گزارش پانا از دلایل عدم ورود بانکهای خارجی به کشور :

زیرساخت های لازم برای ایجاد بانکهای خارجی درکشور فراهم نیست

با وجود پیش بینی قانونی برای حضور بانکهای خارجی سرمایه گذاران بانکی خارجی تمایلی برای حضور در ایران نداشته اند و انگونه که پژوهشگر و کارشناس مسائل اقتصادی می گوید تکنولوژی که درسیستم بانکی ما وجود دارد سالها پیش در بانکهای خارجی کنار گذاشته شده است و بانکهای داخلی نیز مایل به حضور آنها نیستند .

کد مطلب: ۶۸۰۹۱۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا ، صنعت بانکداری کشور نیازمند ارتباطات مستمر با بانک‌های خارجی است؛ چه به لحاظ فضای مجازی، چه از لحاظ شیوه بانکداری و پیشرفت‌هایی که کشور‌های دیگر در این زمینه داشته‌اند. تحریم‌ها و قطع رابطه باعث شده بانکها به ویژه از نظر انتقال تکنولوژی پیشرفت های لازم را نداشته باشند .

درحالی که کارشناسان معتقدند پس از ورود بانک های خارجی به ایران شرایط رقابتی لازم به وجود آمده و،مشکلات بانک‌های ما بهبود پیدا می‌کند اما این موضوع اجرایی نشده و با وجود پیش بینی های قانون برای حضور بانکهای خارجی هیچ بانک خارجی در ایران شعبه احداث نکرده است .

کارشناسان این بخش می گویند از جمله اتفاقاتی که می‌توان پس از ورود بانک های خارجی به کشور پیش بینی کرد کاهش نرخ بهره بانکی به خصوص سودی است که به تسهیلات داده می‌شود چراکه در کشور‌های دیگر با ریسک‌های مختلف نرخ بهره بیش از شش تا هفت درصد نمی‌شود اما نرخ سود تسهیلات در ایران تا 20 درصد است .

امیرحسین شریعتی پژوهشگر و کارشناس مسائل اقتصادی در گفت وگو با خبرنگار پانا در خصوص دلایل عدم حضور بانک های خارجی در کشور با وجود قانون ایجاد بانک های خارجی ، عنوان کرد: در کشور قوانین اجرا نشده بسیاری وجود دارند به طور مثال اگر تولیدکننده داخلی نمی تواند با تولید کننده خارجی رقابت کند باید از یک زمانی به بعد حمایت از آن صنعت برداشته باشد و اگر این قانون اجرا می شد پس از طی چند سال باید حمایت ها از صنعت خودروی کشور برداشته می شد اما صنعت خودرو پدر پولداری دارد که دائم دستش در جیب پدر است .

وی افزود:صنعت خودروی کشور با شرایطی که طی کرده است باید سالها پیش ورشکسته و از رده خارج می شد و همان تجربه ای که استرالیا ، ترکیه و اسپانیا در صنعت خودرو طی کردند را تجربه می کرد اما صنعت خودرو در کشور با دلایل و ادله ای حمایت می شود برخی از این دلایل پذیرفته شده است به طور مثال گفته می شود که صنعت خودروی کشور به طور مستقیم و غیر مستقیم اشتغال بیش از 2 میلیون نفر را برعهده دارد که دربعد خانوار ارتزاق 8 میلیون نفر از این صنعت را به دنبال دارد .

وی افزود: این شرایط ظرف داغ است ظرف داغی که به دست هر کسی داده شود آن را از دست خود پرت می کند و هیچ کس زیر بار مسئولیت آن نمی رود .

زیرساخت های بانکی کشور از دنیا عقب مانده است

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد : پس از انقلاب هیچ گاه به بانکهای دنیا متصل نبوده ایم و درحال حاضر نیز از نظر زیرساخت ها و کدینگ بانکی در جهان بسیار عقب مانده هستیم به طور مثال اگر ما هنوز از سیستم سوئیفت استفاده می کنیم بانکهای جهانی ده تکنولوژی و شیوه جدید جلوتر از سوئیفت را اجرا می کنند .

کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: تکنولوژی که درسیستم بانکی ما وجود دارد سالها پیش در بانکهای خارجی کنار گذاشته شده است و حالا اگربانکهای خارجی وارد کشور شوند به لحاظ تکنولوژی و شرایط رقابتی مشکلات بسیاری وجود دارد .

وی تصریح کرد: از نظر اقتصادی بانکهای کشور بسیار ضربه پذیر هستند، ضمن آنکه در شرایط اقتصادی کنونی زیرساخت های لازم برای جذب سرمایه گذاری خارجی بانکی وجود ندارد و البته تحریم ها نیز ادامه دارد .

شریعتی ادامه داد: تحریم ها تا آنجا گسترده است که حتی کشوری مانند چین مراودات بانکی با ما ندارد و بنرهایی در بانکهای چین نصب است که خدمات به حزب الله لبنان ،کره شمالی و ایران را محدوده شده می داند و وزارت امور خارجه ایران نیز به دانشجویان ایرانی در چین اعلام کرده است که پول خود را از بانکهاخارج کنید چون این بانکها دیگر به شما خدمات ارایه نمی دهند این انتظار وجود ندارد که بانکهای خارجی در ایران شعبه ایجاد کنند.

بانکهای خارجی ترغیب نمی شوند که درایران سرمایه گذاری کنند

وی اظهار کرد: کشور در شرایط پسابرجام است و آمریکایی هر بار لگدی به برجام می زنند تا آن را وارونه کنند و در این شرایط باید گفت که بانکهای خارجی ترغیب نمی شوند که درایران سرمایه گذاری کنند سرمایه گذار باید ضریب ریسک حضور خود را اندک ببیند

این کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: سرمایه گذار خارجی باید اطمینان داشته باشد تا بازگشت سرمایه دارد ،البته دوره بازگشت سرمایه ممکن است زمان بر باشد که بحث جداگانه ای دارد اما سرمایه گذار باید ضریب ریسک حضور خود را اندک ببیند و این درحالی است که سرمایه گذار خارجی برای ورود به کشور با مشکلات متعددی مواجه است .

وی با تاکید براینکه بانک های داخلی در شرایط انحصار هستند و به هیچ عنوان شرایط رقابت با بانکهای خارجی را ندارند، افزود: بانکها بنگاهی متمایز از سایر بنگاههای اقتصادی هستند و در عمل بانکهای خارجی این ریسک را نمی پذیرند و هم از نظر فنی ،هم از نظر سیاسی و رقابتی بانکهای کشور قابلیت رقابت ندارد و شبکه بانکی کشور با ورود آنها به طور کامل از بین می روند .

کارشناسان می گویند فعالیت بانک‌های خارجی در ایران از فشار انباشت شده بر دوش بانک‌های داخلی کم می‌کند و نفس این اقدام برای تحرک هر چه بیشتر بانک‌های ایرانی مطلوب اثر خواهد بود رویدادی که با شرایط کنونی اقتصاد ایران معین نیست چه زمانی محقق می شود .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار