مشاور وزیر بهداشت اعلام کرد؛

شیوع بالای اختلالات روانی در افراد کم سواد

مشاور وزیر بهداشت در حوزه سلامت روان با بیان اینکه زنان بیشتر از مردان دچار اضطراب هستند، گفت: حدود ۱۰/۲۹ درصد افراد در کشور علائم افسردگی را به صورت بارز دارند.

کد مطلب: ۶۷۴۳۷۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا، احمد علی نوربالا در سی و چهارمین کنگره سالانه انجمن علمی روانپزشکان ایران با بیان اینکه تحقیقاتی در بین ۳۶هزار نفر از افراد بالای ۱۵سال در ۳هزار خوشه ۱۲ نفری انجام شده است، گفت: در این تحقیقات سلامت روان افراد جامعه را مورد بررسی قرار دادیم. این آمار در طول یک ماه انجام شد و سعی کرده‌ایم در آن بازه زمانی وضعیت جامعه پر تلاطم نباشد تا نتیجه تحقیقات دقیق‌تر باشد.

نوربالا با بیان اینکه ۲۳/۴ درصد افراد در تحقیقات ما به اختلال روانی دچار هستند، خاطرنشان کرد: این اختلالات روانی در میان افرادی که سواد کمتری دارند، شیوع بالاتری دارد. در واقع سلامت روان با میزان سواد افراد ارتباط مستقیم دارد. بیشترین شیوع اختلالات روانی در افراد بیکار با درصد ۲۸/۲۱ است و افراد خانه دار نیز در رتبه دوم قرار دارند.

22 درصد افراد متأهل دچار اختلال روان هستند

مشاور وزیر بهداشت همچنین درباره اختلال روانی بر حسب وضعیت تاهل در کشور، افزود: ۲۲/۲۷ درصد افراد دارای همسر دچار علائم اختلال روانی هستند. بهترین وضعیت سلامت روانی را بر همین اساس، افراد مجرد جامعه دارند که با یافته های دیگر کشورهای دنیا تقارن دارد.

زنان بیش از مردان اضطراب دارند

نوربالا گفت: زنان بیشتر از مردان دچار اضطراب هستند و حدود ۱۰/۲۹ درصد افراد در کشور علائم افسردگی را به صورت بارز دارند. هر چه سن بالاتر می‌رود ، افراد اضطراب بیشتری را تجربه می‌کنند. فسردگی فرایند متفاوتی دارد که از سن ۶۰سال به بالا سیر صعودی قابل توجهی دارد.

وی تصریح کرد: در پانزده سال اخیر شیوع اضطراب در میان افراد جامعه افزایش داشته است. اما علائم افسردگی بر خلاف تصور مردم در پانزده سال گذشته کم شده است. نسبت به ۱۵سال گذشته سلامت روان پایتخت نشینان از میانگین کشوری خارج و به مرز بدترین رسیده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار