کارشناس منابع آب در گفت‌وگو با پانا:

ضرورت پیاده‌سازی مدیریت یکپارچه منابع آب برای مقابله با بحران کم‌آبی

تهران(پانا)- کارشناس منابع آب بیان کرد مردم باید با توجه به منابع موجود مصارف خود را مدیریت کنند. در گذشته مردم در مناطق خشک، محصولی را که نیازمند آب فراوان بود، کاشت نمی‌کردند. اجداد ما نیز صدها سال پیش درهمین اقلیم زندگی می‌کردند و خود را با شرایط و محیط سازگار می‌کردند.

کد مطلب: ۱۴۴۰۱۸۹
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت پیاده‌سازی مدیریت یکپارچه منابع آب برای مقابله با بحران کم‌آبی

سعید جمالی، کارشناس منابع آب در گفت‌وگو با پانا درباره نحوه مقابله با کم‌آبی در کشور، اظهار کرد: «یک مسئله که در این زمینه وجود دارد، این است که اجداد ما صدها سال پیش درهمین اقلیم زندگی کرده و خود را با شرایط و محیط سازگار می‌کردند.»

وی ادامه داد: «همچنین سعی می‌کردند با توجه به منابع موجود مصارف خود را مدیریت کنند. در گذشته مردم در مناطق خشک، محصولی را که نیازمند آب فراوان بود، کاشت نمی‌کردند. به طور مثال برنج در قدیم در نقاط خاصی از کشور کاشته می‌شد اما اکنون در استان‌های اصفحان، لرستان، شیراز و خوزستان برنج‌کاری می‌شود.»

جمالی افزود: «برنج آب زیادی را مصرف می‌کند و باید در نقاط مخصوصی از کشور کاشته ‌شود. اگر یک محصول پرمصرف را در منطقه‌ای گرم و خشک که تبخیر در آنجا زیاد است بکاریم، به میزان هر هکتار به مصرف بیشتری از آب احتیاج است.»

این کارشناس بیان کرد: «این عمل باعث آسیب‌پذیری می‌شود زیرا مناطق خشک آب وجود نداشته و مصرف آب را دو برابر یا بیشتر می‌کند. همچنین کشاورزان زیادی به سمت اینگونه کشت‌ها آمده و در نتیجه با پایین آمدن راندمان، باعث عدم نگرش سیستم به این مصارف شده است.»

وی گفت: «در کشور میزان منابع آب، جمعیت و مقدار مصرف مشخص است و می‌توان با برنامه‌ریزی مشخص و مدیریت درست این منابع را کنترل کرده و خود را با شرایط هماهنگ سازیم.»

جمالی افزود: «مدیریت یکپارچه منابع آب به این معنی است که با دانستن همه محدودیت‌ها، کاستی‌ها و چالش‌ها به نحوی برنامه‌ریزی شود که بتوان از منابع موجود به نحو عالی استفاده کرده و آن را برای استفاده نسل آینده حفظ کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار