فرماندار ویژه شهرستان ری:

شوراهای اسلامی شهر و روستا بایستی از اختیارات قانونی خود به نفع مردم استفاده کنند

شهرری یک(پانا)- فرمانداری ویژه شهرستان ری، شوراهای اسلامی را در انجام اختیارت قانونی به نفع مردم موظف دانست.

کد مطلب: ۱۴۷۲۵۹۹
لینک کوتاه کپی شد
شوراهای اسلامی شهر و روستا بایستی از اختیارات قانونی خود به نفع مردم استفاده کنند

فرماندار ویژه شهرستان ری در مراسم گرامیداشت و تجلیل از شوراهای اسلامی شهر و روستاهای بخش خاوران که در فرهنگسرای مهر و ماه قیامدشت برگزار شد، با اشاره به مردم سالاری دینی در قانون اساسی ایران اظهار کرد: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حکمرانی و حکمروایی مطابق بر اصل مردم سالاری دینی بنا شده است؛ یعنی در همه حال اولویت با مردم و نظر اکثریت است؛ مردمی که زندگی خود را بر اساس آموزه‌های دینی تعریف کرده‌اند.

وی افزود: در ایران اسلامی حلقه واسط میان حاکمیت و مردم، نهاد شوراهای اسلامی است؛ در واقع عصاره مردم سالاری دینی در قامت شوراهای اسلامی متبلور شده است. اکنون حدود ۲۸ سال از تولد شوراهای اسلامی در کشور می‌گذرد؛ نهادی که با مشورت دادن و گرفتن، برنامه‌ریزی کردن و تصمیم درست گرفتن در تعیین سرنوشت کشور بسیار تأثیرگذار است.

باب‌الحوائجی در رابطه با پتانسیل شوراهای اسلامی اذعان کرد: شوراهای اسلامی ظرفیت و پتانسیل بسیار خوبی است که می‌تواند در استقلال، آزادی و کسب دستاوردهای سیاسی، اقتصادی و عمرانی مؤثر باشد. حال این سؤال مطرح است که آیا در طول این ۲۸ سال شوراهای اسلامی با ظرفیت ۱۰۰ درصد نقش‌آفرینی کرده‌اند و این فضا برای نقش آفرینی آنها فراهم شده است؟ 

این مقام مسئول در ادامه سخنرانی خود بیان کرد: اگر جواب این سوال مثبت باشد پس باید سوال کرد که چرا عقب‌ماندگی‌هایی به‌عنوان آسیب در موضوعات علمی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و توسعه پایدار در پهنه شهرها و روستاها مشاهده می‌شود؛ اگر جواب منفی باشد نیز باید پرسید که چرا این فضا برای شوراها فراهم نبوده است. یک عضو شورای اسلامی شهر و روستا برای اینکه بتواند در سیاست‌گذاری نقش آفرین و تأثیرگذار باشد نیاز به مجموعه ای از رفتارها و مهارت‌های فردی دارد.

معاون استاندار تهران اضافه کرد: یک عضو شورا در ابتدا می‌بایست بر اساس آموزه‌های قرآن کریم همیشه بر خداوند متعال توکل داشته‌باشد و در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی‌ها رضایت خداوند را در نظر داشته باشد و در مرحله بعدی توسل به اهل بیت علیهم‌السلام قرار دارد؛ سومین مرحله دارا بودن علم و تجربه و آموزش دیدن یک عضو شورا می‌باشد. آگاهی اعضای شورا از حدود اختیارات قانونی خود می‌بایست کاملا مطلع باشند که این امر نیازمند آموزش دیدن و مطالعه است.

وی افزود: شوراهای اسلامی شهر و روستا همواره باید از اختیارات قانونی خود به نفع مردم استفاده کنند. شوراها در برنامه‌های اجرایی دخالتی ندارند اما در نظارت بر این برنامه‌ها می‌بایست کاملا نظارت کنند. اعضای شوراهای اسلامی می‌بایست به اندازه بر قانون، اختیارات و وظایف خود مسلط باشند که بتوانند بر عملکرد دهیاران و شهرداران بویژه در حوزه اجرای پروژه‌های عمرانی به بهترین شکل ممکن نظارت کنند.

فرماندار ویژه شهرستان ری در پایان تصریح کرد: وظایف قانونی شوراهای اسلامی بسیار مهم و اختیارات نیز بسیار زیاد است که میتواند نقش مهمی در توسعه، عمران و پیشرفت شهرها و روستاها ایفا نماید. بنده در پایان از تمامی شما عزیزان و اعضای محترم شوراهای اسلامی شهر، روستا و بخش‌های تابعه شهرستان ری تقدیر و تشکر کرده و آرزو دارم بتوانید در کسب رضایت خداوند که کاملا وابسته به رضایت بندگان و مردم است.

خبرنگار : امیرمحمد افروغ

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار