مشاور وزیر کشور مطرح کرد؛

استفاده از ظرفیت نخبگان در وزارت کشور

تهران (پانا) - مشاور حکمرانی وزیر کشور گفت در این دوره از مدیریت وزارت  کشور، رویکرد این است که از نخبگان به عنوان نیروی متحول و پیشرفت بهره گرفته شود.

کد مطلب: ۱۴۳۸۷۴۶
لینک کوتاه کپی شد
استفاده از ظرفیت نخبگان در وزارت کشور

جواد وزیری در نشست خبری اولین کنفرانس ملی گفتگوی نخبگان که عصر امروز در محل بنیاد ملی نخبگان برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای کرمان اظهار کرد: دولت سیزدهم و وزارت کشور شعار مهم حکمرانی استانی را پیش گرفته‌اند تا از نیروهای درون استان بخواهیم برای حل مساله قیام کنند و تلاش‌های زیادی در این زمینه صورت گرفته که از سفرهای استانی دولت تا تقویت استانداری به عنوان نهاد پیشرفت استان را شامل می‌شود.

مشاور وزیر کشور ادامه داد: در این دوره از مدیریت وزارت کشور، رویکرد این است که از نخبگان به عنوان نیروی متحول و پیشرفت بهره گرفته شود. از طرفی مساله بزرگ کشور فقط کمبود نیروهای دانشی نیست بلکه با خلا وجود نیرویی که بتواند به حل مسائل کمک کند و در میانه مردم و حاکمیت باشد رو به رو هستیم. امروز با مسائل بزرگی در کشور مواجه هستیم که از جمله آن می‌توان به خشکسالی، جوانی جمعیت، سوانح کار، تصادفات، آلودگی هوا و تولید ملی اشاره کرد که وزارت کشور به عنوان یک وزارت هماهنگ‌کننده برای حل آنها نیازمند حضور نخبگان است. معتقدیم حضور نخبگان می‌تواند ما را به یکپارچگی سیاستی برای حل این مسائل بزرگ برساند.

وی اضافه کرد: پراکنده بودن و منفرد بودن یک مسئله بزرگ است و باید نخبگان به عنوان نیروی جمعی در کنار هم قرار گیرند و دست به خیزش بزنند. نخبگان کشور باید پژواک سیاسی داشته باشند و به عنوان نیروی مطالبه‌گر در حل مساله به صحنه وارد شوند و با مردم، دولت و نمایندگان وارد تعامل جدی شوند.

در ادامه حسین رحمانی، قائم مقام خانه اندیشه‌ورزان نیز با اشاره به فعالست این مرکز گفت: اندیشکده‌ها و نهادهای اندیشه‌ورز مراکزی بین نهاد علم و قدرت هستند. فرقی هم میان نهادهای اندیشه‌ورزی با پژوهشکده‌ها و مراکز دانشگاهی وجود دارد که در نوع مخاطبان آنهاست.

وی افزود: در اندیشکده‌ها به همه نوع مسائل پرداخته می‌شود و خروجی آن‌ها نیز به دست مدیران، مسئولان و خود مردم می‌رسد. فعالیت اندیشکده‌ها در کشور ما قدمت کمی دارد و کمتر از چهار سال است که شکل گرفته‌اند. خانه اندیشه‌ورزان از سال 98 فعالیت خود را آغاز کرد و کار تسهیل‌گری می‌کند و ارتباط میان اندیشکده‌ها و مراکز اندیشه‌ورزی را برعهده دارد، از سوی دیگر ارتباط این مراکز با حاکمیت را نیز عهده‌دار است و گاهی این انتقال به شکل برعکس انجام می‌شود.

رحمانی خاطرنشان کرد: وزارت کشور علاوه بر تشکیل هیات‌های اندیشه‌ورز دو موضوع دیگر را نیز مطرح کرده و با همراهی بنیاد ملی نخبگان پیش می‌برد. یکی ستادهای اقتصاد دانش بنیان هستند که سال گذشته از تمام استانداران مطالبه شد تا نیروهای فناور استان جمع شوند و دستورکار جلسات نیز تولیدات دانش بنیان و مسائل استان است و دیگری نیز توسعه زنجیره‌های ارزش راهبردی استان‌هاست. بر این اساس، در همه استان‌ها در شورای مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها کارگروهی تشکیل شده است که زنجیره‌های ارزش مهم خود را مشخص کنند و با کمک شرکت‌های دانش بنیان، حلقه‌های مفقوده شناسایی و تقویت شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار