

۲. اشتغال دانش‌آموزان استثنایی: قاسمی از ایجاد شورای اشتغال ویژه این دانش‌آموزان خبر داد و گفت تمرکز بر توان‌بخشی شغلی و آینده شغلی آنان یکی از اولویت‌های جدی و حیاتی سازمان است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی

‌نهضت سوادآموزی در مسیر تحول بنیادین برای پاسخ به نیازهای جامعه

عبدالرضا فولادوند هم از تغییرات بنیادین در ماموریت‌های سازمان نهضت سوادآموزی خبر داد و تاکید کرد که سازمان نهضت سوادآموزی در حال بازنگری در اساسنامه خود براساس برنامه هفتم توسعه کشور است. وی با اشاره به تسویه کامل بدهی‌های سازمان تا پایان سال ۱۴۰۲، گفت: با وجود محدودیت‌های اعتباری، تمامی بدهی‌ها پرداخت شده و مسئولیت جذب منابع و جلوگیری از برگشت آن به خزانه بر عهده استان‌هاست.

آموزش مهارت‌های فردی و اجتماعی در دستورکار سازمان نهضت سوادآموزی

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ادامه داد: در راستای اساسنامه جدید، ماموریت‌های سازمان از آموزش مهارت‌های خواندن و نوشتن فراتر رفته و به سمت آموزش مهارت‌های فردی و اجتماعی سوق داده خواهد شد. این تغییرات پاسخ به نیازهای جامعه و تحولات جدید در عرصه آموزش است.

پایگاه‌های سوادآموزی در مدارس ابتدایی راه‌اندازی می‌شود/ ابلاغ آیین‌نامه کلاس‌های مدرسه‌محور؛ به‌زودی

فولادوند همچنین از امضای تفاهم‌نامه‌ای میان معاونت‌های ابتدایی و سوادآموزی خبر داد که در پی آن پایگاه‌های سوادآموزی در مدارس ابتدایی راه‌اندازی می‌شود. این رویکرد جدید، از عرضه‌محور به تقاضامحور خواهد رفت، بدین معنا که افراد نیازمند سوادآموزی خود برای ثبت‌نام اقدام خواهند کرد. وی افزود که برنامه بازدیدهای میدانی از روند آموزش از اوایل اردیبهشت‌ماه آغاز خواهد شد و آیین‌نامه کلاس‌های مدرسه‌محور نیز به‌زودی به استان‌ها ابلاغ خواهد شد.

آموزش مهارت‌هایی مانند مصرف صحیح انرژی، آب، برق و گاز‌ به حوزه سوادآموزی واگذار خواهد شد

فولادوند در پایان بر ضرورت گسترش آموزش مهارت‌های کاربردی تاکید کرد و اظهار داشت: آموزش مهارت‌هایی مانند مصرف صحیح انرژی، آب، برق و گاز‌ که در جامعه متولی مشخصی ندارند، از این پس به حوزه سوادآموزی واگذار خواهد شد تا از ظرفیت معلمان و مدارس برای گسترش این آموزش‌ها در جامعه بهره‌برداری شود. وی ابراز امیدواری کرد که با اجرای اساسنامه جدید و تمرکز بر آموزش‌های مهارتی، نهضت سوادآموزی بتواند پاسخگوی نیازهای واقعی جامعه باشد و گام موثری در جهت تحقق عدالت آموزشی بردارد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی

چرخش از کتاب‌محوری به برنامه‌محوری و ضرورت بازتعریف نقش مدرسه در نظام تعلیم و تربیت

علی لطیفی نیز با تاکید بر اجرای مولفه‌های تحول‌گرایانه در نظام آموزشی گفت: باید از کتاب‌محوری به‌سمت برنامه‌محوری حرکت کنیم و علاوه بر کتاب درسی، برنامه‌های درسی متنوع و منابع آموزشی مکمل در اختیار مدارس قرار گیرد. وی به مناسب‌سازی حجم مطالب کتاب‌ها و زمان آموزش متناسب با توانمندی‌های دانش‌آموزان اشاره کرد و افزود: آموزش باید براساس ویژگی‌های رشدی و ذاتی دانش‌آموزان، با محوریت تربیت، طراحی شود و زمینه مشارکت فعال آن‌ها در فرایند یادگیری فراهم شود.

تدوین چارچوب جدیدی برای برنامه درسی ملی در سطح مدرسه

لطیفی تاکید کرد که آموزش باید به‌سمت تقویت دانش‌های فعال، خلاق و شایستگی‌های خاص هر دانش‌آموز هدایت شود و فعالیت‌های تربیتی به‌صورت یکپارچه و نه حاشیه‌ای در مدارس دنبال شود. او با اشاره به شکاف موجود بین درک معلمان و برنامه‌ریزان درسی گفت: برای تحقق اهداف تحول‌آفرین، نیاز به فهم مشترک میان ستاد، معلمان و مدیران مدارس وجود دارد. برنامه درسی ملی باید شفاف و کاربردی به مدارس ارائه شود تا مجری صرف کتاب نباشند، بلکه براساس اقتضائات خود عمل کنند. لطیفی همچنین به تدوین چارچوب جدیدی برای برنامه درسی ملی در سطح مدرسه اشاره کرد که قرار است ناظر بر کلیه فعالیت‌های آموزشی و تربیتی در مدارس باشد، نه فقط آنچه در کلاس درس می‌گذرد.

آغاز فرایند ثبت سفارش کتاب‌های درسی از اول اردیبهشت‌ماه

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از آغاز فرایند ثبت سفارش کتاب‌های درسی از اول اردیبهشت‌ماه براساس شیوه‌نامه اسفند ۱۴۰۳ خبر داد و بر ضرورت انجام به‌موقع این روند برای جلوگیری از چالش‌های ابتدای سال تحصیلی تاکید کرد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی

تاکید بر تنظیم‌گری هوشمند و حمایت‌محور در مدارس غیردولتی؛ شهریه ۱۴۰۴ زودتر ابلاغ شد

احمد محمودزاده هم با قدردانی از رویکرد حمایتی رئیس‌جمهور نسبت به آموزش و پرورش، سازمان مدارس و مراکز غیردولتی را یک نهاد راهبردی خواند که با تکیه بر ظرفیت‌های گسترده‌ای چون مدارس غیردولتی، هیئت‌امنایی، مشارکتی و مدارس مناطق آزاد، نقش مهمی در پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت دارد. وی گفت: نقشه راه این سازمان بر اساس سیاست‌های کلان نظام، دولت چهاردهم، سند تحول بنیادین و منویات رهبری تدوین شده و باید در استان‌ها برش اجرایی بیابد.

افزایش درصدی ثابت شهریه برای همه مدارس ممنوع است

محمودزاده با اشاره به وظیفه تنظیم‌گری و تسهیل‌گری این سازمان، اعلام کرد که امسال الگوی شهریه مدارس غیردولتی برای سال تحصیلی آینده، در اسفندماه ۱۴۰۳ و زودتر از سال‌های قبل به استان‌ها ابلاغ شده است تا فرصت کافی برای برنامه‌ریزی فراهم شود. وی با اشاره به تاثیر عوامل مختلف مانند تورم، اجاره‌بها و محدودیت منابع بر میزان شهریه‌ها، تاکید کرد که تعیین شهریه باید به‌گونه‌ای باشد که هم پاسخگوی نهادهای نظارتی باشد، هم کیفیت مدارس حفظ شود و هم فشار اقتصادی بر خانواده‌ها کاهش یابد.

۷۰ درصد مدارس غیردولتی شهریه‌ای کمتر از ۳۰ میلیون تومان دارند

او تصریح کرد که افزایش درصدی ثابت شهریه برای همه مدارس ممنوع است و هر مدرسه باید براساس شاخص‌های مشخص و با تایید کمیته شهریه اقدام کند. محمودزاده گفت: ۷۰ درصد مدارس غیردولتی شهریه‌ای کمتر از ۳۰ میلیون تومان دارند و با معدود مدارسی که شهریه‌های غیرمتعارف دریافت می‌کنند برخورد خواهد شد.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

الگوی مدرسه تراز، گامی اساسی در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

علی محبی، رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها با حضور وزیر آموزش و پرورش، از اقدامات و مأموریت‌های پژوهشگاه در راستای الگوی مدرسه تراز سخن گفت. وی تأکید کرد که این پژوهشگاه برای حل مسائل کلان آموزش و پرورش، تصمیم‌سازی برای مسئولان عالی رتبه وزارت آموزش و پرورش و توسعه فرهنگ پژوهش مأموریت‌های خاصی تعریف کرده است.

محبی همچنین با اشاره به شناسایی ۱۰ کلان مسئله و نقشه اجرای سند تحول در دو سطح ستاد و استان‌ها، افزود که در سطح ستاد، شش زیر نظام و ۱۴۷ پروژه در نظر گرفته شده است. در این راستا، پژوهشگاه برای اجرای سند تحول بنیادین، ۱۰ گام در نسخه مدرسه تراز به مرحله اجرا گذاشته که اکنون در مرحله دهم آن قرار داریم.

وی توضیح داد که الگوی مدرسه تراز شامل پنج بعد، ۳۲ مؤلفه و ۸۵ شاخص است که تمام این ابعاد و شاخص‌ها به‌طور مستقیم در راستای اجرای سند تحول بنیادین طراحی شده‌اند. محبی همچنین شاخص ارزیابی مدیران را در این الگو، مدرسه تراز دانست و افزود که این الگو قرار است در سال تحصیلی جدید در ۱۰ درصد مدارس دولتی، ۳۰ درصد مدارس غیردولتی و ۳۰ درصد مدارس خاص به اجرا درآید.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش تأکید کرد که بودجه و امکانات لازم برای اجرای مدرسه تراز در نظر گرفته شده و در حال حاضر در مرحله آموزش مدیران و راهبران مدارس تراز قرار داریم. وی در نهایت ابراز امیدواری کرد که پس از اجرای این الگو در مدارس پایلوت استان‌ها، به‌طور گسترده در سراسر کشور اجرایی خواهد شد.

مدیرکل امور شاهد و ایثاگران

حرکت به‌سوی برنامه‌محوری در مدارس شاهد؛ نظارت هوشمند و ارتقاء کیفیت آموزشی و تربیتی

زهرا پناهی روا هم از تدوین و اجرای شاخص‌های دقیق برای ارزیابی عملکرد مدارس شاهد خبر داد. او گفت این شاخص‌ها در حوزه‌های آموزشی، پرورشی، اجرایی و ترویج فرهنگ ایثار تنظیم و به استان‌ها ابلاغ شده‌اند. پناهی روا با تاکید بر برنامه‌محور بودن فعالیت‌ها، اعلام کرد که در پایان هر فصل بازخورد دقیق به استان‌ها داده خواهد شد. همچنین هفت برنامه متمرکز آموزشی و پرورشی برای سال تحصیلی آینده در مدارس شاهد طراحی و اعتبار لازم برای آن‌ها اختصاص یافته است، با هدف ارتقای سطح علمی و تربیتی دانش‌آموزان از ابتدایی تا متوسطه.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات

تمرکز بر شفاف‌سازی، سلامت اداری و ارتقای کیفیت مدارس در پروژه مهر ۱۴۰۴/ «توسعه عدالت آموزشی، برای ایران، برای مدرسه» شعار امسال پروژه مهر

محمد سلیمی هم در این گردهمایی با تاکید بر اهمیت پروژه مهر در آغاز سال تحصیلی جدید، گفت: برای داشتن مدارسی با کیفیت و مهری بی‌دغدغه باید برنامه‌ریزی منسجم داشته باشیم. شعار امسال پروژه مهر «توسعه عدالت آموزشی، برای ایران، برای مدرسه» است و پیش‌نویس آن با توجه به آسیب‌شناسی‌های گذشته و نظرات استان‌ها بازنگری شده است. او اظهار داشت: فعالیت‌های پروژه مهر امسال در قالب ۶ کارگروه سامان‌دهی می‌شود که نسبت به ۹ کارگروه سال گذشته، تجمیع و ساده‌سازی شده است.

سلیمی به فعالیت مهم کمیته سلامت اداری اشاره کرد و افزود: مدیران کل استان‌ها موظف‌اند سه گلوگاه فسادخیز را شناسایی و برای تصویب نهایی به ستاد اعلام کنند تا برنامه‌های مقابله با فساد در سطح ملی پیاده‌سازی شود. وی با اشاره به نقش نظارتی بازرسان ماده ۹۱ و ۹۲ قانون مدیریت خدمات کشوری، توضیح داد: ماده ۹۱ به موضوع رشوه و ماده ۹۲ به سوءاستفاده از جایگاه می‌پردازد و هدف، واکنش سریع به تخلفات احتمالی است.

او همچنین در ارزیابی شاخص‌های عملکردی جشنواره شهید رجایی، اعلام کرد: استان‌های ایلام، خراسان جنوبی و مازندران بهترین عملکرد را در سال ۱۴۰۲ داشته‌اند و سمنان، خراسان رضوی و خراسان شمالی بیشترین رشد را تجربه کرده‌اند. سلیمی ضمن قدردانی از حمایت‌های وزیر آموزش و پرورش، ابراز امیدواری کرد که ارتقای کیفیت خدمات آموزشی با تداوم این برنامه‌ها محقق شود.

مدیرکل هیات مرکزی گزینش

گزینش، نه سهل‌گیر و نه سخت‌گیر؛ صیانت از نظام تعلیم و تربیت با رعایت دقیق قانون

رضا روستایی هم در گزارشی از عملکرد ۷ ماهه اخیر این نهاد، بر رعایت قانون و حفظ تعادل در فرایندهای گزینش تاکید کرد. او گفت که در سال ۱۴۰۳ بیش از ۲۴۷ هزار پرونده بررسی شده و تمام اعتراضات در مرحله تجدیدنظر دوم به دقت رسیدگی شده‌اند. روستایی ضمن رد برخی فضاسازی‌ها در رسانه‌ها، خاطرنشان کرد که هدف گزینش، جلوگیری از ورود افراد فاقد صلاحیت به نظام آموزشی است، نه سخت‌گیری بی‌دلیل. او با اشاره به مراحل چهارگانه گزینش، خواستار حمایت مدیران استانی از هسته‌های گزینش شد و بر اهمیت حفظ وجهه قانونی این فرآیند تاکید کرد. وی در پایان با اشاره به پرونده‌های اخیر و بحث آزمون‌های روان‌سنجی، تصریح کرد که قانون، بررسی «حال فعلی» داوطلب را ملاک گزینش می‌داند، نه گذشته یا پیش‌بینی آینده و برخورد با تخلفات پس از استخدام نیز طبق ضوابط انجام خواهد شد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور زنان

ضرورت ارتقای جایگاه زنان و دختران در آموزش و پرورش/ تدوین ۱۴ برنامه و ۵۰ فعالیت 

میترا تیموری هم با اشاره به حدیثی از پیامبر اسلام (ص) درباره تکریم مقام زن، بر ضرورت توجه به زنان، دختران و خانواده‌های فرهنگی در برنامه‌های آموزشی و پرورشی تاکید کرد. وی گفت: برای ارتقای وضعیت کاری زنان فرهنگی و وضعیت تحصیلی و تربیتی دانش‌آموزان دختر، باید محیط‌های کاری امن، سالم و تعامل‌گرایانه ایجاد شود. تیموری همچنین اشاره کرد که وزارت آموزش و پرورش ۱۴ برنامه و ۵۰ فعالیت را برای این اهداف در نظر گرفته و از مدیران کل خواست تا مسئولان امور زنان استان‌ها را در اجرای کامل این برنامه‌ها یاری دهند.

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان

تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره لباس فرم دانش آموزی تا ۵ اردیبهشت

عاطفه سادات مدبر‌نژاد هم در ادامه به تشریح آئین‌نامه حمل‌و‌نقل دانش‌آموزان مصوب هیأت وزیران در سال ۱۴۰۲ و وظایف وزارت کشور و شورای ترافیک استان‌ها پرداخت. وی همچنین به برگزاری جشنواره لباس فرم دانش‌آموزی براساس نقشه راه سند تحول بنیادین اشاره کرد و از استان‌های تهران و خراسان رضوی که بیشترین شرکت‌کنندگان را داشتند قدردانی کرد. این جشنواره تا ۵ اردیبهشت ماه تمدید خواهد شد. مدبرنژاد همچنین بر لزوم اطلاع‌رسانی مجدد به استان‌ها برای بهره‌برداری بهتر از این فضا تاکید کرد.

مشاور وزیر و دبیر کمیسیون آموزش عمومی قرآن

 

‌آموزش عمومی قرآن، نیازمند هم‌افزایی استانی و مدیریت راهبردی

محمدرضا مسیب‌زاده هم به نقش مهم کمیسیون آموزش عمومی قرآن اشاره کرد و گفت این کمیسیون با مسئولیت وزیر آموزش و پرورش، بر‌اساس منشور توسعه فرهنگ قرآنی، تمام فعالیت‌های قرآنی یک شهروند ایرانی را از ابتدا تا انتها پیگیری می‌کند. وی چهار کمیسیون فعال شامل آموزش عمومی، تبلیغی و ترویجی، پژوهش‌های قرآنی و حوزه بهداشت را معرفی کرد و از وجود ستادهای راهبری حفظ، تدبر و فعالیت‌های بین‌المللی در این حوزه خبر داد.

مسیب‌زاده مدیران کل استانی را به آشنایی با اسناد بالادستی فراخواند و بر ضرورت تشکیل کارگروه‌های متناظر در استان‌ها برای تحقق اهداف تاکید کرد. او همچنین به شش راهبرد سند توسعه آموزش عمومی قرآن اشاره کرد: مدیریت کلان، تربیت معلم، توسعه برنامه درس ملی، تامین منابع مالی، توسعه تجهیزات و فناوری، و ارتقای ارزشیابی‌ها. وی بر طراحی سازوکارهایی برای هماهنگی و هم‌افزایی میان دستگاه‌های مسئول فرهنگی و اجتماعی در استان‌ها تاکید کرد.

رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی

دانشگاه شهید‌رجایی در تربیت معلمان مهارتی و تجهیز هنرستان‌ها گام‌های موثری برداشته است

علی پورکمالی هم در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها، به تشریح ماموریت‌های دانشگاه شهید‌رجایی پرداخت. وی اظهار داشت که این دانشگاه به‌عنوان یک دانشگاه جامع و متمرکز در تهران، ماموریت اصلی خود را تامین نیروی انسانی متخصص برای هنرستان‌ها و رشته‌های فنی و حرفه‌ای می‌داند. وی همچنین اشاره کرد که این دانشگاه در حال حاضر پردیس استانی ندارد. پورکمالی با استناد به احکام برنامه هفتم توسعه کشور، بر لزوم افزایش سهم دانش‌آموزان در شاخه‌های فنی‌ و حرفه‌ای و کاردانش تاکید کرد و گفت که هدف این برنامه، رساندن این سهم به ۵۰ درصد است. برای تحقق این هدف، نیاز به حداقل سی‌هزار معلم مهارتی و بیش از هزار و دویست هنرستان است که دانشگاه شهید‌رجایی به تنهایی قادر به پاسخگویی به این نیازها نیست.

در سال جاری رشته‌های جدید مهارتی به ظرفیت دانشگاه افزوده خواهد شد

وی افزود که علیرغم تلاش‌های گسترده برای تربیت معلمان مهارتی از طریق دوره‌ها و آزمون‌های استخدامی، همچنان نیازهای موجود به‌طور کامل برآورده نمی‌شود. به همین منظور، دانشگاه در حال بازنگری سرفصل‌های درسی خود بر اساس سند تحول بنیادین و نیازهای بازار کار است. در سال گذشته، ۱۴ برنامه درسی بازنگری شده و در سال جاری رشته‌های جدید مهارتی به ظرفیت دانشگاه افزوده خواهد شد.

پورکمالی همچنین از حمایت‌های وزیر آموزش و پرورش در زمینه تجهیز هنرستان‌ها قدردانی‌ و تاکید کرد که تجهیز هنرستان‌ها یکی از اولویت‌های اصلی دانشگاه است. وی اشاره کرد که اقدامات گسترده‌ای در تامین تجهیزات کارگاهی انجام شده که با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر «تولید»، این اقدامات در راستای توسعه نیروی انسانی ماهر به منظور تحقق اهداف تولید و اشتغال صورت گرفته است. رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در پایان خاطرنشان کرد که این دانشگاه با بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های موجود و همراهی وزارت آموزش و پرورش، مأموریت خود را در تربیت نیروی انسانی توانمند برای هنرستان‌ها با جدیت دنبال خواهد کرد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

احیای طرح «کانون مدرسه»؛ پیوند عمیق‌تر میان آموزش رسمی و پرورش فرهنگی دانش‌آموزان

حامد علامتی نیز از اجرای گسترده و احیای طرح «کانون مدرسه» خبر داد؛ طرحی که با هدف ارائه خدمات فرهنگی و هنری به مدارس در بیش از هزار مرکز کانون در کشور فعال شده است. او با اشاره به نقش کانون به‌عنوان بازوی وزارت آموزش و پرورش در خارج از مدرسه، بر تقویت تعامل کانون با مدارس طبق تاکید وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد. علامتی همچنین خواستار میزبانی یکی از گردهمایی‌های آینده توسط کانون شد و به ظرفیت‌های متنوع آن در حوزه کتاب، فیلم، تئاتر، اسباب‌بازی و هنر اشاره کرد.

آغاز سومین رویداد «الف‌تا»؛ ثبت و ترویج تجربیات معلمان در مسیر تحول آموزش

در جریان گردهمایی مدیران کل آموزش و پرورش کشور، از پوستر سومین رویداد «الف‌تا» به‌عنوان بستری برای تجربه‌گردانی و معرفی تجربیات برتر معلمان، رونمایی شد. این رویداد در راستای اجرای سند تحول بنیادین برگزار می‌شود و همه معلمان، مدیران، هنرآموزان، انجمن‌های اولیاء و مربیان و کادر آموزشی و پرورشی دعوت شده‌اند در آن مشارکت فعال داشته باشند. مدیران کل استان‌ها نیز موظف شدند آغاز رسمی این رویداد را در سطح استان خود کلید بزنند. معلمان می‌توانند از اول اردیبهشت با مراجعه به وب‌سایت www.alefta.ir تجربیات خود را ثبت کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار