راهپیمایی اربعین باید به صورت مردمی اداره شود

مسجدی سفیر ایران در عراق گفت: راهپیمایی اربعین باید به صورت مردمی اداره شود زیرا این موضوع در دیدگاه مقام معظم رهبری وجود دارد و دولت فقط باید زیرساخت ها را فراهم کند.

کد مطلب: ۶۷۴۱۶۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا؛ ایرج مسجدی در همایش راهپیمایی اربعین حسینی که امروز در ساختمان وزارت کشور برگزار شد اظهار کرد: زائران عراقی خود خودرا مدیریت می کنند و هیچ ستاد و ارگانی مسئولیت اربعین را در عراق ندارد و زمانی که اربعین تمام می شود هیچ خبری نیست و موکبها در حال جمع آوری وسایل خود هستند. و این موضع نزد عراقیان تمم می شود و تنها کاری که دولت عراق برای امنیت انجام می دهد ایجاد امنیت و انتظامات است زیرا این کار دیگر دست مردم نیست و دست دولت است .

وی افزود:اما ما باید برای زائران خود برنامه ریزی داشته باشیم زیرا زائران ما از یک کشور وارد کشور دیگر می شوند که با فرهنگ ، زبان و اربعین از نگاه عراقی ها اشنایی ندارند اما به دلیل اینکه مردم ایران مردمی فهیم هستند به مرور زمان این موضوع را فهم میکنند.

سفیر ایران در عراق ادامه داد: زائر ایرانی وقتی از مرز عبور می کند نگاه می کند تا ماشین ها را برای حرکت به سمت نجف پیدا کند و این انتظار او از ستاد است که باید فکر نقل و انتقال آن باشد و علاوه بر این موضوع تغذیه ، بهداشت ، درمان و دارو را مورد توجه قرار می دهد اما در نزد عراقی ها همه این امور نزد خود آنها انجام می شود و با وفور نعمتی که برای سیدالشهدا ع است همه این موضوعات تامین می شود .

وی افزود: در فرهنگ عراقی ها مهمان نوازی جایگاه ویژه ای دارد و این مختص ایام اربعین نیست هر زمانی که شما به یک عشیره عراقی مراجعه کنید از شما از بهترین وجه پذیرایی می کنند .

مسجدی گفت: مسئولان عراقی از اینکه این همه جلسه برای زائران اربعین برگزار می کنیم تعجب می کنند و ما به آنها می گوییم به دلیل این است که زائران ما فرهنگ اینجا را نمی شناسند و باید این کار مدیریت و برنامه ریزی شود. که خوشبختانه با عنایت خود سیدالشهدا اربعین هر سال به خوبی برگزار می شود و به همین منظور کار اربعین را در عراق آغاز کردیم و اقدامات لازم صورت گرفته است البته باید ما برای سال آینده پس از اربعین امسال برنامه ریزی کنیم .

وی خاطرنشان کرد: اربعین باید مردمی باشد و این تدبیر و تصمیمی است که در دیدگاه مقام معظم رهبری هم وجود دارد و راهبردی است که باید پیگیری شود. البته برخی از موضوعات مانند گرفتن ویزا ، عبور از مرز ، تغذیه به عهده حکومت است اما سایرخدمات باید از طریق بودجه مردمی تامین شود که می توان این بودجه را به صورت داوطلبانه دریافت و یا اگر مقداری از آن تامین نشد از خود زائر آن را تامین کنند.

سفیر ایران در عراق ادامه داد: ما باید در ستاد اربعین دیدگاه های مقام معظم رهبری و مراجع عظمای تقلید را تببین کنیم .

وی افزود: زائر ایرانی یک زائر حرفه ای است و فرصت را غنیمت می شمرد و دوست دارد به زیارت امام الکاظمین و سامرا مشرف شود که همانطور که می دانید امکاناتی در راه کربلا به کاظمین و سامرا وجود ندارد باید این موضوع نیز برنامه ریزی و مدیریت شود و سعی کنیم موکب هایی را در راه کاظمین و سامرا فراهم کنیم که این موضوع نیز می تواند مردمی باشد تا زائران ما دچار سردرگمی نشوند والا دچار بحران خواهند شد.

سفیر ایران در عراق ادامه داد: برخی از اقوام ساکن در سامرا به ما مراجعه می کنند که چرا برخی ها نمی آیند در سامرا هتل و رستوران بسازند شاید عده ای داعشی و تروریست خیانت ها و جرمی مرتکب شده باشند اما ما همه عاشق اهل بیت هستیم و بنابراین باید افرادی پیدا شوند که در این راه نیز فعالیت کنند علاوه بر این حاکمیت نیز می تواند با سرمایه گذاران صحبت کند تا یک اتوبان خوب از مهران تا اماکن زیارتی کشیده شود و بیش از 100 موکب با امکانات مناسب ساخته شود که با تعاملاتی که با دولت عراق می توانیم داشته باشیم سرمایه گذار می تواند بازگشت سرمایه خود را تضمین کند.

وی افزود:مسئولان باید با شرکت های عراقی در ابتدا قرارداد ببندند و اگر نشد از شرکت های ایرانی استفاده کنند زیرا همین موضوع باعث وحدت بین ایران و عراق می شود شاید برخی از مسئولان اربعین سنی باشند اما در زمان اربعین همه قلبها برای حسین(ع) می تپد و همه کارها به صورت دلی و بدون هیچ ابلاغی صورت می گیرد. اگر ما بتوانیم بازار عراق را برای خرید زائران فراهم کنیم این باعث می شود که به کار آنها رونق داده شود و عشق بیشتری به زائران داشته باشند زیرا حضور زائران باعث تجارت و سودآوری می شود و علاوه بر این سعی می کنند خدمات بهتر به زائران ارائه دهند

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار