ادعای روزنامه آمریکایی: اروپا با ظریف برای مذاکره درباره منطقه توافق کرده است

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی که امروز منتشر کرده مدعی شده است که دیپلمات‌های اروپایی در دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان کانالی برای مذاکره درباره موضوعات منطقه با ایران باز کرده‌اند که اولین دیدار در راستای این توافق، گفت‌و‌گوهای روز گذشته سید عباس عراقچی، معاون ظریف در مونیخ با همتایان اروپایی‌اش بوده است.

کد مطلب: ۸۰۰۲۶۵
لینک کوتاه کپی شد
ادعای روزنامه آمریکایی: اروپا با ظریف برای مذاکره درباره منطقه توافق کرده است

سمیرا امیرچخماقی _ بنا بر این گزارش، دیپلمات‌های اروپایی‌ روز شنبه در راستای تلاش محدود کردن فعالیت‌های ایران در منطقه با یک مقام ارشد ایرانی دیدار کرده‌اند.

به نوشته وال استریت ژورنال، فشار دیپلمات‌های اروپایی به ایران در راستای اقدامات ایران در سوریه و یمن و منطقه است و با هدف تأمین خواسته‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران انجام می‌شود تا آنها به آمریکا نشان دهند راه‌های دیگری نیز برای کنترل ایران وجود دارد.

این روزنامه مدعی شده است که دیدار روز شنبه (28 بهمن) در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ یک راه جدید برای مذاکره درباره فعالیت‌های ایران است.

این گزارش افزوده است که رئیس اتحادیه اروپا و دیپلمات‌های ایتالیا، آلمان و فرانسه روز شنبه با عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران دیدار کرده‌اند و موضوع مذاکرات نیز درباره یمن بوده است.

وال استریت ژورنال ادعا می‌کند در این دیدار گفت‌وگوهایی درباره آنچه که «دخالت ایران در یمن» خوانده شده، مطرح شده است. مقامات اروپایی ابراز امیدواری کردند بتوانند این گفت‌وگوها را به موضوع سوریه نیز بکشانند.

انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا از حدود یک ماه قبل کارگروه‌هایی را برای مذاکره درباره بررسی نگرانی‌های واشنگتن درباره توافق هسته‌ای ایران تشکیل داده‌اند که البته مقامات مطلع از این گفت‌و‌گوها می‌گویند این اقدامات هنوز در مراحل اولیه قرار دارند.

وال استریت ژورنال مدعی شده است که «همزمان اروپایی‌ها در دیداری با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران توافق کرده‌اند که کانالی برای مذاکره درباره مسائل منطقه‌ای ایجاد کنند. دیدار روز شنبه اولین نشست در این راستا بوده است.»

به گزارش پانا، وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز از دیدار سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه با همتایان اروپایی در حاشیه اجلاس امینی مونیخ خبر داده است.

وزارت امور خارجه اعلام کرد که در پی شدت گرفتن ابعاد فاجعه انسانی در یمن، در اثر حملات بی وقفه نیروهای رژیم سعودی و امارات، روز گذشته (29 بهمن ماه) معاونان وزرای امور خارجه ایران و تعدادی از کشورهای اروپایی در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در خصوص آخرین تحولات این بحران و راههای مقابله با محاصره بیرحمانه مردم یمن و ارسال کمک های انسانی به آن کشور دیدار و گفتوگو کردند.

معاونان وزرای امور خارجه ایتالیا، فرانسه، انگلیس و آلمان و معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار یک و نیم ساعته حضور داشتند.

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز مدعی شده است که قطعنامه‌ای را در شورای امنیت سازمان ملل متحد رویت کرده که بر اساس آن بریتانیا، آمریکا و فرانسه از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته‌اند که ایران را به دلیل متوقف نکردن ارسال موشک‌های بالستیک برای گروه حوثی‌های (یمن) محکوم کند و متعهد شوند که نسبت به نقض این تحریم‌ها اقداماتی انجام دهند.

بر اساس این گزارش، این قطعنامه ضمن تمدید تحریمهای شورای امنیت در مورد یمن برای یک سال دیگر به 15 عضو شورای امنیت امکان اعمال تحریمهای هدفمند برای «هر اقدام مرتبط با استفاده از موشکهای بالستیک در یمن» را میدهد.

دیپلماتها گفتهاند که بریتانیا پیش از آنکه این قطعنامه را روز جمعه به همه اعضای شورای امنیت واگذار کند با مشورت آمریکا و فرانسه آن را طراحی کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار