وحید کاظم زاده قاضی جهانی*

مظلومیت چندگانه امیرکبیر در تبریز و کربلا

 از مدت ها قبل که هوای سفر کربلا داشتم می خواستم در حرم سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) پس از فراغت از زیارت آن امام و یاران باوفایش مزار امیرکبیر را یافته و ضمن عرض ادب و احترام به وی ، فاتحه ای بر قبرش بخوانم، امیری که خدمات و اقداماتش در ایران اسلامی فراموش شدنی نیست.

کد مطلب: ۸۱۰۵۱۶
لینک کوتاه کپی شد

از آیت الله العظمی اراکی نقل شده که فرمود: شبی خواب امیرکبیر را دیدم، جایگاهی متفاوت و رفیع داشت. پرسیدم چون شهیدی و مظلوم کشته شدی این مرتبت نصیبت گردید؟ با لبخند گفت:خیر ، سؤال کردم چون چندین فرقه ضاله را نابود کردی؟ گفت:نه با تعجب پرسیدم پس راز این مقام چیست؟

جواب داد:هدیه مولایم حسین است!

گفتم چطور؟

با اشک گفت: آنگاه که رگ دو دستم را در حمام فین کاشان زدند؛ چون خون از بدنم میرفت تشنگی بر من غلبه کرد سر چرخاندم تا بگویم قدری آبم دهید؛ ناگهان به خود گفتم میرزا تقی خان! ۲ تا رگ بریدند این همه تشنگی! پس چه کشید پسر فاطمه؟ او که از سر تا به پایش زخم شمشیر و نیزه و تیر بود! از عطش حسین حیا کردم ، لب به آب خواستن باز نکردم و اشک در دیدگانم جمع شد.

آن لحظه که صورتم بر خاک گذاشتند امام حسین آمد و گفت: به یاد تشنگی ما ادب کردی و اشک ریختی؛ آب ننوشیدی این هدیه ما در برزخ، باشد تا در قیامت جبران کنیم.

امروز پس از زیارت آن امام همام به جستجوی مزار امیرکبیر پرداختم و بعد از پرس و جو از خادمین بارگاه سیدالشهدا دریافتم که قبر شریفش وقتی از باب السلام (این درب در نیمه ضلع شمالی حرم واقع شده است و چون زائران از آن جا به امام حسین (ع) سلام می دادند به این نام معروف شده) و سپس باب الحجه حرم وارد می شوی در اتاق و حجره ای که درب آن به سوی صحن امام حسین باز می‌شود قرار گرفته که متاسفانه مردان به دلیل قرار گرفتن این قسمت دربخش زنانه موفق به زیارت آن مرحوم نشده و حسرت آن بر دل علاقمندان و ارادتمندان آن شهید راه عدالت ، مبارزه با تبعیض و جهل و بزرگ پرچمدار توسعه و سازندگی در ایران می ماند.

در حال حاضر پس از مرمت های جدید ، سنگ مزاری برای ایشان ، روی دیوار حجره نصب شده ، تا نشانی از آن بزرگ مرد باشد.

پس از گفتگو با خادمین حرم سیدالشهدا(ع) متوجه شدم که این عزیزان شناخت چندانی از آن مرحوم ندارند که امید می رود سفارت جمهوری اسلامی ایران در عراق و مسوولین حج و زیارت با رایزنی با مسوولین عراقی و همچنین تولیت آستان مقدس حسینی سنگ مزار مناسبی برای آن مرحوم تعبیه نموده و اطلاع رسانی شایسته و در خور شانی برای مزار امیرکبیر معمول شود.

درخاتمه باید عنوان کنم اگرچه مزار امیرکبیر در کربلا غریب مانده باید بگویم خانه امیرکبیر نیز که یکی از خانه های تاریخی شهر تبریز است و خاطرات دوران کودکی و وزیر نظامی امیرکبیر در آذربایجان در این خانه همراه بوده نیز در تبریز غریب است و متاسفانه بیشتر مردم از آن اطلاعی ندارند.

*

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار