معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها مطرح کرد:

اجرای سالانه سه میلیون هکتار آبخیزداری در کشور

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، گفت: منابع زیستی ایران سالانه افزون بر 476 هزار میلیارد ریال خسارت می بیند و رویکرد ما برای مقابله با این موضوع در چارچوب اقتصاد مقاومتی، اجرای سالانه سه میلیون هکتار آبخیزداری در کشور است.

کد مطلب: ۶۷۲۵۴۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا ،پرویز گرشاسبی در دوازدهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری ایران در دانشگاه ملایر استان همدان، اظهار کرد: خسارت ما از فرسایش خاک 183 هزار میلیارد ریال و معادل 42 دلار در هکتار و خسارت ناشی از فرسایش بادی 77 هزارو 150 میلیارد ریال است.
وی افزود: این در حالیست که ایران سالانه از بروز سیلاب ها 16 هزار میلیارد ریال و افت سطح آبهای زیرزمینی در آب خوان ها 200 هزار میلیارد ریال خسارت می بیند.
وی گفت: براساس گزارش کنوانسیون مقابله با بیابان زایی، 100 میلیون هکتار از اراضی کشور در معرض تخریب سرزمین، 75 میلیون هکتار فرسایش آبی، 20 میلیون هکتار فرسایش خاکی و سایر فرسایش ها قرار دارد.
گرشاسبی با بیان اینکه فرسایش خاک یک بحران قطعی و خاموش است، تاکید کرد: در حدود چهار سال اخیر کانون های بحران تولید گرد و غبار منتهی به تالاب ها است و تولید گرد و غبار داخلی به عنوان یک بحران جدید مطرح است.
وی با اشاره به بحران سیل در کشور ادامه داد: امروز 450 شهر و هشت هزار و 650 روستا در معرض تهدید سیل هستند و سالانه 25 سیل بزرگ در کشور اتفاق می افتد که ارزش خسارت هر سیل آن به جز تلفات جانی، به طور متوسط 400 میلیارد ریال است که سالانه 16 هزار میلیارد ریال خسارت سیلاب ها در کشور ارزیابی می شود.
معاون سازمان آبخیزداری کشور فرونشست زمین به دلیل بهره برداری نادرست از منابع آب و توجه کمتر به منابع آب زیرزمینی را از دیگر بحران های جدی در کشور برشمرد و افزود: سالانه 130 میلیارد مترمکعب از 500 میلیارد مترمکعب ذخیره استاتیک آب را استفاده کرده ایم و سالانه 13 میلیارد مترمکعب آب برداشت می کنیم.
گرشاسبی همچنین ایجاد مرکز جامع مدیریت بین المللی حوزه آبخیز ایران در یونسکو و تصویب آن در هیات دولت جدید را توفیقی بزرگ در حوزه آبخیزداری ایران دانست و تاکید کرد: با تغییر رویکردها باید در دانشگاه ها به بیابان زدایی، منابع طبیعی و آبخیزداری اقتصادی پرداخته شود.
رئیس انجمن آبخیزداری ایران نیز در این همایش به وجود 370 انجمن علمی در کشور اشاره کرد و افزود: انجمن آبخیزداری ایران با رنکینگ A جزو 17 انجمن علمی برتر در کشور و مورد تشویق وزارت علوم است.
حمیدرضا صادقی ایجاد اتاق فکر و ایده های نو از سوی پژوهشگران این حوزه را لازمه حرکت رو به جلو و پیشبرد اهداف دانست و بیان کرد: مسئولان و سیاست گذاران به این اعتقاد نرسیده اند که مدیریت منابع، آب و خاک می تواند چاره ساز باشد.
وی با اشاره به آسیب پذیری بالای حوزه آبخیزداری در نقاط مختلف کشور و بحران منابع آب، گفت: برای رفع مشکلات و رسیدن به نتیجه مطلوب، توسعه ما در بخش های مختلفی همچون کشاروزی، صنعتی، رفاه و انرژی باید متناسب و جامعه گرایانه پیش برود.

**نیروی انسانی در حوزه آبخیزداری و منابع طبیعی به بحران تبدیل شده است
رئیس اتحادیه انجمن های علمی منابع طبیعی و محیط زیست کشور نیز بر لزوم مدیریت بحران و برنامه ریزی دقیق و کاربردی برای مقابله با بحران های محیطی در کشور تاکید و اضافه کرد: لازم است تمامی ایده ها و افکار پژوهشگران، محققان و اقشار صاحب نظر به صورت یک بانک اطلاعاتی جمع آوری شود تا بتوانیم به نتیجه مطلوب برسیم.
علی سلاجقه با بیان اینکه این ایده ها و راهکارهای برتر، برای اجرا باید به دولتمردان ارایه شود، افزود: امروز نیروی انسانی در حوزه آبخیزداری و منابع طبیعی به یک بحران تبدیل شده و نوعی بی انگیزگی در علاقه مندان به رشته های این حوزه حاکم شده است.
وی با تاکید بر اینکه با رفع مشکلات زیرساختی کشور باید انگیزه ورود متقاضیان به رشته های منابع طبیعی و آبخیزداری را افزایش دهیم، بیان کرد: نبود افراد متخصص و مدیریت صحیح و کمبود اعتبارات موجب بروز بسیاری از مشکلات در این حوزه شده است و باید زمینه اشتغال را برای دانش آموختگان این حوزه فراهم کنیم.
معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور نیز مدیریت درست، افزایش اعتبارات و استفاده از توان و مشارکت مردمی و خیران را راهکار حل مشکلات مخاطرات محیطی دانست و بیان کرد: در حال حاضر از 72 هزار هکتار بافت فرسوده در کشور، تنها 10 درصد از آن سالانه نوسازی می شود.
فرید لطیفی نبود اراده برای بیمه کشاورزان در کشور را از دیگر مشکلات عنوان کرد و گفت: سالانه 13 هزار و 500 میلیارد ریال از اعتبارات ما برای صندوق بیمه هزینه می شود که به دلیل اختصاص نیافتن اعتبارات، این امر نتیجه معکوس می دهد و کشاورزان تمایلی به بیمه محصولات خود ندارند.
استاد دانشگاه پروجای ایتالیا نیز با اشاره به افزایش درجه حرارت زمین از سال 1880 میلادی، اظهار کرد: علاوه بر تغییرات اقلیمی، دخالت های انسانی نیز موجب تغییر اقلیم شده و این یک مشکل جهانی است و در دهه های آینده خطرناکتر خواهد شد.
پروفسور والتر دراگونی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات به مسایل آب ذخیره شده با اهداف استفاده برای مصارف کشاورزی برمی گردد، افزود: چنین مشکلی در مناطق جنوب شرقی ایران به دلیل سدسازی افغان ها صورت گرفته است و حق آبه های مناطق پایین دست باید مورد توجه قرار گیرد.
دبیر علمی دوازدهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری ایران نیز با اشاره به برگزاری 2 دوره همایش موفق آبخیزداری در این دانشگاه، بیان کرد: پس از فراخوان این همایش 137 مقاله به دبیرخانه آن ارسال شد که پس از بررسی، 28 مقاله به صورت شفاهی و 67 مقاله به صورت پوستر مورد پذیرش قرار گرفت.
بهناز عطائیان فرسایش رسوب، سیلاب و فروچاله را بحثی ویژه و نیاز به نگاه خاص دانست و افزود: بحران کاهش علاقه مندی و تقاضای دانش آموزان و دانشجویان به تحصیل در این رشته چند سالی آغاز شده است و با سیر منفی پیش می رود.
وی با بیان اینکه کاهش علاقه مندی دانش آموزان به ادامه تحصیل در این رشته و متخصصان دانش آموخته به کار در این عرصه، نتایج بدی برای منابع طبیعی کشور به بار می آورد، ابراز امیدواری کرد: این همایش فرصتی باشد تا به چنین بحث ها و مواردی در سطح کلان کشور پرداخته شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار