عرضه اکوسیستم کسب وکار هدف اصلی نخستین نمایشگاه کسب وکار است

تهران (پانا) - عضو شورای سیاستگذاری نمایشگاه توسعه کسب و کار می‌گوید کسب‌و کارهای نو پا به مشاوره های مالی، مدیریتی ، حسابرسی، خدمات تامین مالی، خدمات ثبتی شامل ثبت مالی و ثبت ایده نیاز دارند و در مجموع به اکوسیستمی نیازمند هستند که آن اکوسیستم مورد نیاز آنها اکوسیستم کسب و کار است و نمایشگاه توسعه کسب و کار نیز به دنبال آن است تا اکوسیستم کسب وکار را در یک محل عرضه کند.

کد مطلب: ۷۰۱۷۷۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش روابط عمومی نمایشگاه کسب‌وکار، شهریارآل شیخ با بیان اینکه در شرایط کنونی کشور که بحران اشتغال و ایجاد ارزش در کسب‌وکارها وجود دارد کسب وکارهای نوین سرفصل جدیدی ایجاد کرده اند که هم ایجاد ارزش و هم توسعه اقتصادی را به دنبال خواهدداشت ، اظهار کرد:‌ نمونه‌های بسیار موفقی از کسب‌وکارهای نوین وجود دارند که توانسته اند ارزش آفرینی را در بخش خدمات و تولید به همراه داشته باشند.

وی افزود: کسب و کارهای نوین دانش محور هستند و در مجموعه های کاری جوانتر عرضه می شوند و نیاز به بسترهایی برای رشد و توسعه دارند که این بسترها باید خدمات مدیریتی و تجاری وابسته به خود را پیدا کنند.

عضو شورای سیاستگذاری نمایشگاه توسعه کسب و کار خاطرنشان کرد: مجموعه‌های دارای فن آوری‌های نو و ایده‌های جدید می‌توانند از طریق بهره‌گیری از این اکوسیستم رشد و نمو داشته باشند و به کسب و کارهای موفق و پویا بدل شوند.

آل شیخ تصریح کرد: این حوزه نمایشگاهی تاکنون در کشور وجود نداشته و مجموعه‌های مخاطب آن نیز تا کنون نتوانسته‌اند عرضه نمایشگاهی داشته باشند به این معنا که بسیاری از ارایه‌دهندگان خدمات مدیریتی،حقوقی و مالی تا به حال در هیچ نمایشگاهی شرکت نکرده‌اند و با ابزار نمایشگاه چندان که باید آشنا نیستند.

وی اضافه کرد: این مجموعه‌ها تاکنون از این روش بازاریابی برای کار خود استفاده نکرده‌اند و برای ِآنها حضور در این نمایشگاه شناخته شده نبوده و منتظر هستند تا پس از نتایج دوره اول در دوره‌های بعدی نمایشگاه حضور داشته باشند.

عضو شورای سیاستگذاری نمایشگاه توسعه کسب و کار بیان کرد: یکی از دیگر مشکلات این است که بسیاری از کسب‌و کارهای نوپا، امکان شرکت در نمایشگاه را ندارند و بسیاری ازآنها مخاطبان بازدید از نمایشگاه هستند اما نوع فرخوان و اطلاع رسانی برای این نمایشگاه با کمک حامیان معنوی آن شامل وزارت علوم و وزارت کاربه گونه‌ای صورت گرفته که امکان اینکه پیام حضور در نمایشگاه به مخاطبانش برسد، بسیار زیاد است.

استارت‌آپ ها پس از رسیدن به سود به حمایت‌های عمومی دیگر نیاز دارند

آل شیخ خاطرنشان کرد: در موضوع استارت آپ‌ها شتابدهنده ها جزئی از اکوسیستم کسب‌و کار محسوب می شوند و غالب کسب‌و کارهای نوین با شتابدهنده ها در تعامل قرار می‌گیرند و بخش زیادی از کارهای آنها را شتابدهنده‌ها انجام می دهند اما پس از رسیدن به سوددهی این استارت اپ‌ها نیازمند آن هستند که در مباحث حقوقی،مارکتینگ و سایر موضوعات فضای کسب‌وکار،مورد حمایت واقع شوند اما شتاب دهنده ها در مراحل بعدی کار نمی توانند کمک زیادی به استارت‌اپ‌ها داشته باشند.

وی تصریح کرد: البته درسال‌های اخیر شتابدهنده‌های تخصصی نیز پا به عرصه گذاشته‌اند و به طور مثال درحوزه فین تک ها فعالیت می کنند اما قادر به ارایه خدمات عمومی نیستند و یکی از بخش‌هایی که انتظار ان وجود دارد که در نمایشگاه حضور پر رنگی وجود داشته باشد، شتاب دهنده‌ها هستند.

عضو شورای سیاستگذاری نمایشگاه توسعه کسب و کار خاطرنشان کرد: سازمان نظام صنفی رایانه ای، از آن جهت که بسیاری از کسب‌و کارهای نوین مبتنی بر فناوری هستند می تواند کمک موثری به این کسب‌و کارها داشته باشد اما عموما فعالیت نظام‌های صنفی در حوزه‌های عمومی است و در حوزه خاص استارت آپ‌ها مجموعه نظام صنفی رایانه ای چندان موثر عمل نمی‌کند.

آل شیخ بیان کرد: نظام صنفی رایانه ای تنها می تواند در سطح حمایت عمومی عمل کند و قادر نیست به عنوان یک حمایت کننده رشد دهنده و توسعه دهنده عمل کند.

وی با اشاره به هدفگذاری ارتقای دانش مدیریتی در نمایشگاه توسعه کسب و کار عنوان کرد: اگر چه نمی‌توان فرمول قطعی مدیریتی برای همه بنگاههای اقتصادی و وجوه انسانی مدیران ارایه داد، اما ایجاد کلاس‌های مدیریتی در نمایشگاه کسب و کار سرفصل‌هایی را برای صاحبان ایده و کسب‌و کار باز می کند تا ارتباط میان مدیران و صاحبان ایده‌های مدیریتی برقرار شود و باید گفت نمایشگاهها محمل تصادم و تصادف عرضه و تقاضا هستند و مدیرانی که به دنبال یافتن نواقص مدیریتی خود باشند می‌توانند پاسخ خود را در راهکارهایی که ارایه دهندگان راهکارهای مدیریتی عرضه می‌کنند، پیدا کنند.

عضو شورای سیاستگذاری نمایشگاه توسعه کسب و کار بیان کرد: همچنین برای ان دسته از مدیرانی که چالش عمده مدیریتی در محیط کسب و کار خود ندارند نیز این امکان وجود دارد که به صورت عمومی با مباحث مدیریتی نوین آشنا شوند، هر چند اکنون نمی توان اظهار نظر کرد که این مباحث برای آنها مفید خواهد بود یا خیر.

حمایت از مجموعه‌های دارای تولید مبتنی بر اقتصاد درون زا گامی در جهت اقتصاد مقاومتی

آل شیخ با اشاره به مباحث مطرح درباره اقتصاد مقاومتی، خاطرنشان کرد: کارآفرینان نوپا غالبا مجموعه‌هایی درون زا هستند و اقتصاد مقاومتی نیز عمدتا مبتنی بر شکوفایی درون زاست و هر نوع حمایتی از مجموعه‌هایی که خلق ارزش کرده یا تولید مبتنی بر اقتصاد درون زا دارند ما را به مفاهیم اقتصاد مقاومتی رهنمون می‌شوند.

وی با بیان اینکه یکی ازبخش های مهم نمایشگاه فرانچایز است، تصریح کرد: فرانچایز موجب می شود تا مجموعه های اقتصادی که خدماتی را ارایه می دهند با مدلینگ توسعه کسب وکار درقالب فرانچایز آشنا شوند و چه در قالب ارایه دهنده خدمات فرانچایز یا فرانچایزی مجموعه هایی که توان توسعه خود را دارند می توانند با استاندارد سازی خدمات خود با مدل فرانچایزی رشد یابند.

فرانچایز راهی موثر برای ایجاد کارآفرینی

عضو شورای سیاستگذاری نمایشگاه توسعه کسب و کار تصریح کرد: آشنایی با تکنیک‌های فرانچایزی راهی موثر برای ایجاد کارآفرینی است و افراد و صاحبان ایده‌ای که تمایل دارند کسب‌و کار خود را گسترش دهند، می توانند از ظرفیت فرانچایز استفاده کرده و کسب وکار دیگری را تحت فرانچایز آغاز کنند.

آل شیخ خاطرنشان کرد: مجموعه‌هایی که کار فرانچایز را انجام می‌دهند یا به توسعه خدمات رسیده اند یا کسب وکار موفقی دارند که افراد دیگر می‌توانند با اتصال به آن کسب وکار نمایندگی دیگری را در جغرافیای دیگری شکل دهند.

وی تصریح کرد: فرانجایز دربرخی موارد تنها فروش برند و تابلو فروشی بوده و در بسیاری از موارد بدین گونه نیست و زمانی که مصرف کننده با نمایندگی محصولی مواجه می شود باید با تلورانس اندک آن خدمات را دریافت کند.

آل شیخ بیان کرد:‌ استانداردسازی خدمات مجموعه ها به این نقطه رسیده است که به طور مثال منوی یکسان با قیمت یکسان وجود داشته باشد اما استاندارد فضا و محصول در برخی موارد ممکن است متغیر باشدو استاندارد دقیق و تعریف شده ای وجود نداشته باشد.

هدفگذاری آشنایی با روش‌های استانداردسازی فرانچایز در نمایشگاه توسعه کسب وکار

عضو شورای سیاستگذاری نمایشگاه توسعه کسب و کارخاطرنشان کرد: یکی از اهداف این نمایشگاه این است که روش های فرانچایز سازی به وجود آید و مجموعه های ارایه دهنده خدمات مشاوره ای فرانچایزی وجود دارند که کمک می کنند تا استاندارد سازی خدمات شکل گیرد و کما اینکه در برندهای مطرح در هر جای دنیا با تفاوت بسیار اندکی خدمات یکسانی در فرانچایز وجود دارد.

آل شیخ تصریح کرد: بسیاری از محصولات ایرانی در گستره ملی و پس از آن در گستره جهانی امکان عرضه را دارند به شرط آنکه بتوانند کار سخت استاندارد‌سازی محصول و خدمات را انجام دهند که البته نیاز به دانش این کار دارد تا بتوانند با دانش سازمانی و منسجمی که امکان آموزش و ارزیابی برای آن وجود دارد، بتوانند یک فرانچایز را به موفقیت برسانند.

وی با اشاره به مصائب برندها در مسیر توسعه ، خاطرنشان کرد: در برندینگ چندین مشکل وجود دارد یکی از مشکلات این است که زیرساخت های قانونی برای صنعت برندسازی و رشد آن وجود ندارد به طور مثال وقتی یک واحد تولیدی یا خدماتی در قالب صنفی فعالیت می کند از مالیات بر ارزش افزوده معاف است اما اگر در قالب شرکت فعالیت کند مالیات های متعددی از او اخذ می شود و علاوه براینکه مالیات بر ارزش افزوده از او می خواهند دفاتر خود را ارایه دهند.

آل شیخ افزود: در تهران تابلوی شرکت‌ها به نوعی تعرفه دارند اما اگر تابلوی نمایندگی داشته باشد نرخ عوارض شهرداری برای آنها از قیمت تابلویشان بیشتر خواهد بود.

عضو شورای سیاستگذاری نمایشگاه توسعه کسب و کارخاطرنشان کرد: یکی از آسیب‌های جدی به فرانچایزها که به لحاظ حقوقی به کسب‌و کارها زیان جدی وارد می کند، این است که زمانی که یکی از شعب تخلفی را مرتکب می شود با کل مجموعه برخورد می شود.

آل شیخ عنوان کرد: برخوردها و آسیب هایی از این دست موجب شده تا مانع خلق برند و ایجاد هویت برای واحدهای خدماتی شود اما به هر حال ظرفیت‌های بسیار زیادی در این بخش وجود دارد و به طور مثال در برخی کشورها مهدکودهایی هستند که 800 شعبه دارند و خدمات استاندارد معینی ارایه می‌دهند و در گرفتن مشاوران مزیت های ویژه ای خلق کرده‌اند.

وی بیان کرد: تا زمانی که خدمات و استاندارد‌سازی ارایه آن تحت پوشش یک شبکه قرار نگیرد برند سازی و فرانچایز امکان پذیر نخواهد بود، بنابراین در خدماتی مانند باشگاههای ورزشی فرانچایز شکل گرفته و باشگاههایی وجود دارند که 4 هزار شعبه داشته و در محلات ،هتل ها و مجموعه های مختلف خدمات ارایه می دهند.

فرانچایز خرید هویتی متصل به کالاست

ال شیخ گفت : فرانچایزهای موفق در جهان توانسته‌اند با ارایه استانداردهای معین ،استفاده از تحقیقات دانشگاهی ارایه خدمات بهتر به مردم را امکان پذیر کنند وخرید یک برند الزاما خرید یک مارک نیست بلکه خرید هویتی است که متصل به آن کالاست و با توسعه برند و فروش صرفه‌ای ایجاد می‌شود که می تواند بر روی قیمت و افزایش کیفیت آن محصول موثر باشد.

وی با اشاره به دوره های آموزشی که در نمایشگاه توسعه کسب و کار ارایه می شود ، عنوان کرد: این آموزش ها عمدتا در سرفصل های مدیریتی است و سرفصل های جذاب و خلاقانه مدیریتی هستندکه در مجموعه‌هایی عرضه میشود که نوآوری‌های را در این زمینه داشته اند.

امیدواری به اتصال مخاطبان خاص در حوزه کسب‌وکارهای نوین

عضو شورای سیاستگذاری نمایشگاه توسعه کسب و کارعنوان کرد: این نمایشگاه با توجه به اینکه برای نخستین بار در کشور برگزار می شود و برای بسیاری موضوعات اینچنینی بسیار نو است دارای هویت و مخاطبین خاص است که به طور قطع از نمایشگاههای کالایی متمایز است و ارزش بعضی از مجموعه‌ها مانند سیلیکون ولی نیز اتصال نخبگان با یکدیگر است واین امیدواری وجود دارد که این نمایشگاه بتواند مخاطبان خاص را در حوزه کسب و کارهای نوین به هم متصل کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار