رئیس مرکز سلامت روان معاونت بهداد فراجا:

دانش‌آموز خبرنگاران نباید در معرض اخباری که متناسب با سن آن‌ها نیست، قرار گیرند

اخبار جنایی نمونه‌ای از اخبار آسیب‌رسان به دانش‌آموزان است

تهران (پانا) - رئیس مرکز سلامت روان معاونت بهداد فراجا معتقد است دانش‌آموز خبرنگاران نباید در معرض اخباری که متناسب با سن آن‌ها نیست، قرار گیرند و باید اخبار به صورت بررسی شده و کارشناسی شده به آن‌ها منتقل شود تا دانش‌آموزان بتوانند امر مخابره را انجام دهند.

کد مطلب: ۱۴۷۰۷۴۰
لینک کوتاه کپی شد
دانش‌آموز خبرنگاران نباید در معرض اخباری که متناسب با سن آن‌ها نیست، قرار گیرند

خبر و رسانه در حال حاضر یکی از پرمخاطب‌ترین حوزه‌های اصلی در تمامی جوامع است و نمی‌توان در یک اجتماع زیست کرد و با اخبار بیگانه بود؛ در واقع می‌توان گفت افراد حتی بدون اینکه خود بخواهند نیز در زمره مخاطبان این حوزه قرار می‌گیرند، زیرا تولید اخبار متنوع در بخش‌های گوناگون، خواه یا ناخواه آنان را به سمت خود جذب می‌کند و در معرض پمپاژ اخبار قرار می‌گیرند.

خبر به عنوان بخش جدانشدنی از زندگی روزمره افراد و خبرنگاران به عنوان تولیدکنندگان اصلی محتوایی که به مخاطب ارائه می‌شود، نقش بی‌بدیلی در جهت‌گیری آن‌ها دارند، با نگاهی واقع‌بینانه می‌توان گفت در شرایط کنونی و در عصر ارتباطات، این خبر است که به افکار جهت می‌دهد.

با نگاهی کلی به مبحث خبر و انتقال اخبار، بسیاری از نهادها، ارگان‌ها و سازمان‌ها اقدام به تاسیس خبرگزاری، روزنامه و یا رسانه‌ای که محتوای مطلوب آن‌ها را تولید کند، کرده‌اند و با این هدف که می‌خواهند اخبار تخصصی خود را به دست مخاطبانشان برسانند، حتی اقدام به تربیت خبرنگار و یا به‌کار گیری خبرنگارانی نیز کرده‌اند. در این میان به‌کارگیری خبرنگاران حرفه‌ای امری مرسوم است و هر نهاد و یا سازمانی که می‌خواهد به بهترین نحو ممکن اخبار خود را در اختیار مخاطب قرار دهد، اقدام به استخدام خبرنگاران حرفه‌ای و خبره می‌کند، اما موضوعی که عجیب است، تربیت خبرنگار توسط ارگان‌هایی است که خط و مشی آن‌ها هرچیزی می‌تواند باشد به‌جز تربیت خبرنگار! 

دنیای خبر و رسانه‌ها علاقمندان بسیاری دارد و هستند جوانان و نوجوانانی که از همان سنین پایین در پی فراگیری علوم این حوزه هستند و به همین دلیل در همان سنین نوجوانی و دوره دانش‌آموزی جذب مراکزی می‌شوند که اقدام به تربیت خبرنگار می‌کند؛ حال اما اگر مرکزی غیرتخصصی در حوزه رسانه که صرفا می‌خواهد باشگاه خبرنگاران دانش‌آموزی داشته باشد، می‌تواند دانش‌آموز خبرنگار تربیت کند؟ آیااین نهادها با توجه به سن کم این نوجوانان، می‌تواند آن‌ها را در مقابل اخبار منفی که در رده سنی آن‌ها نیست، مصون بدارد؟ 

طی چند وقت اخیر نهادی انتظامی به حوزه فعالیت دانش‌آموز خبرنگاران ورود کرده است تا با به‌کارگیری دانش‌آموز خبرنگاران، اخبار خود را به دست مخاطبانش برساند، اما سوالاتی که در میان به وجود می‌آید این است که آیا این نهاد، می‌تواند در راستای تربیت تخصصی خبرنگار دانش‌آموزان گام بردارد؟ آیا این مرکز می‌تواند دانش‌آموز خبرنگاران همکار خود را در مقابل بسیاری از اخبار حوزه انتظامی و حوادث که مخاطب آن‌ها اصلا دانش‌آموزان و نوجوانان نیستتند، مصون بدارد؟ 

سید مهدی حسینی، روانپزشک و رییس مرکز سلامت روان معاونت بهداد فراجا در گفت‌وگو با پانا در این رابطه اظهار کرد: «اخباری که قرار است دانش‌آموزان در این مرکز روی آن کار کنند حتما نیاز به بررسی دارد، زیرا برخی از اخبار به صورت مستقیم می‌تواند روی روح و روان آن‌ها اثر منفی داشته باشد.»

وی افزود: «برای مثال اخبار جنایی نمونه‌ای از اخبار آسیب رسان است که حتی برای افراد بزرگسال نیز آسیب‌زا است و نمی‌توان منکر آن بود، در نتیجه گروه مخاطب آن نباید دانش‌آموزان نوجوان باشند.»

رئیس مرکز سلامت روان معاونت بهداد فراجا ادامه داد: «باید تمامی اخبار در این مرکز مورد بررسی قرار گیرد و به صورت کارشناسی شده در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد؛ در واقع باید بیشتر به این سمت رفت که اخبار مفید در اختیار آن‌ها برای مخابره قرار گیرد تا این دانش‌آموزان که در سنین پایین هستند دچار آسیب روحی و روانی نشوند.»

خبرنگار : امجد عبدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار