در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

تشریح وظایف «خواص» در مشارکت حداکثری مردم در انتخابات

هدف دشمن این است که خواص را دچار تردید و تعلل کند/ هر وقت خواص تعلل کردند جامعه دچار خطا شد

تهران (پانا) - کارشناس مسایل سیاسی و استراتژیک با تشریح نقش خواص در افزایش مشارکت مردم در انتخابات گفت جهت‌دهی به حرکت عمومی جامعه از اصلی‌ترین وظایف خواص در انتخابات است.

کد مطلب: ۱۴۵۹۱۱۷
لینک کوتاه کپی شد
تشریح وظایف «خواص» در مشارکت حداکثری مردم در انتخابات

محمدحسن دهقانی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به تاکیدات اخیر مقام معظم رهبری درباره نقش خواص در انتخابات در پاسخ به این سوال که خواص چگونه می‌توانند در این میان نقش داشته باشند، اظهار کرد: «با تعریفی که رهبری، اخیرا از خواص فرمودند هر کسی که در جامعه دارای مخاطب بوده و قدرت اثرگذاری داشته باشد، جزو دسته‌بندی خواص محسوب می‌شود. در طول تاریخ هم با نگاه تاریخی تمدنی به موضوع خواص درمی‌یابیم که همیشه دعوای جریان حق و باطل با انسان‌های اثرگذار بر روی همدیگر بوده است یعنی دو جناح که با یکدیگر دعوا می‌کردند طرف دعوا خواص بودند نه عموم جامعه.»

کارشناس مسایل سیاسی و استراتژیک ادامه داد: «اگر نگاهی به دوران جدید کنیم، می‌بینیم که در دوره‌های جدید نیز انسان‌هایی که مردم را سرگرم می‌کنند و به تعبیری نقش سلبریتی دارند در دسته‌بندی خواص قرار گرفتند. در واقع بین خواص در دوران فعلی و در طول تاریخ تفاوت وجود دارد. خارج از تعاریف دوگانه‌ای که وجود دارد با تعریفی که انسان‌های اثرگذار و دارای میدان مخاطب در فضای جامعه فعلی دارند اگر در طول تاریخ نگاه کنیم می‌بینیم که همیشه این خواص بودند که در تاریخ اثرگذاری کردند و جریان تاریخی را عوض کردند.»

هر وقت خواص در جامعه دچار تردید شدند، رهبری جامعه می‌آیند و در تریبون عمومی به‌طور شفاف بیان می‌کنند که مردم حواستان باشد که باید این نقش را داشته باشید. خواصی که مردم را به مشارکت نکردن در انتخابات تشویق می‌کنند، نتوانستند صحبت رهبری را متوجه شوند تا بخواهند آن را پیاده کنند

دهقانی اضافه کرد: «رهبری هم در سخنرانی اخیرشان بر این نکته تاکید کردند که اگر خواص نقش خود را ایفا نکنند ممکن است با اشتباه عمل کردن تاریخی ما جریان عمومی کشور دچار انحراف شود. نقش خواص در انقلاب اسلامی نیز مشهود است و بعد از انقلاب 57 بخشی از جامعه که اکنون اسم آن را خواص می‌گذاریم در عرصه‌های تصمیم‌گیری برای رهبر و ولی جامعه چقدر اثرگذار بودند و اگر به نقش خواص در جنگ تحمیلی نگاه کنیم آن‌وقت به نقش خواص بیشتر پی می‌بریم.»

این کارشناس مسایل سیاسی ادامه داد: «هر جایی که خواص ایستاده‌اند آنجا جامعه حرکت کرده است و به سمت خواص حرکت کرده است. ببینید در جریان‌های دو دهه گذشته ما چه کسانی بودند که به جامعه ایران اسلامی برجام‌ها را تحمیل کردند و خواستند که برجام‌های مضاعف را تحمیل کنند و دیدید که چقدر خواص در حرکت جامعه و حتی در تصمیم‌گیری ولی جامعه برای حرکت تمدنی اثرگذار هستند. به همین جهت است که رهبری می فرمایند که خواص نقش شتاب‌دهندگی در مسیر انقلاب دارند و نقطه مقابلش این است که خواص می‌توانند باعث کندی هم شوند. این نکته مهمی است که بدانیم خواص با یک شمشیر دو لبه‌ای هم می‌توانند نقش شتاب‌دهندگی به جامعه داشته باشند و هم می‌توانند باعث کندی حرکت جامعه شوند.»

جهت‌دهی به حرکت عمومی جامعه از اصلی‌ترین وظایف خواص در انتخابات است

وی با اشاره به مهم‌ترین وظایف خواص نیز گفت: «با نگاه به بیانات رهبری خواص در جامعه ما دو وظیفه فعلی دارند که مربوط به انتخابات است. یکی از اصلی‌ترین وظیفه خواص در زمان فعلی جهت‌دهی حرکت عمومی به جامعه است یا آن را درست جهت‌دهی کنند یا جهت جامعه را حفظ کنند و نگذارند دچار انحراف شود. وظیفه دومی که خیلی برای خواص مهم است بحث جهاد تبیین و خنثی کردن تردیدها و شک‌ها و نوع نگرش افکار عمومی جامعه است. چطور می‌توانند خواص اینکار را انجام دهند. خواص به تعبیر رهبری می‌توانند به بیان صریح حقایق فارغ از اینکه بخواهند موضع‌گیری دو پهلو داشته باشند یا می‌توانند در نوع بیانشان بدون تردید صحبت کنند.»

هدف دشمن این است که خواص را دچار تردید و تعلل کند

دهقانی ادامه داد: «شما خواصی دارید که می‌آید در مصاحبه اعلام می‌کند که رأی ندادن هم مساوی رأی دادن است. این یک جهشی به جامعه می‌دهد که نوع بیان آن حرکت بخشی از جامعه را مشخص می‌کند. اگر آن را به زمان حال تفسیر کنید، خیلی از بحث‌هایی که فکر می‌کنیم جامعه دچار انحراف شده است، را می‌توانیم استخراج کنیم. هدف دشمن همیشه این بوده است که خواص را به تردید و تعلل گرفتار کند و نگذارد آنها در مسیر حقی که قرار گرفتند، درست حرکت کند.»

این کارشناس مسایل سیاسی و استراتژیک افزود: « حضرت امام تعبیری دارند که اوایل انقلاب در دهه اول تعبیر جامعی است که جا دارد در شرایط فعلی زیاد تکرار شود. ایشان فرمودند «حُبُّ الدُّنْیا رَأْسُ کُلِّ خَطِیئَة» که این حدیث را ابتدا ناظر به مسئولان گفتند، به آنهایی که جذابیت و شیرینی‌های دنیا برایشان لذت‌بخش می‌شود و در بزنگاه‌ها و مواقع حساس هم نمی‌توانند درست تصمیم بگیرند و جامعه را درست هدایت کنند. دشمن هم همینجا ایستاده است و این افراد را به واسطه شیرینی‌های دنیا گرفتار تردید و تعلل می‌کند.»

وی اضافه کرد: «نکته دوم عدم کارایی به تعبیر رهبری در نقش شتاب‌دهندگی خواص است. دومین هدفی که دشمن برای کار کردن روی خواص دارد، این است که آنها را در جریان شتاب‌دهندگی دچار تردید، تعلل و تاخیر می‌کند. یعنی مسئول و فرد تاثیرگذاری که در مواقعی که می‌تواند در شتابدهی و حرکت رو به جلوی انقلاب باشد، باعث کندی در حرکت عمومی جامعه می‌شود و این هم از جمله اهدافی است که دشمن دنبال می‌کند و به نظر می‌رسد در کشور ما هم در مواقعی توانسته این دو هدف را محقق کند.»

یکی از اصلی‌ترین وظیفه خواص در زمان فعلی جهت‌دهی حرکت عمومی به جامعه است یا آن را درست جهت‌دهی کنند یا جهت جامعه را حفظ کنند و نگذارند دچار انحراف شود. وظیفه دومی که خیلی برای خواص مهم است بحث جهاد تبیین و خنثی کردن تردیدها و شک‌ها و نوع نگرش افکار عمومی جامعه است

دهقانی در پاسخ به این سوال که آیا خواص توانسته‌اند در شرایط فعلی جامعه در مسیر درست حرکت کنند، گفت: «نمی‌توان همه خواص را در این سوال جای داد. هر وقت خواص در جامعه دچار تردید شدند، رهبری جامعه می‌آیند و در تریبون عمومی به‌طور شفاف بیان می‌کنند که مردم حواستان باشد که باید این نقش را داشته باشید. خواصی که مردم را به مشارکت نکردن در انتخابات تشویق می‌کنند، نتوانستند صحبت رهبری را متوجه شوند تا بخواهند آن را پیاده کنند. بنابراین نمی‌توانیم بگوییم همه خواص در همه مقاطع خوب یا بد عمل کردند و اکنون در چه وضعیتی هستیم.»

هر وقت خواص تعلل کردند جامعه دچار خطا شد

این کارشناس مسایل سیاسی تاکید کرد: «خواصی که نقش تبیین‌گری خود را به خوبی ایفا می‌کنند و جامعه را به سمت جلو حرکت می‌دهند و با هدف‌های ولیِ جامعه تطبیق می‌دهند و ولی برای انتخابات مشارکت حداکثری را هدف قرار می‌دهد، می‌توان گفت آن‌ها هم در مسیر تحقق منویات ولیِ جامعه عمل می‌کنند و اگر خلاف این باشد خلاف منویات رهبری حرکت کرده‌اند و جامعه را به انحراف می‌کشانند و هر وقت خواص به اینجا رسیدند و تعلل کردند جامعه دچار خطا و تعلل شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار