تشریح برنامه های راهبردی کیفیت بخشی مدارس شبانه روزی کلات

جلسه هم اندیشی سرپرستان مدارس شبانه روزی با حضور پایسته، مدیر آموزش و پرورش کلات، معاونین آموزشی، پرورشی و پشتیبانی و همچنین کارشناسان حراست و آموزش و جمعی از سرپرستان مدارس در سالن کنفرانس اداره برگزار شد.

کد مطلب: ۶۹۸۹۳۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا ازخراسان رضوی مدیر آموزش و پرورش کلات در این هم اندیشی گفت: ما باید در نظام آموزشی مدارس شبانه روزی، با شناخت وضع موجود، راهکار و راهبرد تعریف نموده و بر اساس انتظاراتی که اسناد بالادستی ارایه داده است، استانداردها ، اعتبارات و نیازمندی ها را تأمین و تحقق بخشیم.

ایشان در خصوص تقویت و غنی کردن برنامه‌های مدارس شبانه روزی عنوان کرد : ما باید با تأمین ، تقویت و غنی کردن برنامه های مدارس ، اعتقادات و اخلاقیات را در دانش‌آموزان نهادینه کنیم و موجب تقویت بن‌ مایه‌های تربیتی آنان شویم.

پایسته در ادامه سخنان خود به مسئولیت بزرگ سرپرستان در مدارس اشاره نموده و تصریح کرد : حمایت عاطفی دانش‌آموزان یکی از مسئولیت های بزرگ در مدارس است. در بُعد عاطفی و روانی دو معضل مهم عدم کنترل خشم و عدم اعتماد به نفس بالاترین رتبه را در بین دانش آموزان شهرستان کسب نموده اند. از این حیث بایستی خود شکوفایی دانش آموزان را افزایش دهیم. برای کنترل خشم وافزایش اعتماد به نفس در بین دانش آموزان، برنامه های عملیاتی ارایه نماییم. در این راستا سرپرستان مدارس شبانه روزی با مشاهده و بررسی در بین دانش آموزان و همراهی آنان، مسئله را بیابند و در صورت لزوم ارجاع دهند. لازم به ذکر است همه بسترهای لازم برای مداخله مؤثر فراهم است.

جلسه هم اندیشی سرپرستان مدارس شبانه روزی صبح امروز و با حضور دکتر پایسته، مدیر آموزش و پرورش کلات، معاونین آموزشی، پرورشی و پشتیبانی و همچنین کارشناسان حراست و آموزش و جمعی از سرپرستان مدارس در سالن کنفرانس اداره برگزار شد.

مدیر آموزش و پرورش کلات تأکید کرد: برای اولیاء نیز برنامه تعریف کنید و ارتباط مؤثر با اولیاء داشته باشید. بر اساس مشاهدات خود پرونده های رفتاری دانش آموزان راتهیه و تکمیل کنید و آنان را رصد دقیق نمایید. دانش آموز محصول آموزش و پرورش است و سرپرستان به عنوان ولی دوم آنان هستند که می کوشند دانش آموزان را از یک محیط کهتر به یک محیط بهتر وارد کنند.

او با اشاره به ابعاد تربیتی دستگاه تعلیم و تربیت گفت : بایستی برای تقویت و رشد بُعد اخلاق و دین دانش آموزان، با توجه به تفاوت های فردی آنان برنامه منسجم و مؤثر ارایه نمایید. آموزش، آگاهی بخشی و عمل گرایی در بُعد دین را درکنار هم داشته باشید و با عمل کردن خودتان و دانش آموزان، برنامه ها را رصد نمایید.

مدیر آموزش و پرورش کلات عنوان کرد: بیش از نیمی از هفته را دانش آموزان در شبانه روزی می گذرانند و سرپرست شبانه روزی ولی دوم آنان محسوب می شود و می طلبد شناخت کافی را نسبت به خانواده، محل زندگی و... دانش آموزان داشته باشید. شخصیت دانش آموزان به دست توانای سرپرستان شبانه روزی شکل می گیرد. از این حیث لازم است برای اجتماعی تربیت کردن آنان بر اساس تفاوت های فردی کارویژه و برنامه های عملیاتی تعریف کنید.

پایسته در ادامه افزود: به مدرسه باید به عنوان یک جامعه و کشور کوچک بنگریم. بسیاری از آسیب ها و معضلات اجتماعی که گریبان­گیر جامعه ما شده است ریشه در رکن مهم مدرسه یعنی دانش آموز دارد. نظم، یک فعل ساختاری است که می بایست در ذهن دانش آموز شکل بگیرد و با ترغیب و مشروعیت آغاز می شود. از این حیث دانش آموز باید با قوانین خوابگاه، آموزشگاه، محل خواب و... آشنا باشد و بایستی این قوانین در معرض دید وی نصب شود تا قوانین را رؤیت کرده و آن را رعایت نماید. دانش آموز باید احساس مسئولیت نماید و با تمرین و تکرار این حس را درونی سازی کند و خود را نسبت به اطرافیان و محیط پیرامونی اش مسئول بداند. با احساس مالکیت در خوابگاه، احساس مسئولیت می کند.

مدیر آموزش و پرورش کلات خاطر نشان کرد: با برگزاری جلسات پرسش و پاسخ، دعوت از اندیشمندان و... ساختار های سیاسی نظام را به دانش آموزان بشناسانیم. یکی از مؤلفه ها برای تبیین اثرگزاری مفید دانش آموز به عنوان شهروند مطلوب در اجتماع این است که هویت ملی را بشناسد و با آن احساس هویت نماید. از این حیث می توان دانش آموز را نسبت به جامعه «فعال» تربیت نماییم تا احساس نقش کند.

پایسته در بخش پایانی سخنان خود به نگاه حاکمیت نسبت به آموزش و پرورش اشاره کرد و تصریح کرد : بخشی از مسائل در جهت کیفیت بخشی، در دست حاکمیت است که می‌بایست نگاه به آموزش و پرورش، یک نگاه ویژه باشد تا بتوان به نحوی شایسته تر به دانش آموزان ارائه خدمت نمود؛ چرا که دانش‌اموزان در بُعد تربیتی و آموزشی نسبت به ما طلبکار هستند و ما بدهکار آنان، پس باید در جهت ارائه خدمات آموزشی با کیفیت و جذب هر چه بیشتر آنان تلاش کنیم.

معاونت آموزشی نیز در این جلسه ضمن ابراز خرسندی از حضور سرپرستان مدارس شبانه روزی شهرستان کلات در جلسه هم اندیشی گفت : حضور همه شما سرپرستان بزرگوار مدارس شبانه روزی شهرستان را مغتنم شمرده و امیدوارم که بتوانیم با استفاده از تجارب ، دانش‌ عزیزان حاضر در جلسه و تبادل تجربیات ، به بهترین نحو ممکن در راستای اهداف عالی آموزش و پرورش گام برداریم.

در پایان به تشريح برنامه هاي راهبردي كيفيت بخشي مدارس شبانه روزي و راهكارهاي دستيابي به آن پرداختند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار