علی باقرزاده: مدرسه ، مربی و دانش‌آموز عناصر اصلی تحول هستند

تهران (پانا) - معاون توسعه و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تاکید کرد مدرسه ، مربی و دانش‌آموز عناصر اصلی تحول هستند و برنامه درسی باید فرصت‌ساز تحول باشد.

کد مطلب: ۹۴۲۸۶۰
لینک کوتاه کپی شد
علی باقرزاده:  مدرسه ، مربی و دانش‌آموز عناصر اصلی تحول هستند

علی باقرزاده در نشست تبیین سیاست‌ها و برنامه‌های سال ۹۸ وزارت آموزش و پرورش گفت: «اقدامات خوبی در سالیان گذشته درباره تحول صورت گرفته اما باید فاصله تا وضع مطلوب را کاهش داد.»

معاون توسعه و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: «زنجیره‌های اقدامات متصل بهم در برون و درون آموزش و پرورش باید هدفمند صورت گیرد تا تحول دیده شود.»

او ادامه داد: «کاری که باید در بیرون آموزش و پرورش انجام شود اگر این یک موضوع و سرمایه ملی است باید دغدغه ملی هم باشد و عزم ملی برای بهبود آن شکل گیرد.»

باقرزاده آموزش و پرورش را یک ساحت مهم از یک جامعه دانست و گفت: «آموزش و پرورش مستقل از ساحت‌های دیگر نیست لذا باید در مسیر پیشبرد آن کمک کنیم. آموزش مستقل از اقتصاد، سیاست، قانون، فرهنگ و فناوری نیست باید برای بهبود آن تلاش کنیم.»

او گفت: «برای تحول نظام آموزشی تمام عناصر درگیر هستند و باید آن را همراهی کنند وگرنه تحول به معنای واقعی اتفاق نمی‌افتد. باید در داخل آموزش و پرورش مرکز ثقل تمام ظرفیت‌ها را به مدرسه ببریم هر قرائت و برداشتی که از تحول داریم اگر جهت بردارهای آموزش و پرورش را به سمت تقویت جایگاه مدرسه ببریم می‌توانیم نقطه عزیمت خوبی داشته باشیم.»

معاون توسعه و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: «مدرسه جایی است که فرصت‌های فراگیر و باکیفیت یادگیری مبتنی‌بر سند را داراست معتقدم بحران اصلی برای هر نظام آموزشی بحران در یادگیری است. این بحران جدی است و می‌تواند تمام ظرفیت‌های ملی را از بین ببرد و برای جلوگیری از این خسران باید به درون مدرسه هجرت کنیم.»

او افزود: «باید باور کنیم مدرسه، مربی و دانش آموز از عوامل اصلی تحول هستند و برنامه درسی فرصت‌ساز اصلی این تحولات است. سازمان پژوهش درصدد تدارک این فرصت های یادگیری است تا دانش آموزان لذت یادگیری هدفمند را تجربه کنند.»

باقرزاده افزود: «برنامه درسی رکن و محور اصلی تحول و عامل شتاب‌دهنده به عوامل داخلی در اجرای برنامه‌هاست. وقتی می‌گوییم برنامه درسی منظورمان سازمان پژوهش نیست.»

معاون توسعه و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: «وظیفه اصلی ما که جز برنامه‌های ما نیز هست استقرار حوزه‌های تربیت یادگیری ۱۱ گانه است که چرخش‌های ناظر به برنامه درسی اتفاق بیافتد و از موضوع محوری به‌سمت تربیت تمام‌ساحتی و تمرکز بر مهارت تفکر و اندیشه‌ورزی برویم. تغییر از برنامه درسی متمرکز به مشارکت همه‌جانبه نیز برای ما مهم و جزو برنامه‌های ماست.»

او افزود: «باید تعهد و التزام بخش‌ها برای همسویی با برنامه درسی باشد. در حقیقت قاعده علمی نسبت زیرنظام‌ها این است. همچنین نگاه یکپارچه در عناصر اصلی تربیت و حوزه‌های یادگیری نیز لازم است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار