رییس انجمن مددکاران ایران در گفتگو با پانا :

آموزش ،مهمترین گام در کاهش کودک آزاری است

رئیس انجمن مددکاران ایران گفت: آموزش به کودکان و والدین مهمترین گام در کاهش کودک آزری در ایران است .

کد مطلب: ۶۶۹۱۴۷
لینک کوتاه کپی شد

سید حسن موسوی چلک در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، درباره تاثیر آموزش بر کاهش روند کودک آزاری گفت: بدون شک یکی از برنامه ها برای جلوگیری از آسیب های اجتماعی به ویژه کودک آزاری، آموزش است. در آموزش با سه گروه سر و کار داریم؛ اولیاء مدرسه، اولیاء دانش آموز و همکلاسی های دانش آموز .

موسوی چلک درباره ویژگی هایی که آموزش به کودکان باید داشته باشد ،افزود:آموزش باید متناسب با نیاز دانش آموز باشد، دوم دارای روش های جالب و جذاب باشد، سوم اینکه آموزشها باید بیشتر از اندوخته های دانش آموز باشد تا برایش جذابیت ایجاد کند. درآخر باید بدانیم که در آموزش دادن باید شرایط فرهنگی مردم را نیز در نظر بگیریم.

موسوی چلک درباره نحوه اینگونه آموزش ها به خانواده افزود: انجمع اولیاء و مربیان و تشکل های مختلف، همه باید کمک کنند تا بتوانیم آموزش های لازم را به خانواده ها بدهیم.

این مددکار اجتماعی در پاسخ به این سوال که، کودکان بعد از کودک آزاری هم نیاز به آموزش دارند، گفت: بعد از کودک آزاری نیز کودک نیاز به آموزش دارد، بگوییم چگونه باید با این وضیعیت کنار بیاید. آموزش ها شامل دو بخش می شود؛ پیشگیری و مداخله، که هم برای کودکان و هم برای خانواده کودکان انجام می شود.

وی ادامه داد: کودکان تمام اطلاعاتشان را از مدرسه دریافت نمی کنند. شبکه های اجتماعی، کتاب ها و فضاهایی که کودک و نوجوان در آن قرار دارند را باید در نظر بگیریم و از آنها برای آموزش دادن به دانش آموزان استفاده کنیم. راه دیگر شناسایی، پیشگیری، درمان و ارائه خدمات به موقع است .

رئیس انجمن مددکاران ایران به طرح "نماد" اشاره کرد و گفت: طرح "نماد" که به همین منظور ایجاد و راه اندازی شده ،بسیار موثر است. وزیر آموزش و پرورش باید یکی از معیار های ارزیابی معاونین خود را توانایی در اجرای طرح "نماد" بگذارد. اگر وزیر آموزش و پرورش نسبت به اجرای این طرح حساسیت نشان دهد، کارکنان نیز حساسیت بیشتری نشان خواهند داد . معلم حداقل 30 سال واولیاء 12 سال می توانند در آموزش کودک موثر باشند. ما باید دنبال چیزی باشیم که ادامه داشته باشد و اجرای طرح نماد می تواند کمک بسیاری در جلوگیری از این پدیده داشته باشد.

هشدار نسبت به پیامدهای ازدواج کودکان

وی در ادامه درباره طرح ممنوعیت ازدواج دختران زیر 13 سال گفت: در قانون ما آمده است که ازدواج زیر 13 سال برای دختران و زیر 15 سال برای پسران ممنوع و غیر قانونی است. البته در همین قوانین آمده است که اگر مصلحت باشد، زیر 13 سال نیز می توانند با اجازه پدر ازدواج کنند. اما یک کودک چطور می تواند مادر، پدر و حتی همسر خوبی باشد؟ یکی از شرایط ازدواج بلوغ روانی است فقط رسیدن به بلوغ جسمی کافی نیست. کودک نباید به تربیت کودکی دیگر بپردازد و زندگی متاهلی را تجربه کند.

موسوی چلک درباره نبود این طرح در لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان ادامه داد: ما یک تعریف شرعی داریم و یک تعریف قانونی، در قوانین جهانی فرد تا 18 سالگی کودک محسوب می شود، ولی در شرع ما خیر. برای اینکه بتوانیم در این لایحه تمامی ابعاد را در نظر بگیریم کلمه نوجوان را نیز به این لایحه اضافه کردیم تا بتوانیم بعد شرعی را نیز حفظ کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار