استودیوی پانا سیستان و بلوچستان

معاون آموزش ابتدایی سیستان و بلوچستان: جذب پیش دبستانی از 8 درصد به 80 درصد رسیده است

زاهدان (پانا) – معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش‌وپرورش استان سیستان و بلوچستان مهم‌ترین چالش در این حوزه را کمبود نیروی انسانی می‌داند و امیدوار است مرتفع شود.

کد مطلب: ۷۰۲۵۸۸
لینک کوتاه کپی شد

معاونت آموزش ابتدایی از حوزه های مربوط به آموزش به نوآموزان است که از پیش دبستانی تا پایان پایه ششم مربوط به آن حوزه است، زهرا برهان زهی، معاون آموزش ابتدایی و پیش دبستانی اداره کل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان این هفته مهمان استودیوی خبرگزاری پانا بود و به سوالات خبرنگار ما پاسخ داد، در زیر مشروح این مصاحبه را می خوانید:

باتوجه به این که شما خانم هستید و معمولا در سمت‌های اداری بیشتر آقایان مشغول به کار هستند، کار کردن در این سمت برای خانم ها راحت است؟ آیا در این زمینه با چالشی مواجه می شوید؟

نگاه به فعالیت در آموزش‌وپرورش بر اساس شایسته سالاری، تخصص و توانمندیست و نگاه جنسیتی به آن نداریم از این رو شاهد حضور بانوان فعال، فهیم و فرهیخته در این حوزه به تناسب آماری به صورت 50-50 نیروی زن و مرد در آموزش ابتدایی هستیم.

مهم ترین موفقیت ها و دستاوردهای حوزه کاری خود را بیان کنید؟

موفقیت های ما در این حوزه بسیار زیاد است، اما مهمترین آن رتبه های برتر کشوریست در شاخص پیش دبستانی و در جذب بازماندگان از تحصیل و همچنین تولید محتوا که رتبه برتر کشوری را در آموزش و پرورش، استان سیستان و بلوچستان به خودش اختصاص داده است.

باگذشت چندین سال از فعالیت آموزش‌وپرورش در استان پوشش پیش‌دبستانی حدود 80 در صد است این امر چگونه محقق شد؟

آموزش و پرورش در هر مقطع زمانی و مکانی رو به رشد حرکت می‌کند و فلسفه اصلی روند حرکت آموزش و پرورش آن است که سیر صعودی را در کلیه شاخص ها طی کند و با پشت سر گذاشتن موانع و مشکلات به پیشرفت برسد.

در پوشش پیش دبستانی که دوره‌ای غیراجباری است از سال 92 تا سال 96 از 8 درصد به جذب 80 درصدی رسیده‌ایم.

خوشبختانه با توجه به حمایت های دولت، برنامه‌های وزارت آموزش‌وپرورش، رشد فرهنگی مردم و و به همت همکاران در شهرستان و مناطق توانسته‌‌ایم به نتایج مطلوبی دست پیداکنیم و در بحث پوشش پیش‌دبستانی خود را به 80 در صد برسانیم اما انتظار داریم به پوشش 100 درصدی با حمایت دولت و مشارکت مردم دست پیدا کنیم.

برای تدوین کتاب‌های «در مسیر یادگیری» چه فرآیندی طی شده است و این کتاب ها توسط چه کسانی نوشته می‌شود؟

تولید محتوا در استان در کمیته‌ای با حضور استادان دانشگاه، معلمان مجرب و باصلاحیت، سرگروه ها و مشارکت معلمان منتخب سایر شهرستان‌ انجام می‌شود، تا آنچه را مورد نیاز بچه های استان ماست ، با عنوان محتوای مکمل فعالیت‌های یادگیری و به نوعی تکرار و تمرین برای کودکان با فلسفه‌ای علمی و بیانی قابل فهم تهیه شود .

کدام اقدام بوده که بایستی انجام می دادید و امکان انجام آن برایتان فراهم نشد؟

کاش می توانستیم تامین نیروی انسانی حوزه ابتدایی به حد مورد انتظار و مطلوب برسانیم. انتظار داریم با حمایت‌های وزارت آموزش و پرورش به نتیجه مطلوبی در زمینه تکمیل نیروی انسانی دست پیدا کنیم.

وضعیت کودکان بازمانده از تحصیل در سال‌های اخیر را چگونه ارزیابی می کنید و به نظر شما مهم ترین عوامل موثر در این موضوع کدام است؟

کودکان بازمانده از تحصیل در سیستان و بلوچستان یکی از مقولات اصلی و مهم و اساسی است.

امیدواریم استان سیستان و بلوچستان با جذب بالاترین آمار کودکان بازمانده از تحصیل به همت و مشارکت علما، معتمدان و متنفذان و سایر نهادها بویژه مسئولان آموزش و پرورش به نتیجه مطلوبی در این زمینه دست پیدا کند.

وی افزود:کمبود منابع متاسفانه یکی از بزرگترین چالش های استان در حوزه بازماندگان از تحصیل است که در صدد آن هستیم که با تنویر افکار عمومی بر این معضل فائق آئیم . ان‌شاءالله با همت وزارت و همه مسئولین و مردم این آمار به حداقل کاهش و به صفر برسد.

برای ایجاد محیطی با نشاط افزایش خلاقیت و نیل به سمت برگزاری کلاس های با طراوت چه اقداماتی انجام داده‌اید و یا در دستور کار قرار دارید؟

یکی از عوامل ارتقای کیفیت آموزشی فضای مفرح، شاداب و جذاب است که یادگیری کودکان و دانش آموزان ما در آن عمیق و ماندگار خواهد بود.

در استان برنامه های مختلفی که به صورت نیمه متمرکز و با خلاقیت و ایجاد کارگاه هایی که در این خصوص بوده تشکیل شده است.

طرح «با من بخوان« که در آن کودکان با خواندن جذاب،با کیفیت و مفرح آشنا می شوند که دانش آموزان بتوانند با خواندن با کیفیت باعث تعمیق و ماندگاری آموخته های خود شوند .

شیرین ترین و تلخ ترین خاطره شما در مدت تصدی معاونت چه بوده است؟

کسی که مسولیتی را می پذیرد هر موفقیتی برای او شیرین و بیادماندنی است، شیرین ترین خاطره‌‌ام اخذ رتبه های برتر کشوری و رشدی که در استان وجود دارد است به ویژه در جذب پیش دبستانی ها که عامل اصلی تمام موفقیت های کمی و کیفی آموزش ما است.

و با کمال تاسف از دست دادن تعدادی از همکاران و دانش آموزان ما به عناوین مختلف در سطح استان تلخ‌ترین خاطره محسوب می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار