آشتی‌کنان از سنت‌های ماه رمضان در خشکبیجار است

خشکبیجار (پانا) - سنت مهم و شایسته‌ای که در ماه مبارک رمضان در خشکبیجار رواج داشت و امروز نیز رگه‌های ضعیفی از آن باقى مانده، مراسم آشتی‌کنان است.

کد مطلب: ۱۴۶۵۹۰۳
لینک کوتاه کپی شد
آشتی‌کنان از سنت‌های ماه رمضان در خشکبیجار است

ماه رمضان در خشکبیجار از گذشته تاکنون با آداب و رسوم خاصی همراه بوده و تا الان نیز ادامه دارد.

مردم خشکبیجار هر ساله در واپسین روز‌های ماه شعبان با تمیز کردن و غبارروبی مساجد، منازل و طهارت دل، خرید و تهیه مایحتاج روزه‌داری و روزه گرفتن، یک یا 2 روز آخر را به پیشواز ماه مبارک رمضان می‌روند که به این استقبال در گیلکی «پیشاشو» گفته می‌شود.

سنت مهم و شایسته‌ای که در خشکبیجار رواج داشت و امروز نیز رگه های ضعیفی از آن باقى مانده، مراسم آشتی‌کنان است. هر سال در آستانه ماه مبارک رمضان، بزرگان به سمت خانواده‌ها، زن و شوهرها و کسانی که باهم کدورتی داشتند، رفته و آن‌ها را به مناسبت ورود ماه مبارک رمضان، آشتی می‌دادند و اعتقاد داشتند کسانی که با داشتن کدورت از یکدیگر به ماه رمضان وارد شوند، طاعات مقبولی نخواهند داشت.

شیرینی و خوراکی مورد علاقه مردم خشکبیجار در ماه رمضان مانند دیگر نقاط استان گیلان، رشته خشکار (نوعی شیرینی کاملا سنتی) و زولبیا و بامیه است.

همچنین در ماه رمضان از غذاهایی مثل پنیر سیاه مِزگی، شامی رشتی، آش کشک، کِشتا، کولاس، گندمی، کُماج، نان روغنی، گل پالوده، فرنی، حلوای ترک، خاتون پنجره استفاده می‌کنند.

دانش‌آموز خبرنگار: حسنا شمسی‌ناز

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار