مدیرکل آموزش و پرورش استان لرستان :

برنامه های سوادآموزی می‌تواند کیفیت زندگی افراد را بالا ببرد

خرم آباد (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش استان لرستان در همایش بزرگداشت هفته سوادآموزی با گرامیداشت 7 دی سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی به فرمان بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) گفت : با برنامه های سوادآموزی می توان کیفیت زندگی افراد را ارتقاء داد.

کد مطلب: ۶۹۷۸۳۴
لینک کوتاه کپی شد

خدانظر دریکوند در این همایش گفت: تلاش می‌کنیم تا بتوانیم نگاه جدیدی را به جامعه القاء کنیم .

وی سواد خواندن و نوشتن را پایه ای برای یادگیری سایر مهارت های زندگی عنوان کرد و افزود : اگر فرد سواد خواندن و نوشتن را بیاموزد ؛می تواند سایر آگاهی ها را هم کسب کند.

دریکوند ادامه داد : منظور از سواد تنها سواد خواندن و نوشتن نیست بلکه این سواد پایه ای برای یادگیری سواد رسانه‌ای ، سواد فرهنگی، سواد اجتماعی ، سواد اقتصادی وسواد هنری است.

وی در ادامه به اقسام زبان اشاره کرد و گفت : دو قسمت از زبان مربوط به درون داد و دو قسمت دیگر آن مربوط به برون داد است .

وی در تشریح این چهار قسم زبان افزود : افراد یا مهارت شنیدن و سخن گفتن و یا مهارت نوشتن و خواندن را دارند .

وی تاکید کرد: آنهایی که سواد خواندن و نوشتن ندارند فقط می توانند بشنوند و بگویند و از نعمت 2مهارت دیگر یعنی نوشتن و خواندن محروم هستند .

دریکوند در ادامه بر نقش سواد در ارتقای کیفیت زندگی افراد اشاره کرد و گفت : سواد می تواند سبک های فرزندپروری را در والدین تقویت کند و به آنها کمک کند تا بتوانند فرزندان خود را به بهترین صورت تربیت کنند.

وی بر این نکته تاکید کرد که تلاش آموزش و پرورش این است که نگاه افراد محروم از نعمت سواد را تغییر دهد و این نگرش را در آنها به وجود بیاورد تا بتوانند عملکرد و رفتار بهتری در زندگی داشته باشند و تاکید کرد : معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش توانسته است که حجم ابلاغی سوادآموزی را به طور صد در صد محقق کند و به دنبال این هستیم تا در یک بازه زمانی پنج ساله بتوانیم بی سوادی را در استان ریشه کن کنیم .

دریکوند تعیین تکلیف آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی را منوط به تصویب قانون توسط مجلس و ابلاغ آن توسط دولت دانست و ادامه داد: آموزش و پرورش تابع قوانین حرکت خواهد کرد و در این مورد هم از قوانین ابلاغی تمکین خواهد کرد .

وی همچنین به انعقاد تفاهم نامه های همکاری با سایر دستگاههای اجرایی اشاره کرد و ادامه داد : تجربه ثابت کرده است که سواد می تواند بر کیفیت کار کشاورزان و دامداران هم تاثیر بگذارد و آنها را در بازده بهتر کار یاری رساند .

در ادامه این همایش از سوادآموزان موفق ، آموزش دهندگان فعال سوادآموزی ، مناطق و شهرستان های برتر در حوزه سوادآموزی، دستگاههای برتر در ترویج فعالیت های سوادآموزی و فعالین حوزه سوادآموزی با اهدای لوح تقدیر و هدایایی تجلیل شد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار