یک جامعه شناس در گفتگو با پانا مطرح کرد؛

هشدار درباره پیامدهای روحی و جسمی "ازدواج کودکان"

یک جامعه شناس درخصوص ازدواج کودکان در سنین پایین ابراز نگرانی کرد و گفت: ازدواج کودکان در سنین پایین پیامدهای روحی و جسمی جبران ناپذیری به دنبال دارد و بحران طلاق را در خانواده ها افزایش می دهد .

کد مطلب: ۶۷۳۸۹۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی پانا، آمارها نشان می دهد، 5 درصد از ازدواج ها در سنین کمتر از 15 سال روی می دهد .طبق گفته کارشناسان ازدواج در سنین پایین برای دختران عوارض جبران ناپذیری خواهد داشت.ازدواج در سن پایین چالشی است که به تازگی برای رفع آن فراکسیون زنان مجلس نیز طرحی را با عنوان "ممنوعیت ازدواج دختران زیر13 سال" پیشنهاد داده است.

لیلا ارشد با اشاره به با ازدواج کودکان در سنین پایین به پانا گفت گفت : ازدواج کودکان به دلیل اینکه هنوز کودک از لحاظ فکری وفیزیکی به تکامل نرسیده است، کودک آزاری محسوب می شود. کودکی که درک کافی از زندگی متاهلی ندارد و هنوز در رویاهای خود سیر می کند چگونه می تواند والد خوبی باشد؟ اجبار به ازدواج کودکان جز آسیب روحی و روانی چیز دیگری برای کودک نخواهد داشت .

به گفته این جامعه شناس ازدواج کودکان نوعی کودک آزاری محسوب می شود وآموزش و فرهنگسازی نقش محوری در بهبود این وضعیت دارد . فرهنگسازی و آموزش به والدین و کودکان می تواند سبب کاهش آمار خشونت هایی از این دست شود.

تاثیر آموزش به والدین در کاهش خشونت علیه کودکان

وی درباره تاثیر آموزش به والدین در کاهش خشونت علیه کودکان گفت: آموزش قطعا می تواند در پیشگیری از افزایش خشونت ها موثر باشد. شرایط فعلی که ما در آن قرار داریم، برای انجام هر کاری به آموزش نیاز است، در حالی که برای همسرداری و فرزندداری هیچگونه آموزشی در نظر گرفته نشده است. ما نیازمند آموزش های آشنایی با شیوه های والدی هستیم. در بسیاری از موارد، شاهد خانواده هایی هستیم که نمی دانند باید چگونه با کودک خود برخورد کنند. والدین فکر می کنند با تنبیه کردن کودک، می توانند فرزندشان را تربیت کنند.

قانون مدونی برای مجازات والدین کودک آزار نداریم

وی افزود: پدران و مادران نمی دانند چطور باید به خواسته ها و نیازهای کودک خود رسیدگی کنند. در حال حاضر ما قانون درست و محکمی هم نداریم، که در مواجه با برخوردهای نادرست والدین با فرزندشان بتوانیم جریمه ای برای آنها داشته باشیم.

حدو مرز تنبیه کودکان مشخص نیست

ارشد در رابطه با نقص های موجود در قوانین ادامه داد: در قوانین ما آمده است، پدر برای تربیت کودک خود می تواند او را تنبه کند. اما حد و مرز مشخصی برای تنبیه کودک توسط پدر در نظر گرفته نشده است.

این جامعه شناس درباره نحوه اینگونه آموزش ها به والدین و کودکان افزود: اول والدین باید آموزش ببینند و به کودکی که والد آینده است منتقل کنند، تا کودک بداند روابط خود را چگونه شکل دهد و چگونه خشونت خود را کنترل کند. این آموزش ها ابزاری هستند، که باید به کودک داده شود تا بداند در آینده چگونه رفتار کند.

وی در ادامه با تاکید نقش مدارس در آموزش های اولیه زندگی به کودکان گفت: کودک ما در دوران مدرسه یاد نگرفته است، که درزندگی متاهلی باید چگونه والد و همسری باشد. اینگونه نواقص در آموزش باعث می شود نسل آینده هم ندانسته وارد زندگی متاهلی شوند، آموزش قرار نیست به طور کامل توسط مادر و پدر به کودک داده شود.آموزش باید از سنین خردسالی آغاز شود. در هر بازه سنی مهدهای کودک، دبستان و دبیرستان ها، همه مسوول آموزش صحیح به کودکان هستند. آموزش به کودکان باید آنقدر مفید و جذاب باشد، که کودک در زندگی آینده اش از آن به راحتی استفاده کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار