در گفت‌وگو با پانا عنوان شد؛

خروج از بحران کودک آزاری با تصویب لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان

یک وکیل دادگستری تأثیر تصویب لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در آینده قضائی کشور را تشریح کرد .

کد مطلب: ۶۷۱۹۰۷
لینک کوتاه کپی شد

منصور مظفری در گفت و گو با خبرنگار پانا، با بیان اینکه وجود قانون حمایت از کودکان و نوجوانان باعث کاهش جرایم ارتکابی علیه کودکان و نوجوانان می شود، اظهارداشت: علاوه بر اینکه تصویب این قانون باعث کاهش جرایم علیه کودکان می شود و وجود آن باعث محدود شدن بزهکاری کودکان نیز می شود.

این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد: درحال حاضر قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مشتمل بر ۹ ماده را در اختیار داریم اما مفاهیم مبهمی در این قانون است به طوری که مجازات هایی که برای مرتکبان جنایت علیه کودکان و نوجوانان پیش بینی شده به خوبی دیده نشده و مشکلاتی دارد.

وی با اشاره به لایحه یک فوریتی حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان مشتمل بر ۴۹ ماده توضیح داد: در این لایحه ای که از سوی قوه قضائیه تهیه شده و هم اکنون در اختیار کمیسیون قضائی مجلس قرار دارد، دارای نوآوری ‌های بسیاری است و احکام آن تمام افراد زیر ۱۸سال را در بر می‌ گیرد.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه در حال حاضر کودکان و نوجوانان فقط وقتی مورد حمایت قرار می ‌گیرند که مورد ارتکاب جرم قرار گرفته باشند، گفت: در این قانون علاوه بر تعریف خطر شدید و قریب الوقوع، وضعیت مخاطره‌ آمیز نیز تعریف شده است که در صورت تحقق آن ها مطالعه فوری و چاره جویی برای جلوگیری از ورود آسیب به کودک ونوجوان پیش بینی شده است.

وی افزود: برای اجرای قانون برای سازمان بهزیستی، نیروی انتظامی، سازمان زندان ‌ها و اقدامات تأمینی تربیتی و وزارت آموزش پرورش نیز وظایفی پیش بینی شده و مجازات‌ های تعیینی برای متخلفان نیز شدید‌تر است که می توان به تأثیرگذاری آن امیدوار بود.

به گفته وی، این لایحه به کودک ‌آزاری نگاه عام ‌تری دارد و بیشتر از آنکه بخواهد به مجازات‌ ها بپردازد به پیشگیری پرداخته و تعاریف دیگری را به قانون افزوده و مراجع و تشکیلاتی را برای کودک آزاری قائل شده و نقش سازمان های مردم نهاد را در این کودک ‌آزاری پر رنگ کرده است که این مساله برای ورود" ان جی اوها "برای کمک به کودکان آسیب دیده اثربخش خواهد بود.

مظفری درباره نواقص این لایحه نیز گفت: این لایحه دارای نواقصی است و نمی‌ توان گفت که یک لایحه کامل است، اما امیدواریم لایحه در کمیسیون حقوقی و قضایی به طور جدی بحث و بررسی شود چرا که اگر ۴ سال دیگر در این مجلس بماند و تصویب نشود در مجلس یازدهم نیز این لایحه بلاتکلیف خواهد ماند.

مظفری درباره تأثیر لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در آینده قضائی کشور نیز گفت: در حال حاضر در مورد تأثیر این لایحه در وضعیت کیفری، نمی‌ توان اظهار نظر دقیقی کرد و باید صبر کرد تا لایحه نهایی و تصویب شود و بعد از نهایی شدن مراحل تصویب ببینیم چه حجمی از جرم‌ انگاری‌ صورت گرفته است تا بعد از آن بتوانیم ارزیابی‌ دقیقی داشته باشیم اما در مجموع قطعا این لایحه می تواند در آینده قضائی کشور نقش مهمی ایفا کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار