هرمیداس باوند: مرحوم یزدی انسان وطن پرستی بود

استاد حقوق بین الملل و از اعضای مرکزی جبهه ملی ایران گفت: مرحوم یزدی انسان وطن پرستی بود و سعی می کرد موازنه ای بین ارزش های مذهبی و منافع ملی برقرار کند.

کد مطلب: ۶۵۹۸۲۷
لینک کوتاه کپی شد

داود هرمیداس باوند در گفت و گو با خبر نگار پانا درباره فعالیت های سیاسی مرحوم ابراهیم یزدی اظهار کرد: مرحوم ابراهیم یزدی در ابتدای فعالیت خود رابطه نزدیکی با آقای محمد نخشب مؤسس نهضت خداپرستان سوسیالیست داشت که بعد ها این گروه با حزب ایران ائتلاف کردند و در نهایت با عنوان حزب مردم ایران از آن جدا شدند.

وی خاطر نشان کرد: مرحوم یزدی برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و در آمریکا انجمن اسلامی دانشجویان را تشکیل دادند. در زمان کندی چون یک آزادی عمل فراهم شده بود و از وضع ایران انتقاداتی در رسانه ها منعکس می شد، مرحوم یزدی به همراه شهید چمران راهپیمایی را از ایالت مریلند به واشنگتن به عنوان اعتراض به وضع حاکم بر ایران و یا نقض حقوق بشر ترتیب دادند. چون در ابتدا کندی اختلافاتی با رژیم پهلوی داشت این راهپیمایی در رسانه ها بازتاب بسیار گسترده ای داشت.

هرمیداس باوند گفت: بعد از این مرحوم یزدی به همراه چمران و صادق قطب زاده نامه ای به جمال عبدالناصر رئیس جمهوری مصر نوشتند که در آن زمان جایگاه ویژه ای در جهان عرب و خاورمیانه داشت که من در آن زمان به آنها گفتم درست است که ناصر رهبر جهان عرب است اما ناصر در جایگاهی نیست که نسبت به تغییرات در ایران بتواند اقداماتی انجام دهد و به هر حال به مصر رفتند و 2 سال هم آنجا بودند که در این مدت سرخوردگی هایی پیدا شد.

وی ادامه داد: پس از آن مرحوم یزدی به همراه شهید چمران و قطب زاده به لبنان رفتند بعد در لبنان به امام موسی صدر ملحق شدند، البته دکتر چمران در لبنان ماندگار شدند و قطب زاده به فرانسه رفت و دکتر یزدی به آمریکا برگشت. در هر حال مرحوم یزدی به عنوان یکی از اعضای مؤمن جبهه ملی فعال بود.

این فعال سیاسی افزود: بعد از شکل گیری جبهه ملی دوم از دل آن، نهضت آزادی توسط مهندس بازرگان تشکیل شد، که مرحوم یزدی به دلیل نگرش مذهبی که داشت به نهضت آزادی پیوست. فعالیت های مرحوم یزدی در آمریکا در ایالت تگزاس و واشنگتن ادامه داشت تا اینکه دولت ایران اعلام کرد که آیت الله خمینی(ره) در عراق نباشد و در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل آقای امیر خسرو افشار با وزیر امور خارجه وقت عراق مذاکراتی انجام داد و آیت الله خمینی(ره) از عراق خارج شد و کویت حضور ایشان را قبول نکرد و به پاریس رفتند که آقای یزدی و برخی دیگر آمدند برای ایشان خانه ای در نوفلو شاتو گرفتند .

هرمیداس باوندگفت: مرحوم یزدی آنجا هم در ملاقات هایی که انجام می شد نقش اصلی را داشت و در بازگشت آیت الله خمینی(ره) به ایران هم نقش موثری ایفا کرد و پس از پیروزی انقلاب در دولت موقت اول معاون نخست وزیر بودند بعد هم تا زمانی که دولت موقت استعفا کرد؛ وزیر امورخارجه بود.

این فعال سیاسی یادآورشد: مرحوم یزدی انسان وطن پرستی بود و سعی می کرد موازنه ای بین ارزش های مذهبی و منافع ملی برقرار کند و در چارچوب، موجودیت نظام را به طور کلی پذیرفته بود و نامه هایی هم به صورت خصوصی به آیت الله خمینی(ره) ارسال می کرد بدون اینکه آشکار شود .

وی ادامه داد: مرحوم یزدی نقش بسیار فعالی در عرصه پیروزی انقلاب داشت و به عنوان یک مذاکره کننده در انقلاب ایران با هوشمندی رفتار می کرد.

هرمیداس باوند تصریح کرد: مرحوم یزدی معتقد بود انقلاب ایران امتداد حرکت ملی صنعت نفت در ایران است و همواره این موضوع را در نطق های خود در خاورمیانه و مجمع عمومی سازمان ملل بیان می کرد و مایل بود که انقلاب در این چاچوپ شکل بگیرد.

وی ادامه داد: مرحوم یزدی بسیار به تفکرات مرحوم شریعتی اعتقاد داشت و معمولا اگر در جلساتی اشاره به صحبت های شریعتی می شد بسیار شکفته می شد در هر حال در حزب نهضت آزادی موازنه ای بین ارزش های اسلامی و منافع ملی وجود داشت که آقای یزدی بیشتر بر منافع ملی تکیه داشت.

به گزارش پانا، ابراهیم یزدی وزیر خارجه دولت موقت و از همراهان امام خمینی(ره) در جریان انقلاب اسلامی شامگاه یکشنبه گذشته پس از تحمل دوره ای رنج و بیماری در ازمیر ترکیه دار فانی را وداع گفت.

پیکر آن مرحوم شب گذشته وارد تهران شد و فردا پنج شنبه از حسینه ارشاد تشییع می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار