در گفت‌وگو با پانا

قرایی‌مقدم، جامعه‌شناس:‌ بی‌هویتی فرزندان اتباع، آتشی است که دودش به چشم خودمان می‌رود

تهران (پانا) - امان‌الله قرایی‌مقدم، جامعه‌شناس و آسیب‌شناس معتقد است نداشتن اوراق هویتی فرزندان حاصل از ازدواج‌های ناشی از فقر مادی و فرهنگی با اتباع کشورهای افغانستان، پاکستان و...می‌تواند به مشکلات بسیاری دامن بزند و مسئولان باید متوجه حواشی‌ای باشند که این معضل ممکن است در پی داشته باشد.

کد مطلب: ۸۳۰۶۸۶
لینک کوتاه کپی شد
قرایی‌مقدم، جامعه‌شناس:‌ بی‌هویتی فرزندان اتباع، آتشی است که دودش به چشم خودمان می‌رود

این کارشناس اجتماعی در گفت‌وگو با پانا گفت: در درجه اول باید توجه شود که چرا چنین ازدواج‌هایی انجام می‌شود؛ از سر جبر و ناچاری است یا واقعا انتخاب خود زنان ایرانی است که با اتباع کشورهای دیگر ازدواج کنند و تبعات آن از جمله داشتن فرزندانی بدون اوراق هویت و شناسنامه را بپذیرند. باید جلوی ازدواج‌های دختران کم‌سن و سال با مردان اتباع کشورهای دیگر در ازای دریافت پول گرفته شود، این نخستین مرحله‌ای است که باید به آن توجه کرد.

او ادامه داد: در مرحله بعد باید به فکر این بود که فرزندان حاصل این ازدواج‌ها، از اوراق هویتی برخوردار باشند. این که تصور کنیم با ندادن اوراق هویتی، نوعی تنبیه قانونی برای این نوع ازدواج‌ها صورت می‌گیرد اشتباه است. فردی که هویت نداشته باشد، به سادگی در معرض انجام انواع جرایم قرار می‌گیرد و آنقدر طردشدگی اجتماعی و قانونی را حس کرده که مترصد فرصتی می‌شود که از اجتماع پیرامونش انتقام بگیرد. بنابراین دود بی‌توجهی به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، به چشم خودمان خواهد رفت.

قرایی‌مقدم همچنین گفت: این افراد به دلیل نداشتن شناسنامه نمی‌توانند در مدارس عادی درس بخوانند،‌ نمی‌توانند از امکانات بهداشتی و درمانی بهره ببرند. این در حالی است که باید قوانین محکمی وجود داشته باشد. یا مرزهایمان را کاملا ببندیم و اجازه ورود این افراد به کشورمان را ندهیم، یا اگر به ایران وارد شده و کارت اقامت گرفتند، به عنوان یک شهروند اجازه دهیم از حقوق انسانی برخوردار شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار