یک پیشنهاد کتابخانه ای /۱۷

گزارشگری کاربردی برای رسانه های جمعی

واحدآموزش پانا: قبلا گزارشگری را اوج و قله روزنامه نگاری برشمردیم که محلی برای تبلور و نمایش همه مهارتها و توانائیهای رسانه ای یک خبرنگار است چنانچه در مطالب و درسهای ارائه شده در کانال و سایت پانا نیز آموزشهایی در این زمینه داشته ایم اینک به منظور آشنایی هر چه بیشتر دوستان با این مهارت مهم روزنامه نگاری کتابی کاربردی را دراین زمینه معرفی می کنیم:

کد مطلب: ۶۱۰۰۶۶
لینک کوتاه کپی شد

کتاب "گزارشگری کاربردی برای رسانه های جمعی " که بوسیله محمدتقی روغنی ها در سال 91 به چاپ دوم رسید؛ گرچه کتاب جدیدی نیست اما خیلی خوب و در یک سیر منطقی به آموزش گزارش نویسی برای رسانه ها و نه فقط رسانه های مکتوب پرداخته است. چنانچه در فصول انتهایی کتاب گزارشگری برای رادیو و تلویزیون را هم آموزش می دهد.

کتاب حاضر در ابتدا به کلیات گزارش، یعنی اهمیت گزارش و مفهوم آن، ویژگیهای گزارشگر، اصول و انواع گزارش پرداخته است در فصل دوم گزارش خبری تعریف و مراحل و نحوه نگارش آن آموزش داده شده است. فصل سوم در مورد گزارش تحقیقی و شیوه نگارش آن مطالبی گفته شده است. در فصل چهارم گزارش تشریحی و توصیفی و نحوه نگارش آن توضیح داده شده است و در فصل بعدی به گزارش تحلیلی پرداخته شده است .

موضوع فصل ششم گزارشهای موضوعی است؛ گزارش از مکان،شخص، شی، گزارش از سفر و شغل مواردی است که روغنی ها با ذکر مثالهای متعدد در هر مورد سعی داشته تا مباحث کتاب را کاربردی کند گزارشگری در رادیو و تلویزیون فصل دیگری از کتاب است که برای علاقمندان حتما مفید خواهد بود.

از نکات برجسته کتاب حاضر این است که فصول انتهایی به مباحث نظری ارتباطات و روزنامه نگاری اختصاص دارد مباحثی مثل شیوه های انتقال پیام به منظور تاثیرگذاری بیشتر بر مخاطب و ترفندهای القای پیام که در رسانه های بکار گرفته می شود طرح این مباحث نظری روزنامه نگاران آماتور و حرفه ای را دارای شناخت عمیق تری نسبت به فعالیت حرفه ای شان خواهد کرد و دید تحلیلی و شناختی به روزنامه نگاران می دهد و مطالب و مباحث آنان را دارای عمق و جان می کند.

کتاب گزارشگری کاربردی برای رسانه های جمعی را انتشارات ایران روانه بازار نشر کرده است.

مطالعه عمیق این کتاب را به آنان که در پی آموزش گزارش نویسی هستند را توصیه می کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار